Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 2. Psychologiczna praca z filmem 06-PS-SM-102.04
Wykład (W) semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

• Argyle, M. (2004). Przyczyny i korelaty szczęścia. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 165-204). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Brol, M., Skorupa, A. (2014). Psychologiczna Praca z Filmem. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

• Bałutowski D. (2010). Jak oglądać filmy z młodzieżą. Film fabularny w psychoedukacji, terapii, profilaktyce. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

• Lilienfeld, S.O., Lynn, S.J., Ruscio, J., Beyerstein, B.L. (2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej: półprawdy, ćwierćprawdy i kompletne bzdury. Przeł. D. Sagan. Warszawa: Wydawnictwo CiS.

• Makowski, M. (2013). Edukacja psychologiczna w serialu HBO „Bez tajemnic”. Przez rozrywkę do poznania. W: A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.), Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze (s. 71—88).Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

• Myers, D.G. (2004). Bliskie związki a jakość życia. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 204-235). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Przybyła-Basista, H. (2006). Mediacje rodzinne w konflikcie rozwodowym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 55-76; s. 91-102.

• Rose, G. (2010). Interpretacja materiałów wizualnych: krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Przeł. E. Klekot. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Wedding, D., Boyd, M.A., Niemiec, R.M. (2014). Kino i choroby psychiczne. Filmy, które pomagają zrozumieć zaburzenia psychiczne. Przeł. K. Strzałkowska. Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.

• Wojnicka, J. (2010). Kino — świat w obiektywie kamery. W: W. Godzic, A. Drzał-Sierocka (red.), Media audiowizualne (s. 15—62). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Metody i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza psychologiczna dowolnie wybranego filmu lub filmów poparta wiedzą psychologiczną na podstawie przygotowanych wcześniej zagadnień. Kryteria oceny:

1. Umiejętność dostrzegania, wyjaśniania oraz nazywania zjawisk, zachowań i procesów w kategoriach psychologicznych – max. 30 pkt.

2. Sposób ujęcia tematu, głębokość analizy i aktualność treści (odwołania do najnowszej literatury) – max. 30 pkt.

3. Aspekt formalny: logika wypowiedzi, język – max. 20 pkt.

Max. można otrzymać 80 pkt.

Egzamin odbywać się będzie w formie indywidualnego spotkania osoby prowadzącej, a jego celem będzie podsumowanie umiejętności dostrzegania, wyjaśniania oraz nazywania zjawisk, zachowań i procesów w kategoriach psychologicznych.

Sposób przeliczania oceny końcowej:

30-40 dst

41-47 dst+

48-60 db

61-67 db+

68-80 bdb

Zakres tematów:

 Zagadnienia wprowadzające: Związki psychologii i filmu, ujęcie historyczne oraz współczesne problemy i tendencje. Znaczenie i obszary psychologicznej pracy z filmem.

 Jak interpretować materiał filmowy pod kątem psychologicznym.

 Psychologia filmowców (filmy jako odbicie psychiki filmowców, filmowcy wykorzystujący psychologię).

 Psychologia w filmach (psychologiczne zachowania w filmach, nieświadomość w filmach, leczenie psychologiczne w filmach, zaburzenia psychiczne w filmach).

 Psychologia widza filmowego. Badania na gruncie psychologii poznawczej.

 Film jako bodziec. Znaczenie i kontrowersje terapeutycznej roli filmu.

 Psychologia bohatera filmowego.

 Edukacyjna rola filmu. Film jako współczesna metoda aktywizacyjno-szkoleniowa stosowana w pracy z szerokim odbiorcą.

 Pięć kategorii metod pracy z filmem. Podstawowe zasady pracy z filmem.

 Film w pracy z dziećmi i młodzieżą. Szanse i zagrożenia. Warsztat pracy z filmem animowanym.

 Problematyka agresji na ekranie. Przegląd badań psychologicznych.

 Film a utrwalanie mitów i propagowanie prawd psychologicznych. Filmowy wizerunek psychologa.

 Film jako lustro przemian społecznych. Pętla sprzężeń zwrotnych społeczeństwo-media-społeczeństwo.

 Seriale i zmiany społeczno-kulturowe oraz wizja (nie)rzeczywistości.

 Film w badaniach własnych. Prezentacja wyników serii eksperymentów i wniosków aplikacyjnych z nich płynących.

 Tutoring - podstawowe założenia i wykorzystanie metody w psychologicznej pracy z filmem

Metody dydaktyczne:

Metody oparte na słowie, prezentacje multimedialne + Dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne. Zajęcia będą prowadzone w formie zblokowanej. Każda jednostka dydaktyczna obejmie następujące po sobie wykład i ćwiczenia. Taka forma jest niezbędna ze względu na prezentowane treści i założone cele dydaktyczne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi piątek (parzyste), 9:45 - 13:00, sala 6
Agnieszka Skorupa 25/27 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)