Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 5. Psychologia prokreacji 06-PS-SM-105.14
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://us.edu.pl/instytut/ip/osoby/dr-michalina-ilska/
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Bielawska-Batorowicz, E., (2006), Psychologiczne aspekty prokreacji, Śląsk, Wydawnictwo Naukowe

Bidzan, M. (2007). Nastoletnie matki. Psychologiczne aspekty ciąży, połogu i porodu. Impuls

Bidzan, M. (2006). Psychologiczne aspekty niepłodności.

Bidzan, M. (2005). Niepłodność w ujęciu bio-psycho-społecznym. Impuls

Bręborowicz, G.H., Gadzinowski, J. (2010). Zasady organizacji opieki perinatalnej. w G.H. Bręborowicz (red.) Ciąża wysokiego ryzyka (s. 15-31), Poznań: Ośrodek Wydawnictw Naukowych

Czarnecka-Iwańczuk, M. (2010). Psychologiczne aspekty ciąży wysokiego ryzyka I sytuacji utraty ciąży. w G.H. Bręborowicz (red.) Ciąża wysokiego ryzyka (s.1165-1186), Poznań: Ośrodek Wydawnictw Naukowych

Cozza G. (2013). Przerwane oczekiwania. Poradnik dla kobiet po poronieniu.

Dembińska A. (2018). Psychologiczne aspekty zmagania się kobiet z niepłodnością. Difin.

Dolińska, B. (2014). Bezdzietność perspektywa społeczno-kulturowa

Gracka-Tomaszewska, M. (2014). Drogi do macierzyństwa. Reprezentacja siebie i reprezentacja dziecka w umyśle kobiety jako podstawa macierzyństwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Hanley, J. (2009). Zaburzenia psychiczne w ciąży i połogu. Elsevier

Hul, M., Osadnik K. (2020) Cięcie cesarskie i poród po cięciu cesarskim. Wydawnictwo Natuli.

Ilska M. (2020). Ciąża prawidłowa i wysokiego ryzyka. Difin

Kaźmierczak, M. (2015). Oblicza empatii w procesie adaptacji do rodzicielstwa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Kempiak, J. (2010). Zmiany ustrojowe przebiegu ciąży. w G.H. Bręborowicz (red.) Położnictwo i Ginekologia T.1 (s. 41-42). Warszawa: PZWL

Kokoszka, I. (2010). O depresji w ciąży i po porodzie. PZWL 2010

Makara-Studzińska, M., & Iwanowicz-Palus, G. (Eds.). (2009). Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Makiełło-Jarża, G. (1972), Geneza i rozwój postawy macierzyńskiej, Zeszyty Naukowe UJ. Prace Psychologiczno-Pedagogiczne, 17, 22-24

Oleś K. (2019) Poród naturalny. Wydawnictwo Natuli

Pawelec B., Wojciech, P. (2012). Niepłodność. Pomoc medyczna i psychologiczna

Pawelec, B. (2015). In vitro. Ważne rozmowy na trudny temat

Szymona-Pałkowska K., (2005). Psychologiczna analiza doświadczeń rodziców w sytuacji ciąży wysokiego ryzyka

Niezbędnik rodzica wcześniaka. Fundacja wcześniak

Adamczak, B. (1985). Postawa wobec rodzicielstwa - konceptualizacja i konsekwencje badawcze, Problemy Rodziny, 3, 8-12

Barton-Smoczyńska, I. (2015). O dziecku, które odwróciło się na pięcie.

Bieleninik, Ł., Preis, J. i Bidzan, M. (2010). Uwarunkowania więzi emocjonalnej z dzieckiem w okresie prenatalnym w ciążach wielopłodowych i pojedyńczych. Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia (3), 223-231

Bubiak, A., Bartnicki, J., & KnihnickaMercik, Z. (2014). Psychologiczne aspekty utraty dziecka w okresie prenatalnym. Piel Zdr Publ, 4(1), 69-78Dunkel-Schetter Ch., Tanner, L. (2012). Anxiety, depression and stress in pregnancy: implications for mothers, children, research, and practice Current Opinion Psychiatry, 25(2), 141–148, doi:10.1097/YCO.0b013e3283503680

Côté-Arsenault, D., Donato, K. (2011). Emotional cushioning in pregnancy after perinatal loss. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 29(1), 81-92

Kossakowska-Petrycka, K., Walęcka-Matyja, K. (2007). Psychologiczne uwarunkowania wystąpienia depresji poporodowej u kobiet w ciąży o przebiegu prawidłowym i ciąży wysokiego ryzyka, Ginekologia Polska 78, 544-548

Kuryś, K. (2010). Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn. Kraków: Impuls

Lobel, M., Dunkel Schetter, Ch. (2016). Pregnancy and prenatal stress. w H. S. Friedman (red.), Encyclopedia of Mental Health, Second Edition (T. 3, s. 318-329). Waltham, MA: Academic Press. doi:10.1016/B978-0-12-397045-9.00164-6

O'Connor, T.G., Monk, C., Fitelson, E.M. (2014). Practitioner Review: Maternal mood in pregnancy and child development: implications for child psychology and psychiatry J Child Psychol Psychiatry; 55(2), 99–111, doi:10.1111/jcpp.12153

O’Hara, McCabe J.E. (2013). Pospartum depresion: Curent status and future directions. Annual Review of Clinical Psychology, 9, 379-407

Ilska, M., Przybyła-Basista, H. (2015). Kultura wizualna a kształtowanie się rodzicielstwa w prenatalnym okresie rozwoju, Chowanna, 2/2015, 161-181

Brązert J. et al.: Badanie ultrasonograficzne w czasie ciąży. W: Położnictwo i ginekologia. Red. G.H. Bręborowicz. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2010.

Dangel J.: Diagnostyka prenatalna – mity i rzeczywistość. „Nauka” 2007,nr 3.

Metody i kryteria oceniania:

-Ocena końcowa będzie rezultatem oceny uzyskanej przez studenta z pracy zaliczeniowej (esej teoretyczny lub opis przypadku, plus prezentacja)

-Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej z ćwiczeń jest obecność na minimum 90% zajęć, co oznacza, że dopuszczalna jest jedna nieobecność. Każdą następną student ma obowiązek zaliczyć w terminie ustalonym z prowadzącym.

- Aktywność na zajęciach: czytanie zadanej literatury, uczestniczenie w dyskusji, realizacja zadanych zadań w trakcie trwania zajęć

Zakres tematów:

1. Specyfika pracy psychologa w obszarze psychologii prokreacji

2. Wywiad prenatalny

3. Wywiad diagnostyczny dotyczący okołoporodowych zaburzeń nastroju

4. Psychologiczne aspekty ciąży i porodu – dostępne metody diagnostyczne

5. Wprowadzenie w problematykę stosowanych metod pomocy psychologicznej - psychoedukacja

6. Poradnictwo psychologiczne – analiza przypadków

7. Interwencja kryzysowa – analiza przypadków

8. Grupy wsparcia – analiza przypadków

9. Depresja poporodowa – analiza przypadku

10. Praca psychologa w szpitalu na oddziałach somatycznych – dokumentacja medyczna

11. Hospicja prenatalne – rola psychologa w placówce

12. Prezentacja studiów przypadków

13. Prezentacja studiów przypadków

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, mini-wykłady, dyskusja na podstawie literatury, metody aktywizujące (studium przypadku, praca nad symulowanymi sytuacjami pracy pomocowej z dziedziny psychologii prokreacji), praca w grupach, analiza materiałów filmowych, krytyczna analiza omawianych form i metod pracy, analiza wyników badań prowadzonych przez studentów i klinicznego studium przypadku lub eseju teoretycznego

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (parzyste), 13:45 - 15:15, sala 201
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 13:45 - 15:15, sala 209
Michalina Ilska 25/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)