Literatura: |
Ekman, P., Davidson, R. J. (1999). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP.
Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje t. 2. Warszawa: PWN.
Doliński, D., Strelau, J. (2018). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP.
Kolańczyk, A., Fila-Jankowska, A., Pawłowska-Fusiara, M., Sterczyński, R. (2004). Serce w rozumie : afektywne podstawy orientacji w otoczeniu. Gdańsk: GWP.
Oatley, K., Jenkins, J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.
Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.
Kalat, J. W. (2017). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN.
Franken, R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
Goleman, D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań: Media Rodzina.
Shanker, S. (2016). Metoda samoregulacji Self-Reg. Warszawa: Mamania.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Składniki oceny końcowej:
obecność na zajęciach + ocena z aktywności na zajęciach + ocena z projektu + ocena z diagnozy indywidualnej.
Obecność na zajęciach:
Dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru.
0-2 nieobecności – 5
3 nieobecności – 4,5
każda kolejna nieobecność – obniżona ocena o 0,5
Ocena z aktywności na zajęciach
(8 zajęć – przykładowa liczba, zostanie to adekwatnie dostosowane względem liczby odbytych zajęć, na których można było realnie wykazać się aktywnością):
Aktywność na 6-8 zajęciach z możliwością otrzymania plusów – 5
Aktywność na 5 zajęciach z możliwością otrzymania plusów – 4,5
Aktywność na 3-4 zajęciach z możliwością otrzymania plusów – 4
Aktywność na 2 zajęciach z możliwością otrzymania plusów –3,5
Aktywność na 1 zajęciach z możliwością otrzymania plusów – 3
Ocena z projektu:
Prawidłowe przeprowadzenie badania zgodnie z wytycznymi koordynatora przedmiotu – 2 punkty
Poprawne sporządzenie raportu z badań – 2 punkty
Spójne przedstawienie wniosków z badań na forum grupy – 2 punkty
5,5-6 punktów – 5
5 punktów – 4,5
4-4,5 punktów – 4
3,5 punktu – 3,5
3 punkty – 3
Ocena z diagnozy indywidualnej ustalona na podstawie procedury peer review (minimum 2 anonimowo oceniające osoby).
|
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do psychologii emocji i motywacji. Zajęcia organizacyjne.
Czym są emocje? Emocje a inne stany afektywne.
Jak powstają emocje? Teorie wyjaśniające powstawanie emocji. Teorie psychologiczne teorie emocji, biologiczne. Mechanizmy kierujące zachowaniem w odniesieniu do koncepcji teoretycznych.
Przygotowanie zarysu projektów badawczych.
Złożony świat emocji – pozostałe czynniki mogące mieć wpływ na powstawanie i ekspresję emocji. Uniwersalność zdarzeń poprzedzających, związki emocji z procesami poznawczymi i oddziaływania kulturowe.
Analiza testów używanych w określaniu stanu emocjonalnego osoby z zachowaniem zasad prawa autorskiego.
Motywacja do zachowania. Rodzaje i teorie motywacji, główne problemy współczesnej teorii motywacji. Samoregulacja motywacji – konflikty motywacyjne.
Czy kontrolowanie emocji jest możliwe? Regulacja emocji i nastroju u osób dorosłych i u dzieci.
Inteligencja emocjonalna i metody jej testowania.
Wyrażanie emocji w normie i patologii.
Zastosowanie wiedzy o emocjach w praktyce psychoterapeutycznej. Samoregulacja a samokontrola. Krytyczna ocena wartości zaczerpniętych z literatury popularnej rad odnośnie regulacji stanów emocjonalnych.
Recenzja indywidualnej diagnozy stanu emocjonalnego osoby badanej.
Omówienie indywidualnej diagnozy stanu emocjonalnego osoby badanej.
Przedstawienie wyników projektów badawczych.
Podsumowanie zajęć i wpisy.
+ 2 x 2 h dodatkowe dobrowolne spotkania praktyka psychologiczna - Self-Reg Jagoda Sikora i Rola emocji w zaburzeniach odżywiania - dr Agnieszka Malinowska-Gałązka.
|
Metody dydaktyczne: |
Metody problemowe z wykorzystaniem studium przypadku oraz pracy własnej studenta - przygotowanie diagnozy indywidualnej; aktywizujące - dyskusja i debata; praca ze źródłami literaturowymi; metody interaktywne z użyciem prezentacji multimedialnych, stron internetowych oraz krótkich materiałów filmowych ilustrujących wybrany obszar wiedzy; praca badawcza - przygotowanie i zrealizowanie projektów badawczych; metody kształtujące krytyczne myślenie, w tym recenzja diagnozy indywidualnej. Zajęcia prowadzone w formie stacjonarnej, z użyciem platformy Moodle. Spotkania wykraczające poza sylabus (dodatkowe, dobrowolne) prowadzone w formie zdalnej z użyciem MSTeams.
|