Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Brzeziński, J., Zakrzewska, M. (2010). Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red), Psychologia akademicka. Podręcznik (tom I, s. 175-302). Gdańsk: GWP.
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2012). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Literatura dodatkowa:
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.
Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: WN „Scholar”.
Brzeziński, J. (red.) (2011). Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Brzeziński, J., Doliński, D., Strelau, J. (2004). Nowe spojrzenie na standardy kształcenia na pięcioletnich studiach psychologicznych. Założenia, doświadczenia, nowe wyzwania. Czasopismo Psychologiczne, Tom 10, 2/2004, 205-219.
Cohen, J. (2006/1990). O tym, czego się nauczyłem (jak dotąd). W: J. Brzeziński, J. Siuta (red.), Metodologiczne i statystyczne problemy psychologii (s. 75-99). Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Cohen, J. (2006/1994). Ziemia jest okrągła (p < 0,05). W: J. Brzeziński, J. Siuta (red.), Metodologiczne i statystyczne problemy psychologii (s. 100-118). Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Cronbach, L. J. (2004/1957). Dwa nurty psychologii naukowej. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 21-43). Warszawa: PWN.
Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.
Jarmakowska - Kostrzanowska, L., (2016). W statystycznym matriksie: kontrowersje wokół testowania istotności hipotezy zerowej (NHST) oraz p-wartości. Psychologia Społeczna, 39, (4), 458-473.
Jarmakowska-Kostrzanowska, L. (2021). Istotnie statystyczna moc testu – analiza mocy i jej miejsce w przyborniku badacza oraz interpretacja (nie)istotności statystycznej przy małej (dużej) mocy testu. Przegląd Psychologiczny, 64(4), 83-99.
King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN.
Paszkiewicz, E. (1985). Podstawy procesu badawczego w psychologii. W: E.Paszkiewicz, T. Szustrowa (red.), Materiały do nauczania psychologii (seria III, t. 4, s.128-164). Warszawa: PWN.
Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy z pytaniami otwartymi i zamkniętymi wielokrotnego wyboru (20 pytań) obejmujący zagadnienia przedstawione do 2 tygodni przed ustaloną datą egzaminu.
Kryteria oceniania wyników testu:
0,00 - 50,00% poprawnych odpowiedzi: ndst (2)
51,00 - 60,00% poprawnych odpowiedzi: dst (3)
61,00 - 70,00% poprawnych odpowiedzi: +dst (3,5)
71,00 - 80,00% poprawnych odpowiedzi: db (4)
81,00 - 90,00% poprawnych odpowiedzi: +db (4,5)
92,00 - 100,00% poprawnych odpowiedzi: bdb (5)
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do metodologii. Poznanie naukowe: cele, funkcje, cechy.
2. Proces badawczy w psychologii: struktura i podstawowe właściwości.
3. Zmienne: klasyfikacja, charakterystyki i interakcje.
4. Problemy i hipotezy badawcze: rodzaje pytań i hipotez oraz relacje między nimi. Podstawowa logika modelu testowania hipotezy zerowej (NHST) i jego ograniczenia.
5. Operacjonalizacja zmiennych.
6. Modele i plany badawcze: eksperymentalne (quasi-eksperymentalne i ex-post-facto) oraz korelacyjno-regresyjne.
7. Wprowadzenie do modeli statystycznych w badaniach psychologicznych (testy istotności różnic, miary korelacji, model regresji liniowej, model MANOVA).
8. Standardy pisania raportów naukowych wg APA. Nowsze trendy w testowaniu hipotez badawczych w psychologii.
|