Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań psychologicznych 1 W3-PS-SM-MET1-005
Wykład (W) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1354a10247a347e1add91ee5894066f0%40thread.tacv2/conversations?groupId=965706a8-df66-4924-bb6d-4c42b11a30a6&tenantId=50c76291-0c80-4444-a2fb-4f8ab168c311
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Brzeziński, J., Zakrzewska, M. (2010). Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red), Psychologia akademicka. Podręcznik (tom I, s. 175-302). Gdańsk: GWP.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2012). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Literatura dodatkowa:

Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.

Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: WN „Scholar”.

Brzeziński, J. (red.) (2011). Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Brzeziński, J., Doliński, D., Strelau, J. (2004). Nowe spojrzenie na standardy kształcenia na pięcioletnich studiach psychologicznych. Założenia, doświadczenia, nowe wyzwania. Czasopismo Psychologiczne, Tom 10, 2/2004, 205-219.

Cohen, J. (2006/1990). O tym, czego się nauczyłem (jak dotąd). W: J. Brzeziński, J. Siuta (red.), Metodologiczne i statystyczne problemy psychologii (s. 75-99). Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Cohen, J. (2006/1994). Ziemia jest okrągła (p < 0,05). W: J. Brzeziński, J. Siuta (red.), Metodologiczne i statystyczne problemy psychologii (s. 100-118). Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Cronbach, L. J. (2004/1957). Dwa nurty psychologii naukowej. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 21-43). Warszawa: PWN.

Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.

Jarmakowska - Kostrzanowska, L., (2016). W statystycznym matriksie: kontrowersje wokół testowania istotności hipotezy zerowej (NHST) oraz p-wartości. Psychologia Społeczna, 39, (4), 458-473.

Jarmakowska-Kostrzanowska, L. (2021). Istotnie statystyczna moc testu – analiza mocy i jej miejsce w przyborniku badacza oraz interpretacja (nie)istotności statystycznej przy małej (dużej) mocy testu. Przegląd Psychologiczny, 64(4), 83-99.

King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN.

Paszkiewicz, E. (1985). Podstawy procesu badawczego w psychologii. W: E.Paszkiewicz, T. Szustrowa (red.), Materiały do nauczania psychologii (seria III, t. 4, s.128-164). Warszawa: PWN.

Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin testowy z pytaniami otwartymi i zamkniętymi wielokrotnego wyboru (20 pytań) obejmujący zagadnienia przedstawione do 2 tygodni przed ustaloną datą egzaminu.

Kryteria oceniania wyników testu:

0,00 - 50,00% poprawnych odpowiedzi: ndst (2)

51,00 - 60,00% poprawnych odpowiedzi: dst (3)

61,00 - 70,00% poprawnych odpowiedzi: +dst (3,5)

71,00 - 80,00% poprawnych odpowiedzi: db (4)

81,00 - 90,00% poprawnych odpowiedzi: +db (4,5)

92,00 - 100,00% poprawnych odpowiedzi: bdb (5)

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do metodologii. Poznanie naukowe: cele, funkcje, cechy.

2. Proces badawczy w psychologii: struktura i podstawowe właściwości.

3. Zmienne: klasyfikacja, charakterystyki i interakcje.

4. Problemy i hipotezy badawcze: rodzaje pytań i hipotez oraz relacje między nimi. Podstawowa logika modelu testowania hipotezy zerowej (NHST) i jego ograniczenia.

5. Operacjonalizacja zmiennych.

6. Modele i plany badawcze: eksperymentalne (quasi-eksperymentalne i ex-post-facto) oraz korelacyjno-regresyjne.

7. Wprowadzenie do modeli statystycznych w badaniach psychologicznych (testy istotności różnic, miary korelacji, model regresji liniowej, model MANOVA).

8. Standardy pisania raportów naukowych wg APA. Nowsze trendy w testowaniu hipotez badawczych w psychologii.

Metody dydaktyczne:

Prezentacje, studia przypadków, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala Zajęcia zdalne
Marcin Moroń 111/110 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)