Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Propedeutyka psychologii rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia W3-PS-NM-PRORCZiR
Wykład (W) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Namysłowska I. (1997), Terapia rodzin. PWN Warszawa.

Psychologia rodziny (2014). Red. I. Janicka, H. Liberska. Warszawa: PWN.

Plopa M. (2008), Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Psychologia rodziny (2014). Red. I. Janicka, H. Liberska. Warszawa: PWN.

Psychologia ucznia i nauczyciela. Podręcznik akademicki (2011). Red. S. Kowalik. Warszawa: PWN.

Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red B. de Barbaro (1999), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków

Satir V. (2000), Terapia rodziny. GWP Gdańsk.

Zubrzycka E. (1993), Narzeczeństwo, małżeństwo, rodzina, rozwód? Gdańsk GWP.

Literatura uzupełniająca:

Dembo M.H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. WSiP, Warszawa.

Tomalski P. (2007). Nietypowe rodziny. Wyd. Uniw. Warszawskiego, Warszawa.

Rylke H., Klimowicz G. (1992) Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi. WSiP, Warszawa.

Herbert M. (2004). Rozwój społeczny ucznia. GWP, Gdańsk.

McGoldrick M., Gerson R., Shellenberger S. (2007) Genogramy. Poznań Zysk i S – ka.

Namysłowska I. (1997), Terapia rodzin. PWN Warszawa.

Goodman R., Scott S. (2003). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wyd. Medyczne Urban i Partner, Wrocław.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z egzaminu pisemnego (test wiedzy zawierający pytania z możliwością wyboru)

Skala ocen: 51%-60% = dostateczny

61%-70% = dostateczny +

71%-80% = dobry

81%-90% = dobry +

91%-100% = bardzo dobry

Zakres tematów:

1. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze. Podstawowe pojęcia dotyczące: rodziny definicje rodziny, funkcje rodziny. Oblicza współczesnych rodzin i ich psychologiczne funkcjonowanie.

2. Cykl życia rodzinnego, charakterystyka funkcjonowania rodziny w poszczególnych cyklach życia rodziny. Pozycja dziecka w rodzinie a przekazy dotyczące jego funkcjonowania,

Czynniki warunkujące zdrowie rodziny

3. Cechy rodziny w ujęciu systemowym. Podstawowe założenia dotyczące funkcjonowania rodziny w ujęciu systemowym. Charakterystyka podstawowych pojęć: podsystem, granice, koalicja, przymierze. Charakterystyka procesów emocjonalnych w rodzinie według systemowego ujęcia.

4. Wybrane problemy rodziny. Cechy dysfunkcjonalnego systemu rodzinnego. Znacznie komunikacji w prawidłowym funkcjonowaniu rodziny. Kategorie komunikacyjne według V. Satir. Wymiary funkcjonowania rodziny według modelu D. Olsona.

5. Klasa szkolna i szkoła jako środowisko wychowawcze. Proces adaptacji uczniów do warunków szkolnych. Role w klasie szkolnej. Etapy rozwoju grupy/klasy szkolnej.

6. Rola wychowawcy w integracji zespołu klasowego i przeciwdziałaniu niepożądanych zjawisk jak: przemoc, wykluczenie, brak przynależności do zespołu klasowego. Techniki behawioralne w pracy wychowawcy i nauczyciela. Kontakty nauczyciel i z rodzicami. Osobowość nauczyciela i problemy nauczycieli (wypalenie zawodowe), zapobieganie wypaleniu zawodowemu.

7. Wybrane problemy kliniczne i wychowawcze: zaburzenia zachowania - objawy, czynniki ryzyka, przeciwdziałanie i pomoc psychologiczna.

8. Formy pomocy psychologicznej i psychoterapii dla dzieci i młodzieży.

Metody dydaktyczne:

wykład z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych (prezentacje multimedialne)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (parzyste), 15:50 - 17:20, sala Zajęcia zdalne
Aleksandra Wieteska 42/45 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)