Aktywność językowa dziecka W3-PE-EWP-S2-AJEZ
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
1. Bakuła K.(1997). Kształcenie językowe w szkole podstawowej w świetle współczesnych teorii psychologicznych i lingwistycznych. Projekt nowej metodyki. Wrocław. 2. Bober-Pełzowska M. (1983). Rozwijanie mowy uczniów klas niższych. Warszawa. 3. Dobrzyńska T.(1993). Tekst. Próba syntezy. Warszawa. 4. Dyduchowa A. (1980). Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Kraków. 5. Grabias S.(1997). Język w zachowaniach społecznych. Lublin. 6. Kielar M.(1980 nr 3). Indywidualizacja i typizacja języka uczniów w wieku od 8-12 lat. „Socjolingwistyka”. 7. Małkowska-Zegadło H. (1983). Rozwój języka mówionego i pisanego uczniów w wieku od 8-11 lat. Warszawa. 8. Mnich M.(1998). Socjolingwistyczne ujęcie sprawności systemowej jako komponentu sprawności komunikacyjnej dziecka. W : Kojs W., Mrózek R. (red.). Komunikacja. Dialog. Edukacja. T1. Katowice. 9. Mnich M.(2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków. 10. Mnich M (2004). Tekst jako forma komunikacji językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. s, 242-247. W: Petlák E., Juszczyk S. „Diferenciácia vyučovania a suvislosti” (Vega 1/0092/03) .Nitra. 11. Mnich M.( 2005). Tekst pisany dziecka w wieku wczesnoszkolnym analiza [w:] Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, red. S. Juszczyk, I. Polewczyk, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń. 12. Mnich M. (2005). Zróżnicowanie umiejętności konstruowanie tekstów pisanych przez uczniów w wieku wczesnoszkolnym[w:] Diferenciácia ako prostriedok zefektívnenia pedagogickej činnosti v školských zariadeniach. Štúdie riešitel’ov grantového projektu VEGA MŠ SR č. 1/0092/03, red. E.Petlák, Pedagogická Fakulta Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra 13. Nowak F. (1998). Edukacja językowa. T. 1 - 2. Bydgoszcz. 14. Polański E. (1982). Słownictwo uczniów. Warszawa. 15. Rostańska E. (2010). Dziecko i dorosły w rozmowie. Katowice. 16. Rittel T. (1994) Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Kraków |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie umiejętność dokonania wnikliwej analizy tekstu dziecięcego zgodnie z ustalonymi kryteriami: ocena graficzna, gramatyczna, semantyczna i pragmatyczna a także umiejętność zaplanowania zadań programowych mających na celu stymulowanie i rozwijanie sprawności i aktywności językowej dziecka. |
||
Zakres tematów: |
1. Aktywność językowa w mówieniu, słuchaniu, czytaniu i pisaniu w edukacji polonistycznej w systemie zintegrowanym. 2. Językowa norma dynamiczna i statyczna w ocenie tekstów dzieci w młodszym wieku szkolnym. 3. Klasyfikacja błędów językowych uczniów w wieku wczesnoszkolnym - ćwiczenia praktyczne w oparciu o rożnych autorów. 4. Ocena tekstu pisanego na poziomie graficznym, gramatycznym, semantycznym i pragmatycznym – ćwiczenia w konstruowaniu oceny opisowej. 5. Trudności uczniów na etapie nabywania, doskonalenia i wykorzystania umiejętności pisania do tworzenia tekstu. 6. Rodzaje ćwiczeń doskonalących umiejętność tworzenia tekstu przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym – ćwiczenia słownikowe, słowotwórcze, fleksyjne, składniowe, w zakresie organizacji tekstu, ortograficzne i interpunkcyjne. 7. Neologizmy dziecięce- przejaw kreatywności czy błąd językowy. 8. Analiza pragmatyczna form wypowiedzi dziecięcych. 9. Metody aktywizujące w kształceniu aktywności językowej uczniów – propozycje wykorzystania na zajęciach z edukacji polonistycznej. 10. Diagnozowanie umiejętności oceny tekstu uczniowskiego przez nauczycieli edukacji początkowej – ocena prac zaliczeniowych. |
||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 8:00 - 9:30,
sala 203 |
Małgorzata Mnich | 24/24 |
szczegóły![]() |
2 |
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15,
sala 206 |
Małgorzata Mnich | 24/24 |
szczegóły![]() |
3 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 11:30 - 13:00,
sala 108 co drugi poniedziałek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala 207 |
Małgorzata Mnich | 18/24 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Grażyńskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.