Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja międzykulturowa W3-PE-S2-1
Wykład (W) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://el.us.edu.pl/wns/course/view.php?id=1358
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Informacje wspólne dla wszystkich grup.

WYKŁAD

Nikitorowicz J., Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Białystok 1995.

Młynarczuk-Sokołowska A., Całożyciowa edukacja międzykulturowa jako wyzwanie dla społeczeństw kulturowo zróżnicowanych, "Pogranicze. Studia Społeczne", t. 22, 2012.

Grzybowski P.P., Edukacja międzykulturowa - konteksty, Kraków 2012.

Lewowicki T., Cztery spojrzenia na wielokulturowość i edukację międzykulturową, "Pogranicze. Studia Społeczne", t. 17, 2011.

MacLean M., Interpreting Cultural Differences. The Challenge of Intercultural Communication, Norfolk 1998.

Gutek G., Nacjonalizm, etnonacjonalizm a edukacja [w:] Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Giroux H.A., Aronowitz S., Border Pedagogy in the Age of Postmodernism, [w:] idem, Postmodern Education, Minneapolis 1997.

Giroux H., Border Crossings, New York 2005.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Edukacja międzykulturowa – teorie, poglądy, doświadczenia społeczne. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2010.

Metody i kryteria oceniania:

Informacje wspólne dla wszystkich grup.

Test wiedzy z treści wykładu i zagadnień prezentowanych na ćwiczeniach.

Zakres tematów:

Informacje wspólne dla wszystkich grup.

1. Kultura, zróżnicowanie kulturowe, wrażliwość kulturowa, proces akulturacji.

2. Pojęcie pograniczności w pedagogice. "Pedagogia przejścia i pogranicza".

3. Rozumienie tożsamości kulturowej, rasy, etniczności, klasy, gender.

4. Pojęcie wielokulturowości - szanse i zagrożenia.

5. Dyskurs kolonialny i postkolonialny.

6. Pedagogika pogranicza w ponowoczesności.

7. Wielokulturowość a dyskurs konserwatywny i liberalny. Wyzwania dla edukacji.

8. Relatywizm, etnocentryzm, uniwersalizm - wyzwania humanistyki w świecie wielokulturowości.

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (parzyste), 11:30 - 13:00, sala Zajęcia zdalne
Edyta Widawska 101/105 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)