Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza penitencjarna W3-PE-RP4-S1-1
Wykład (W) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

1. Guzik-Tkacz M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie.

2. Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa: Wyda. Żak.

3. Konaszewski K. (2014). Wybrane aspekty diagnostyczne w praktyce resocjalizacyjnej, w: T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko (red.),Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Żak, Warszawa. (153-163).

4. Kowalczyk M., Fopka-Kowalczyk M., Rubacha K. (2017). Uwarunkowania i wielopłaszczyznowość badań nad resocjalizacją. Podstawy teoretyczne i metodologiczne. Wyda. UMK,Toruń.

5. Machel H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk.

6. Makowski A. (1994). Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja. Warszawa.

7. Niewiadamska I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania kary pozbawienia wolności, KUL, Lublin.

8. Okoń W. (2001), Nowy słownik pedagogiczny, wyd. Żak, Warszawa.

9. Pospiszyl K. (1998). Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa.

10. Pytka L. (2005). Diagnoza nieprzystosowania społecznego w teorii i praktyce. Propozycja metody badawczej [w:] L. Pytka, M. Konopczyński, S. Sobczak (red.). Skala nieprzystosowania społecznego uczniów na Mazowszu. Warszawa.

11. Pytka L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa.

12. Skałbania B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna, Wyda. Impuls, Kraków.

13. Stanik J.M. (2007). Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.). Resocjalizacja. T. I. Warszawa.

14. Szustrowa T. (1987). Swobodne techniki diagnostyczne, wyd. UW, Warszawa.

15. Urban B. (2008). Resocjalizacja, tom 1, wyd. PWN, Warszawa 2008.

16. Woynarowska A.(2010). Diagnoza resocjalizacyjna – podstawy teoretyczne i problemy praktyczne.

17. Wysocka E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: PWN.

18. Wysocka E. (2015). Diagnoza pozytywna w resocjalizacji, Wyda. UŚ, Katowice.

19. Wysocka E. (2013). Standardy etyczne i profesjonalne w pracy pedagoga-diagnosty w kontekście obszarów diagnozy pedagogicznej. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, Nr 4(64), s. 133-146.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa uwzględniać będzie zasób zdobytych przez studenta wiadomości, odnoszących się do tematyki treści zaprezentowanych podczas wykładów. Sposób weryfikacji wiedzy: egzamin ustny na ocenę uwzględniającą treści omawiane na wykładach. Kryterium otrzymania pozytywnej oceny jest udzielenie odpowiedzi na co najmniej 2 z 4 pytań.

Zakres tematów:

1. Wstęp

─ Działy pedagogiki resocjalizacyjnej

─ Definicja diagnostyki, diagnozowania i diagnozy

─ Charakterystyka podstawowych pojęć

─ Przedmiot diagnozy

─ Funkcje diagnozy resocjalizacyjnej

─ Rodzaje diagnoz w resocjalizacji

─ Wymiary diagnozy resocjalizacyjnej

─ Etapy procesu diagnostycznego

2. Modele diagnozy resocjalizacyjnej

─ Model diagnozy behawioralnej

─ Model diagnozy interdyscyplinarnej (humanistycznej)

─ Kontinuum asocjalności wg. Andrzeja Lewickiego

─ Model diagnozy penitencjarnej

─ Model diagnozy reedukacyjnej Andrzeja Lewickiego

─ Modele diagnostyczne wg. Lesława Pytki

3. Diagnoza penitencjarna

─ Kto podlega procesowi diagnostycznemu?

─ Charakterystyka diagnozy penitencjarnej

─ Psychologiczne diagnozowanie penitencjarne

─ Przedmiot oceny diagnostycznej

4. Diagnoza pozytywna i negatywna

─ Patogeneza czy salutogeneza?

─ Koncepcja resilience

─ Formalne obszary diagnozy pozytywnej

─ Treściowe obszary diagnozy pozytywnej

5. Diagnosta i kontakt diagnostyczny

─ Diagnosta: orientacje teoretyczne

─ Kompetencje diagnosty

─ System przekonań podlegający diagnozie

─ Czynniki determinujące kontakt diagnostyczny

─ Cechy kontaktu diagnostycznego

─ Wskaźniki dobrego kontaktu diagnostycznego

─ Wskaźniki pozornego kontaktu diagnostycznego

─ Technika nawiązywania i podtrzymywania kontaktu

─ Opór – jako przejaw zaburzeń w kontakcie diagnostycznym

─ Błędy i wadliwe nastawienia diagnosty

─ Postawy diagnosty

─ Błędy diagnostyczne

─ Zdolności i kompetencje wyznaczające profesjonalizm diagnosty

─ Zasady etyczne wyznaczające profesjonalizm diagnosty

─ Zasady diagnozowania psychopedagogicznego

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala Zajęcia zdalne
Marcin Jurczyk 34/35 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)