Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania W3-PE-S1-BIOLPOZACH
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami higieny szkolnej. Toruń 2003 Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 2001 Jopkiewicz A., Suliga E.; Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Kielce 1995 Jopkiewicz A., Suliga E.; Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Radom-Kielce 2006 Komosińska K., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Olsztyn 1995 Świderska M., Budzyńska - Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Łódź 2008 Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka . W-wa 2005 Wolański N., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 1983 Woynarowska B., Zdrowie i szkoła. W-wa 2000 Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. W-wa 2010 Bartkowiak Z., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 1981 Malinowski A. Norma biologiczna a rozwój somatyczny człowieka. W-wa 1987 Wojtowicz S. Zarys anatomii i fizjologii człowieka. Kraków 1985 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Student napisze kolokwium z zakresu rozwoju człowieka, zaburzeń tego rozwoju, roli nauczyciela w opiece nad uczniem z wybranym zaburzeniem rozwojowym i profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami. Oceniana będzie częstotliwość wypowiadania się na zajęciach oraz jakość wniesionej do dyskusji wiedzy. |
||
Zakres tematów: |
1. Zaspokajanie potrzeb biologicznych człowieka w ontogenezie. Rola żywienia w rozwoju; Potrzeby żywieniowe człowieka. Stan odżywiania. Zapotrzebowanie pokarmowe; Rola i znaczenie składników pokarmowych; Żywienie optymalne (Gertig, Gawęcki); Zasady racjonalnego żywienia (zalecenia żywieniowe Bergera); Błędy w żywieniu i wady żywieniowe: przyczyny, wady ilościowe i jakościowe; Aktywność fizyczna; Aktywność fizyczna, a zachowania sedenteryjne; Funkcje aktywności fizycznej w ontogenezie; Zapotrzebowanie na ruch w ontogenezie; Przyczyny i skutki niedoboru ruchu. 1. Postawa ciała-proces posturogenezy. Cechy prawidłowej postawy ciała; Elementy składowe postawy ciała; Płaszczyzny ciała; Kręgosłup-budowa i funkcja. Fizjologiczne krzywizny kręgosłupa; Etapy kształtowania się postawy ciała; Wady postawy i budowy ciała-podział (wrodzone, nabyte); Okresy krytyczne dla posturogenezy; Wady kręgosłupa w płaszczyźnie czołowej; Boczne skrzywienie kręgosłupa; Wady kończyn dolnych; Choroba Scheuermanna, choroba Perthesa; Skutki wad postawy; Profilaktyka wad postawy. 2. Układ wzrokowy i słuchowy. Podstawowe informacje o budowie układu wzrokowego; Budowa anatomiczna narządu wzroku; Fotoreceptory (receptory wzrokowe); Refrakcja, akomodacja; Powstawanie obrazu; Zaburzenia narządu wzroku: wady refrakcji, zaburzenia widzenia barw, zez, zaćma. Podstawowe informacje o budowie i funkcji układu słuchowego. Budowa anatomiczna narządu słuchu; Przebieg fali dźwiękowej; Rodzaje i przyczyny uszkodzeń słuchu (przewodzeniowe i odbiorcze); Higiena narządów zmysłów. 3. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży. Wybrane choroby zakaźne. Profilaktyka chorób zakaźnych. Rola i znaczenie szczepień ochronnych; Ochrona przed szkodliwymi dla zdrowia czynnikami środowiskowymi; Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego; Narażenia na środowiskowy dym tytoniowy; Ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem. 4. Związki między zdrowiem a edukacją. Zdrowie a edukacja. Edukacja a zdrowie; Zdrowie i czynniki je warunkujące; Mierniki zdrowia; Profilaktyka – definicja i poziomy działań profilaktycznych; Promocja i edukacja zdrowotna. 5. Podsumowanie i ewaluacja zajęć. Pisemny test. |
||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi piątek (parzyste), 8:00 - 9:30,
sala 8 |
Alina Dworak | 29/28 |
szczegóły![]() |
2 |
co drugi piątek (parzyste), 13:45 - 15:15,
sala 8 |
Alina Dworak | 23/28 |
szczegóły![]() |
3 |
co drugi piątek (parzyste), 13:45 - 15:15,
sala 8 |
Alina Dworak | 30/28 |
szczegóły![]() |
4 |
co drugi piątek (parzyste), 11:30 - 13:00,
sala 8 |
Alina Dworak | 14/28 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Grażyńskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.