Metodologia badań pedagogicznych W3-PE-OG-S1-MBP
Wykład (W)
semestr letni 2021/2022
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Babbie E.: Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004. Creswell J.C. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. UJ, Kraków 2013. Fankfort- Nachmias Ch., Nachmias D.: Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP, Warszawa 2000. Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice, SWSZ, 2005. Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice, Wyd. UŚ, 2013 Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. PWN, Warszawa, 2008. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, UJ, Kraków 1998. Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2018. Palka S., Metodologia Badania Praktyka pedagogiczna. GWP, Gdańsk 2006. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych., Wyd. Żak, Warszawa 2010. Podstawy metodologii badań w pedagogice, Red. S. Palka GWP, Gdańsk 2010. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych. PWN, Warszawa 2008. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. PWN, Warszawa 2008. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Test Oceniana będzie wiedza obejmująca zakres treści realizowanych na wykładach. Kryteria oceny (punktacja): 10pkt=bdb 9pkt=db plus 8pkt=db 7pkt=dost plus 6pkt=dostateczny 5pkt= ndst |
||
Zakres tematów: |
Metodologiczne podstawy badań naukowych w pedagogice- indeks podstawowych pojęć i zagadnień metodologicznych. Przedmiot badań pedagogicznych Cele badań i problemy badawcze, rodzaje problemów badawczych. Podstawy metodologiczne budowania teorii naukowej w obszarze nauk pedagogicznych; Znaczenie, cechy i funkcje teorii w badaniach naukowych; Wiedza potoczna a teoria naukowa- warunki i kryteria różnicujące. Badania teoretyczno-praktyczne. Ogólne strategie badań pedagogicznych -specyfika modelu ilościowego i jakościowego. Podstawy procesu badawczego na przykładzie badań o charakterze idiograficznym i nomotetycznym. Aspekty różnicujące w procedurze jakościowej i ilościowej. Komplementarność badań w i triangulacja pedagogice. Rola i znaczenie badań jakościowych w pedagogice – ich specyfika, wartość, uwarunkowania i konsekwencje. Szczegółowe rodzaje badań pedagogicznych a możliwości zastosowania poszczególnych metod i techniki badawczych. Opracowanie i analiza materiału badawczego. Sposoby prezentacji i zakres analizy wyników badań. Implementacja wiedzy metodologicznej w proces indywidualnej eksploracji naukowej- elementarne warunki i zasady poprawności metodologicznej badań własnych w kontekście pracy dyplomowej |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Wykład problemowy |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi czwartek (parzyste), 13:45 - 15:15,
sala Zdalny |
Ewa Borowiec | 74/74 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Zdalny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.