Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Resocjalizacja w UE i państwach pozaeuropejskich W3-PE-R-S2-RESUEiP
Wykład (W) semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

M. Bernasiewicz, M. Noszczyk-Bernasiewicz, Family Life and Crime. Contemporary Research and Essays, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017.

P. Perska-Geadowska, Sądowa ochrona wychowania dorastającego dziecka we Francji i w Polsce, Poznań 2018.

P. Stępniak, Wymiar sprawiedliwości i praca socjalna w krajach Europy Zachodniej, Poznań 1998.

A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś, M. Muskała, 2015: Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wyd. Naukowe UAM, Poznań.

M. Bernasiewicz, Pojęcie resocjalizacji (treatment, social rehabilitation) w perspektywie międzynarodowej i interdyscyplinarnej, „Nauki o wychowaniu. Studia interdyscyplinarne”, 2015, nr 1 (1), s. 155-165

M. Bernasiewicz, M. Noszczyk-Bernasiewicz, 2012: Anglosaskie doświadczenia w realizacji programów resocjalizacyjnych (correctional treatment) a polski IPR (indywidualny program resocjalizacji), „Resocjalizacja Polska”, nr 3, ISSN 2081-3767, ss. 277-287.

Kusztal J., System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i Niemczech, Wyd. WAM, Kraków 2008.

G. Robinson, L. Burke, M. Millings, Criminal Justice Identities in Transition: The Case of Devolved Probation Services in England and Wales, „The British Journal of Criminology”, 2016, Volume 56, Issue 1.

Mincey B., Maldonado N., Shared Stories of Successful Graduates of Juvenile Residential Programs: A Phenomenological Study, Paper presented at the Walden University Research. Symposium January 2011, Miami, FL. Dostęp: baza tekstów elektronicznych ERIC. Data dostępu: 15.11.2011.

Metody i kryteria oceniania:

Napisanie przez studenta pracy pisemnej. Wszyscy uczestnicy wykładu napiszą test wyboru w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Na jego wypełnienie przewidziano 7 minut. Obowiązuje następująca punktacja:

10 pkt. – ocena: bardzo dobry

9 pkt. – ocena: dobry plus

8 pkt. – ocena: dobry

7 pkt. – ocena: dostateczny plus

6 pkt. – ocena: dostateczny

0-5 pkt. – ocena: niedostateczny

Zagadnienia:

1.Pojęcia z zakresu resocjalizacji w obszarze anglojęzycznym.

2.Jugendamt i i jego zespoły.

3.Kategoria nieletności w Niemczech (według JGG z 1974).

3.Środki wychowawcze, środki dyscyplinarne (półkarne) oraz długość kary kara pozbawienia wolności stosowane wobec nieletnich w Niemczech?

4.Służby w Zjednoczonym Królestwie odpowiedzialne za przeciwdziałanie zagrożeniom rozwoju dziecka, następstwom rozwodu rodziców oraz popełnieniu przestępstwa przez nieletnich.

5.Kategorie nieletności w Anglii i Walii.

6.Zespoły ds. Przestępczości Nieletnich, tzw. Youth Offending Teams (YOTs) oraz Panele ds. Nieletnich Przestępców, tzw. Youth Offender Panels (YOP).

7.Ostrzeżenia dla młodych przestępców (cautioning, warning itp.) stosowane przez policję.

8.Działalność Grupy Pedagogiki i Animacji Społecznej we Francji.

9.Działalność instytucji państwowych działających w obszarze profilaktyki przestępczości / niedostosowania społecznego we Francji.

10.Cechy charakterystyczne systemu penitencjarnego państw skandynawskich.

Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezaliczony test należy poprawić w formie pisemnej.

Zakres tematów:

1. Terminy anglo- oraz niemieckojęzyczne oraz rodzaje dyscyplin naukowych na Zachodzie w ramach których realizowane są badania oraz rozwija się teoria resocjalizacji.

2. Jugendamt (Urząd ds. Młodzieży) w niemieckim systemie resocjalizacji oraz profilaktyki.

3. Środki wychowawcze, dyscyplinarne oraz kara pozbawienia wolności w ustawie JGG z 1974 w Niemczech.

4. / 5. Służby publiczne w Zjednoczonym Królestwie odpowiedzialne za przeciwdziałanie zagrożeniom rozwoju dziecka, następstwom rozwodu rodziców oraz popełnieniu przestępstwa przez nieletnich (Children Act z 2004). The Crime and Disorder Act z 1998 oraz Zespoły ds. Przestępczości Nieletnich, tzw. Youth Offending Teams (YOTs). Children and Young Persons Act z 2008 obowiązujący w Anglii i Walii oraz dwa rodzaje postępowania z nieletnimi.

6. Ewolucja systemu probacji w Zjednoczonym Królestwie.

7. Działalność Grupy Pedagogiki i Animacji Społecznej we Francji oraz instytucji państwowych działających w obszarze profilaktyki przestępczości / niedostosowania społecznego we francuskim systemie.

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 209
Maciej Bernasiewicz 27/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)