Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III W3-PE-MJS2-PPIW-6
Wykład (W) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Dostępne na rynku programy kształcenia zintegrowanego dla klas młodszych.

Przewodniki metodyczne dla nauczycieli.

Arends R.: Uczymy się nauczać. Warszawa 1994

Denek K.: Wartości i cele w edukacji wczesnoszkolnej. ( w) Teoretyczne odniesienia i praktyczne rozwiązania w pedagogice wczesnoszkolnej. Katowice 1994

Jodłowska B.: Start zawodowy – twórcza praca nauczyciela klas początkowych. Warszawa 1991

Kujawiński J.(red): Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych: zarys metodyki. Warszawa 1990

Kupisiewicz C.: Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995

Lelonek M., Wróbel T.(red): Praca nauczyciela i ucznia w klasach I – III. Warszawa 1990

Misiorna E.(red): Integracja w edukacji wczesnoszkolnej. Poznań 1997

Mazepa-Domagała B., Dziecięce spotkania ze sztuką. Strategia projektowania spotkań ze sztuką oparta na rozumieniu, interpretacji i tworzeniu przekazów wizualnych, Wydawnictwo ”Śląsk”, Katowice 2009

Popek S., Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. UMCS Lublin 1972

Popek S., Rozwój twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. UMCS Lublin 1979

Popek S., Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży. WSiP. Warszawa 1985

Radwiłowiczowie M. i R.: Metoda zadaniowo-sytuacyjna w nauczaniu początkowym. Warszawa 1991

Wichura H.: Metody kształcenia początkowego.( w) Praca nauczyciela i ucznia w klasach 1-3. Warszawa 1990

Więckowski R.: Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa 1993

Zborowski J: Rozwijanie aktywności twórczej dzieci. Warszawa 1986

Literatura uzupełniająca

Krasoń K., Mazepa-Domagała B., Przestrzenie sztuki dziecka. Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej, Oficyna Wydawnicza „Librus” Katowice 2003

Krasoń K., Mazepa-Domagała B.,(red.) Ekspresja twórcza dziecka. Konteksty- inspiracje-obszary realizacji, Oficyna Wydawnicza „Librus”, Katowice 2004

Krasoń K., Mazepa-Domagała B.,(red.) Wymiary ekspresji dziecięcej. Stymulacja-samorealizacja- wsparcie, Wyd. „Librus”; GWSP Mysłowice; Katowice 2005

Krasoń K., Mazepa-Domagała B.,(red.) W kręgu sztuki i ekspresji dziecka. Rozważania inspirujące (red.) Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda; Mysłowice-Katowice 2006

Krasoń K., Mazepa-Domagała B.,(red.) Oblicza sztuki dziecka. W poszukiwaniu istoty ekspresji (red.) Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda , Mysłowice-Katowice 2007

Krasoń K. Mazepa-Domagała B., Wyrazić i odnaleźć siebie czyli o sztuce, ekspresji, edukacji i arteterapii (red.) Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda; Katowice-Mysłowice 2008

Krasoń K., Mazepa-Domagała B., Wąsiński A., (red.) Intersubiektywność sztuki w recepcji i tworzeniu. Diagnoza, edukacja, wsparcie rozwoju, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Administracji w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała- Katowice 2009

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium- Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów

Akcent w ramach kolokwium zostanie położony na wiedzę z zakresu dydaktycznych podstaw systemu pracy nauczyciela z uczniami w młodszym wieku szkolnym i dziećmi w wieku przedszkolnym w zakresie edukacji plastycznej.

Maksymalna ilość punktów w ramach kolokwium: 20.

Kolokwium składa się z pięciu pytań otwartych.

Skala ocen:

51%-60%=dst

61%-70%-dst+

71%-80%=db

81%-90%=db+

91%-100%=bdb

Zakres tematów:

Aktywność plastyczna małego dziecka; Programy kształcenia zintegrowanego dla klas młodszych - analiza celów i treści kształcenia w obszarze edukacji plastycznej; Metody nauczania i strategie kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej w zakresie aktywności plastycznej;

Formy pracy uczniów- klasyfikacja i walory edukacyjne form nauczania- uczenia się w obszarze edukacji artystycznej; Kontrola i ocena osiągnięć ucznia w zakresie edukacji plastycznej; Wartościowanie dziecięcych realizacji plastycznych

Planowanie pracy pedagogicznej nauczyciela w zakresie edukacji artystycznej- plastycznej;

Metody dydaktyczne:

Jak w opisie modułu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 9:45 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Beata Mazepa-Domagała 77/81 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)