Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kształcenia dzieci i młodzieży W3-PC-MJS-PS2-PKDiM
Wykład (W) semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Przemysław Bąbel, Marzena Wiśniak „12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2014 (i wydania nowsze).

W razie potrzeby literatura obowiązkowa zostanie uzupełniona o wybrane fragmenty literatury uzupełniającej.

Literatura uzupełniająca:

Mietzel G., „Psychologia kształcenia”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Czerniawska E., Ledzińska M. „Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze”. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kowalik S. (red.) „Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki” Wydawnictwo Naukowe, 2011.

Jagodzińska M. „Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania”. Wydawnictwo Sensus 2018.

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Wichary Sz., „Psychologia poznawcza” Wydawnictwo Naukowe PWN.

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., „Psychologia wychowawcza”, część I „Psychologia nauczania” Wydawnictwo Naukowe PWN.

Liberska H., Trempała J. (red) "Psychologia wychowania Wybrane problemy" Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2020.

Brzezińska A., „Społeczna psychologia rozwoju”, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

Brzezińska A. „Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2015.

Trempała J., (red.), „Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Pąchalska M., Kaczmarek B. L.J. Kropotov J. D. „Neuropsychologia kliniczna. Od teorii do praktyki”. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

Schaffer H. R. „Psychologia dziecka”. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2013.

Gindrich P., „Psychospołeczne korelaty wyuczonej bezradności młodzieży gimnazjalnej z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami towarzyszącymi”, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011.

Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., „Psychologia społeczna”, Zysk i S-ka, Poznań 2006.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania merytoryczne:

Znajomość wskazanej literatury obowiązkowej.

Kryteria oceny:

Oceniany będzie stopień znajomości zagadnień przedstawionych w literaturze obowiązkowej.

Przebieg procesu weryfikacji:

Studenci piszą kolokwium zaliczeniowe o charakterze testu.

Termin kolokwium zaliczeniowego będzie uzgodniony w styczniu.

Wyniki kolokwium ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. W razie otrzymania oceny niedostatecznej kolokwium należy poprawić w wyznaczonym terminie.

Zakres tematów:

1) Najważniejsze zasady skutecznego kształcenia

2) Rola pamięci w procesie kształcenia. Najważniejsze rodzaje, struktury, funkcje i mechanizmy pamięci.

3) Uwaga i inne procesy poznawcze ważne dla procesu kształcenia.

4) Znaczenie emocji dla procesu kształcenia.

5) Znaczenie motywacji dla efektywności kształcenia.

6) Biologiczne podstawy pamięci i uczenia się

7) Rozwój bio-psycho-społeczny jednostki a kształcenie

8) Znaczenie kontekstu społecznego i relacji interpersonalnych (np. nauczyciel-uczeń) dla procesu kształcenia.

9) Błędy w kształceniu.

Metody dydaktyczne:

Metody prowadzenia zajęć:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.

Liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych): 15

Liczba godzin pracy własnej studenta: 15

Opis pracy własnej studenta:

W oparciu o lekturę literatury obowiązkowej oraz treść wykładów student wzbogaca swoją wiedzę w zakresie treści potrzebnych do przygotowania się do testu.

Organizacja zajęć:

Spotkania co dwa tygodnie w wymiarze dwóch godzin dydaktycznych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala Zajęcia zdalne
Mateusz Penczek 49/56 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)