Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształcenie integracyjne i włączające W3-PC-MJS2-PS-5
Wykład (W) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

1. Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej / Joanna Kruk-Lasocka. - Wrocław : Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2012.

2. Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej. Nauczyciele o (nie)zmienianej sytuacji w kontekście kultury inkluzyjnej/Zenon Gajdzica.- Warszawa: PWN, 2020.

3. Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych/ Grzegorz Szumski. Warszawa: PWN, 2006.

4. Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej : pytania, konteksty, dyskusje / Grażyna Dryżałowska [i in. ]. - Wyd. I. - Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2018.

5. Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej / Iwona Chrzanowska. – Warszawa: PWN, 2019.

6. Razem czy osobno? : współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne / red. Bożena Muchacka [i in. ]. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017.

7. Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej : strategie nauczania poparte badaniami / David Mitchell ; przekł. Juliusz Okuniewski. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2016.

8. Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989-2014 / Danuta Apanel. - Wyd. 2 uzup. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2016.

9. Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym/Agnieszka Olechowska. -Warszawa: Wydawnictwo APS, 2019.

10. Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi/ Danuta Al-Khamisy. – Warszawa. Wydawnictwo APS, 2010. https://www.researchgate.net/publication/283212904_Edukacja_wlaczajaca_edukacja_dialogu_W_poszukiwaniu_modelu_edukacji_ucznia_ze_specjalnymi_potrzebami_edukacyjnymi

11. Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych/G. Szumski-Warszawa, wyd. Naukowe PWN 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin - test na platformie Teams. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.

Zakres tematów:

1. Specjalne potrzeby edukacyjne.

2. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - aspekty prawne, zasady orzekania.

3. Zasady finansowania edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce.

4. Kształcenie integracyjne - cele, zadania, koncepcje.

5. Integracja a inkluzja; system edukacji włączającej w Polsce; typy szkół i ich charakterystyka;

6. Inkluzja jako idea - polskie i międzynarodowe regulacje prawne związane z problematyką inkluzji społecznej, w tym edukacyjnej;

7. Teoretyczne podstawy edukacji włączającej

- zakres znaczeniowy terminu edukacja włączająca

- koncepcje edukacji włączającej

- medyczny i społeczny model niepełnosprawności w szkole

- trójkąt edukacji inkluzyjnej

- nurty edukacji włączającej

8. Kultura inkluzyjna szkoły

9. Zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

10. Przegląd badań nad edukacją włączającą.

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja. Zajęcia prowadzone za pomocą metod i technik kształcenia na odległość.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala Zajęcia zdalne
Beata Skotnicka 43/49 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)