Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka ogólna W3-PC-MJS-DYDOG
Wykład (W) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

V.Rodek: Poczucie własnej skuteczności jako czynnik różnicujący samodzielne uczenie się studentów. "Studia Edukacyjne", nr 58, 2020;

V.Rodek: Uczenie się w czasie pandemii – obszary trudności i próby optymalizacji procesu. "Edukacja Dorosłych", nr 1, 2020;

V.Rodek: Learning and its Effectiveness in Students’ Self – reflection, „The New Educational Review’’, 2019, Vol. 55, No. 1.

D.Klus – Stańska: Paradygmaty dydaktyki – myśleć teorią o praktyce. Warszawa 2018.

V.Rodek: Stan i uwarunkowania autoedukacji studentów. Katowice 2014.

Z.Włodarski, A.Hankała: Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Warszawa – Kraków 2004.

Pedagogika. Podręcznik akademicki. Red. Z.Kwieciński, B.Śliwerski. Warszawa 2003.

W.Żłobicki: Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją. Kraków 2002.

J.Półturzycki: Dydaktyka dla nauczycieli. Płock 2002.

Dydaktyka ogólna. Wyzwania a rzeczywistość. Red. K.Denek, F.Bereźnicki, J.Świrko-Pilipczuk. Szczecin 2001.

F.Bereźnicki: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001.

D.Bernacka: Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia. Warszawa 2001.

J.Bogaj: Kształcenie ogólne. Między tradycją a ponowoczesnością. Warszawa 2000.

K.Duraj-Nowakowa: Nauczyciel – kultura – osoba – zawód. Kielce 2000.

G.D.Fenstermacher, J.F.Soltis: Style nauczania. Warszawa 2000.

D.F.Walker, J.F.Soltis: Program i cele kształcenia. Warszawa 2000.

B.Dyrda: Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych-diagnoza i terapia. Kraków 2000.

S.Bowkett: Wyobraź sobie, że... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. Warszawa 2000.

H.Komorowska: O programach prawie wszystko. Warszawa 1999.

E.Wragg: Trzy wymiary programu. Warszawa 1999.

J.W.Elby, J.F.Smutny: Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży. Warszawa 1998.

Niepowodzenia szkolne. Red. J.Łysek. Kraków 1998. Cz. II i III.

A.Ornstein, F.Hunkins: Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka. Warszawa 1998.

H.Hamer: Klucz do efektywnego nauczania. Przewodnik dla nauczyciela. Warszawa 1997.

Sztuka nauczania. Red. K.Kruszewski, K.Konarzewski. T.II, r.4, Warszawa 1997.

W.Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995. Cz.2, r.9.

S.Rimm: Bariery szkolnej kariery. Warszawa 1994.

D.Ekiert-Grabowska: Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych „Życie Szkoły” 1994, nr3.

R.Meighan: Socjologia edukacji. Toruń 1993 (rozdział dotyczący programu ukrytego).

D.Lewis: Jak wychować zdolne dziecko? Warszawa 1988.

R.H.Davis, L.T.Aleksander, S.L.Yelon: Konstruowanie systemu kształcenia. Warszawa 1983.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym w formie indywidualnego testu problemowego, zamieszczonego na Platformie Moodle (lub forma kontaktowa)

Zakres tematów:

1. Dydaktyka ogólna jako dyscyplina – paradygmaty dydaktyki, czyli jak myśleć teorią o praktyce.

2. Kompetencje zawodowe współczesnego nauczyciela – wychowawcy; funkcje, style nauczania; Osobliwości roli zawodowej nauczyciela.

3. Zasady nauczania: istota poszczególnych zasad, przyczyny i skutki ich nieprzestrzegania dla osiągnięć ucznia. Analiza porównawcza różnych klasyfikacji.

4. Program kształcenia w warstwie jawnej (filozoficzne, psychologiczne i socjologiczne podstawy konstruowania programu kształcenia; wzorce programowe). Program ukryty (istota „programu ukrytego”, przykłady jego oddziaływania, konsekwencje dla ucznia – wychowanka). Programy autorskie.

5. Analiza treści kształcenia; teorie doboru treści kształcenia.

6. Budowa celów kształcenia - cele ogólne i operacyjne – ich zalety i wady. Koncepcja operacjonalizacji celów kształcenia. Przykłady celów nauczania i wychowania

na poszczególnych poziomach taksonomicznych według różnych propozycji taksonomicznych.

7. Różne klasyfikacje metod nauczania.

8. Ewaluacja w edukacji. Psychologiczne prawidłowości procesu oceniania; społeczne oczekiwania wobec nauczycieli, jako osób oceniających. Przedmiot, funkcje i metody oceniania uczniów przez nauczycieli w systemie edukacji tradycyjnej i alternatywnej.

9. Szkoła jako źródło zagrożeń dla rozwoju ucznia? Niepowodzenia szkolne. Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych – jak go rozpoznać? Uczeń zdolny.

10. Autoedukacja, w tym samodzielne uczenie się – strategie uczenia się – w stronę obalania mitów.

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji - forma zdalna (aplikacja Microsoft Teams) oraz Platforma Moodle;

Wykład interaktywny - rozwijanie umiejętności operacjonalizacji celów kształcenia.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 9:45 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Violetta Rodek 47/51 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)