I. Zagadnienia teoriopoznawcze w ujęciu paradygmatycznym różne wzorce uprawiania refleksji teoriopoznawczej:
1. Teoria poznania jako jeden z działów filozofii teoretycznej. Teoria poznania a ontologia w ujęciu historycznym.
2. Status problematyki teoriopoznawczej w ramach trzech paradygmatów filozofowania: metafizycznego, subiektywistycznego i krytycystycznego.
3. Paradygmat metafizyczny jako filozofia bytu, w ramach której ontologia jest nadrzędna wobec epistemologii (poznanie jako relacja wewnątrzbytowa):
a) pojęcie bytu jako pojęcie transkategorialne i wszechogarniające, obejmujące zarówno podmiot, jak i przedmiot poznania,
b) epistemologiczna dystynkcja doksa episteme jako przedłużenie i uzupełnienie ontologicznej dystynkcji zjawisko byt.
4. Paradygmat subiektywistyczny jako filozofia podmiotu, w ramach której epistemologia jest nadrzędna wobec ontologii (poznanie jako relacja wewnątrzpodmiotowa):
a) alternatywa racjonalizm obiektywizm albo empiryzm–subiektywizm jako alternatywa epistemologii typu przedkartezjańskiego,
b) subiektywizm jako empirystyczny relatywizm (sceptycyzm) w ramach filozofii przedkartezjańskiej,
c) subiektywistyczny zwrot Kartezjusza subiektywizm jako racjonalizm,
d) subiektywizm jako idealizm subiektywny.
5. Paradygmat krytycystyczny jako filozofia badająca aprioryczne warunki zachodzenia relacji między poznaniem i bytem, to znaczy poszukująca drogi pośredniej między paradygmatem metafizycznym a paradygmatem subiektywistycznym:
a) Kant jako protoplasta krytycyzmu filozofia Kanta jako krytyka poznania, badająca formalne warunki możliwości przedmiotów doświadczenia (subiektywizacja i formalizacja a priori),
b) fenomenologia jako rozszerzenie Kantowskiej krytyki poznania o materialne warunki możliwości przedmiotów doświadczenia (ontologizacja i deformalizacja a priori),
c) zrelatywizowanie warunków możliwości przedmiotów doświadczenia w ramach filozofii hermeneutycznej (historyzacja a priori),
d) krytyka poznania jako krytyka języka w ujęciu filozofii lingwistycznej (logicyzacja a priori): przekształcenie krytycyzmu z poziomu rozumu na poziom języka (nominalizm i antyesencjalizm filozofii lingwistyczno analitycznej).
II. Zagadnienia teoriopoznawcze w ujęciu typologicznym – typy poznania i stanowiska w sporach epistemologicznych:
1. Struktura władz poznawczych w kontekście sporu racjonalizmu z empiryzmem: zmysłowość a intelekt, intelekt a rozum.
2. Struktura i rodzaje poznania: aprioryczne aposterioryczne, analityczne syntetyczne, intuicyjne-dyskursywne, formalne materialne.
3 Zagadnienie przedmiotu poznania i granic naszej wiedzy: spór idealizmu z teoriopoznawczym realizmem.
4. Zagadnienie adekwatności naszej wiedzy. Prawda jako naczelna wartość epistemologiczna: klasyczna definicja prawdy, nieklasyczne definicje prawdy, problem kryteriów prawdy.
5. Zagadnienie pewności naszej wiedzy: spór fundamentalizmu epistemologicznego z antyfundamentalizmem.
6. Zagadnienie przedmiotowej ważności jakości zmysłowych: jakości zmysłowe a wrażenia, rozróżnienie jakości obiektywnych i subiektywnych, stanowiska w sporze o status epistemiczny jakości zmysłowych.
|