Cytogenetyka roślin W2-S1BT19-1BT-33
Konwersatorium (K)
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 8 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Podstawy cytogenetyki roślin, Rogalska S, Małuszyńska J, Olszewska MJ, PWN; Literatura polsko i angielskojęzyczna, publikacje oryginalne i przeglądowe zaproponowane przez prowadzącego ćwiczenia |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę zdobytą na zajęciach. Ocena bardzo dobra - student bezbłędnie definiuje podstawowe pojęcia z zakresu cytogenetyki roślin, potrafi wyjaśnić podstawowe mechanizmy ewolucji kariotypów. Zna podstawy teoretyczne omawianych w czasie ćwiczeń metod analizy chromosomów roślinnych i potrafi podać przykłady ich zastosowania. Potrafi wykonać podstawową analizę kariotypu. Ocena dobra plus - student bezbłędnie definiuje podstawowe pojęcia z zakresu cytogenetyki roślin, potrafi wyjaśnić podstawowe mechanizmy ewolucji kariotypów ale w jego wypowiedzi pojawiają się drobne błędy i nieścisłości. Zna podstawy teoretyczne omawianych w czasie ćwiczeń metod analizy chromosomów roślinnych i potrafi podać przykłady ich zastosowania. Potrafi wykonać podstawową analizę kariotypu., Ocena dobra - student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu cytogenetyki roślin, potrafi wyjaśnić podstawowe mechanizmy ewolucji kariotypów. Zna podstawy teoretyczne omawianych w czasie ćwiczeń metod analizy chromosomów roślinnych i potrafi podać przykłady ich zastosowania. Praca studenta zawiera błędy merytoryczne, które jednak nie obniżają znacznie wartości wypowiedzi. Potrafi wykonać podstawową analizę kariotypu. Ocena dostateczna plus - student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu cytogenetyki roślin, potrafi wyjaśnić podstawowe mechanizmy ewolucji kariotypów. Zna podstawy teoretyczne omawianych w czasie ćwiczeń metod analizy chromosomów roślinnych i potrafi podać przykłady ich zastosowania. Praca studenta zawiera błędy merytoryczne, które jednak obniżają wartości wypowiedzi. Student popełnia błędy podczas analizy kariotypu. Ocena dostateczna – student popełnia błędy definiując podstawowe pojęcia z zakresu cytogenetyki roślin, potrafi wyjaśnić podstawowe mechanizmy ewolucji kariotypów. Wykazuje dostateczną znajomość podstaw teoretycznych omawianych w czasie ćwiczeń metod analizy chromosomów roślinnych. Praca studenta zawiera błędy merytoryczne, które obniżają wartości wypowiedzi. Student popełnia błędy podczas analizy kariotypu. Ocena niedostateczna - student nie definiuje podstawowe pojęcia z zakresu cytogenetyki roślin i nie potrafi wyjaśnić podstawowych mechanizmów ewolucji kariotypów. Nie potrafi w wystarczającym stopniu wytłumaczyć podstaw teoretycznych omawianych w czasie ćwiczeń metod analizy chromosomów roślinnych. Popełnia wiele błędów uniemożliwiających zaakceptowanie jego pracy. Student popełnia błędy podczas analizy kariotypu. Skala procentowa klasyfikacji: poniżej 55% - ndst 55 -65% - dst 66-70% - +dst 71-80% - dobry 81-90% - +dobry 90 – bardzo dobry |
||
Zakres tematów: |
Ewolucja wielkości genomu; struktura i ewolucja sekwencji powtarzalnych struktura chromosomów, typy chromosomów (autosomy, chromosomy płci, chromosomy B), struktura kariotypu i mechanizmy ewolucji kariotypu , zmiany zawartości jądrowego DNA w ontogenezie roślin |
||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja nad zagadnieniami poznanymi na wykładach i obserwacjami wykonanymi podczas zajęć laboratoryjnych. Praca nad wynikami analiz bioinformatycnych otrzymanych z wykorzystaniem programu RepeatExplorer. Przeszukiwanie biologicznych baz danych z wykorzystaniem metod omawianych na kursie „Tworzenie i praca z bazami danych” (SWAN). |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 9:45 - 11:15,
sala Aula (B-100) |
Bożena Kolano, Natalia Borowska-Żuchowska | 19/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Jagiellońska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.