Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny 3 W6-AK-S2-WM.3
Wykład (W) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Obowiązkowa:

Beck U., Giddens A., Lash S.: Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności. Warszawa 2009, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Gajdzica A. (red.): Kultura w edukacji międzykulturowej – doświadczenia i propozycje praktyczne. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2013, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ogrodzka-Mazur E., G. Błahut, G. Piechaczek-Ogierman (red.): Pedagogika a etnologia i antropologia kulturowa: wspólne obszary badań. Poznawanie kultur: ku edukacji antropologicznej i międzykulturowej. Toruń 2020, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Uzupełniająca:

Appadurai A.: Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji. Kraków 2005, Universitas.

Bauman Z.: Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika. Warszawa 2000, PIW.

Borowicz, A., Stefaniak, J.: Unia Europejska po 2020 roku w świetle aktualnych wyzwań: wybrane zagadnienia. Gdańsk – Sopot 2021, UG.

Brejdak, J.: Zrozumieć Innego. Próba zrozumienie Innego w fenomenologii, hermeneutyce, filozofii dialogu i teorii systemu. Kraków 2020, Universitas.

Červinková, H.: Antropologia i edukacja: etnograficzne badania edukacyjne w tradycji amerykańskiej. Wrocław 2019, DSW.

Ogrodzka-Mazur E., Klajmon-Lech U., Różańska A.: Tożsamość kulturowa, religijność i edukacja religijna postrzegana z perspektywy społeczności szkół z polskim językiem nauczania w wybranych krajach europejskich. Cieszyn – Toruń 2014, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Wojnar I. (red.): Ten świat – człowiek w tym świecie. Obszary sprzeczności edukacyjnych. Warszawa 2003, Dom Wydawniczy „Elipsa”.

Wróblewski, B., Janicki, Ł. (red.): Na pograniczu narodów i kultur: Polska – Europa – Ameryka. Warszawa – Lublin 2020, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Wschodnia Fundacja Kultury „Akcent”

Metody i kryteria oceniania:

Student powinien zaprezentować usystematyzowaną, refleksyjną i krytyczną wiedzę dotyczącą antropologicznej /etnologicznej/ kulturowej perspektywy badania, analizowania i interpretowania zjawisk społeczno-kulturowych zarówno w skali krajowej, jak i światowej. Wyniki egzaminu są podawane w stopniach w skali od 2 do 5.

Egzamin pisemny trwa 2 godziny. Student otrzymuje indywidualny arkusz egzaminacyjny z pytaniami o charakterze problemowym.

Kryteria oceny egzaminu pisemnego:

– Wykazanie wiedzy i zrozumienie zagadnień: 0-3 pkt.

– Zgodność sformułowanych poglądów ze stanem wiedzy zawartej w naukach humanistycznych i społecznych: 0-3 pkt.

– Niezależność i oryginalność myślenia, umiejętność analizy literatury, właściwe cytowanie autorów: 0-3 pkt.

– Osobista, krytyczna refleksja oraz obrona własnego punktu widzenia w postaci argumentów: 0-3 pkt. 3

Skala ocen: 11-12 pkt: bdb; 10 pkt: +db; 8-9 pkt: db; 7 pkt: +dst; 5-6 pkt: dst, 4 pkt i mniej: ndst.

Student zostanie poinformowany o terminie egzaminu co najmniej na miesiąc przed zakończeniem zajęć, a także o możliwości konsultacji na dyżurach prowadzącej zajęcia.

Zakres tematów:

1. Relacja człowiek – kultura – wychowanie: konteksty rozwoju, złożoność kontekstu społecznego, kontekst życia a perspektywa czasowa, U. Bronfenbrennera ekologiczna teoria systemów, R. Feuersteina koncepcja roli „Innego”, wykraczanie poza dostępne informacje.

2. Tożsamość jako podstawowy obszar i cel rozwoju – ujęcie interdyscyplinarne: tożsamość osobista a tożsamość społeczna i kulturowa, jakość kontekstu społeczno-kulturowego a charakter procesów socjalizacji, tożsamość i poczucie tożsamości, etapy kształtowania (się) tożsamości, trauma kulturowa jako zagrożenie dla kształtowania się tożsamości.

3. Tożsamość europejska i międzykulturowa w kontekście współczesnych migracji: T. Lewowickiego Teoria Zachowań Tożsamościowych (TZT), J. Nikitorowicza Teoria Wielozakresowej i Wielowymia-rowej Tożsamości (TWiWT), tożsamość i edukacja.

4. Zachowania tożsamościowe społeczności szkół z polskim językiem nauczania w Europie i na świecie: poczucie tożsamości, identyfikacje narodowe, strategie kulturalizacyjne.

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy z prezentacją multimedialną

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 16:15 - 17:45, sala Zajęcia zdalne
Ewa Ogrodzka-Mazur 2/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)