Literatura: |
Grabias S. (1994), Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, "Audiofonologia", t. VI, Warszawa – Lublin.
Grabias S. (2001), Perspektywy opisu zaburzeń mowy, [w:] Zaburzenia mowy, red. Grabias S., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Kania J. (2001), Szkice logopedyczne, Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Lublin.
Leonard L., (2005), SLI- Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Rocławski B. (1995), Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka, Glottispol, Gdańsk.
Rocławski B. (red.) (1991), Opieka logopedyczna od poczęcia, Uniwersytet Gdański, Gdańsk.
Sołtys-Chmielowicz A. (2008), Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Impuls, Kraków.
Zalewska M. (1998), Dziecko z zespołem prostego opóźnienia rozwoju mowy, [w:] Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju mowy, red. Rola J., Wydawnictwo WSPS, Warszawa.
Styczek I. (1979), Logopedia, PWN, Warszawa.
Zaleski T. (1992), Opóźniony rozwój mowy u dzieci, PZWL, Warszawa.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
1. Obecność na zajęciach (możliwa 1 absencja), przygotowanie do zajęć, aktywny udział w zajęciach.
2. Przygotowanie scenariusza zajęć i prezentacja wybranych ćwiczeń usprawniających aparat mowy i prawidłowy tor oddechowy z wykorzystaniem własnoręcznie przygotowanych pomocy dydaktycznych.
3. Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na temat diagnozy i terapii wybranego zaburzenia mowy lub działań z zakresu profilaktyki logopedycznej.
|
Zakres tematów: |
1. Diagnoza logopedyczna - przebieg, cele i zadania.
2. Terapia logopedyczna - zasady, etapy, metody.
3. Etapy pracy korekcyjnej.
4. Prawidłowy tor oddechowy - ćwiczenia oddechowe.
5. Badanie budowy i sprawności narządów artykulacyjnych. Ćwiczenia usprawniające aparat mowy.
6. Gry, zabawy i bajki logopedyczne oraz ich rola w procesie terapii dziecka z wadami wymowy.
7. Krótkie wędzidełko języka - diagnoza, terapia.
8. Rozszczep wargi i podniebienia - diagnoza i terapia mowy podniebiennej.
9. Zaburzenia słuchu fonematycznego - diagnoza, terapia, wychowanie słuchowe.
10. Charakterystyka wybranych zaburzeń mowy: diagnoza, terapia, profilaktyka
* sygmatyzm
* rotacyzm
* jąkanie
* opóźniony rozwój mowy dziecka z FAS
11. Organizacja pracy logopedycznej-wyposażenie gabinetu logopedycznego, dokumentacja logopedy-karty obserwacji, program terapii indywidualnej i grupowej.
12. Przygotowanie logopedycznych pomocy dydaktycznych oraz scenariuszy zajęć.
|
Metody dydaktyczne: |
Metoda zajęć praktycznych, podczas których studenci tworzą schemat programu oraz dobierają narzędzia diagnostyczne.
Metoda problemowa dająca możliwość do poszukiwania odpowiednich rozwiązań dotyczących problematyki zajęć.
Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie.
Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej
Elementy wykładu, dyskusja; analiza wykładu wybranych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych; prezentacja metod terapii logopedycznej oraz indywidualnego przypadku
|