Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I- III (sem.4) W6-PP-SM-MEPLAST.1
Wykład (W) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Andrukowicz W., Edukacja integralna. Kraków 2000.

Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Warszawa 1978.

Bandura L., Uczniowie zdolni i kierowanie ich rozwojem. Warszawa 1974.

Bruner J., Proces kształcenia. Warszawa 1964.

Bruner J., O poznaniu. Szkice na lewą rękę. Warszawa 1984.

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu. Poznań 2000.

Dymara B. (red.), Dziecko w świecie sztuki. Kraków 1996.

Krauze-Sikorska A., Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka. Poznań 2006.

Leżańska W., Przedszkole jako środowisko wychowania estetycznego. Warszawa 1990.

Lowenfeld V., Brittain W. L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa 1977.

Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków 1995.

Pełzowski A. red.), Plastyka w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1978.

Popek S. (red.), Metodyka nauczania plastyki w klasach początkowych. Warszawa 1984.

Read H., Wychowanie przez sztukę. Wrocław 1975.

Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2007.

Szuman S., Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej. Warszawa 1990.

Szuścik U., Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka. Cieszyn 1999.

Szuścik U., Autorski program nauczania plastyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Zatwierdzony do użytku szkolnego przez MEN. Warszawa 2000.

Szuścik U., Znak plastyczny a znak werbalny w twórczości rysunkowej dziecka. Katowice 2006.

Szuścik U., Bzagrota w twórczości plastycznej dziecka. Katowice 2019.

Tokarz A., Dynamika procesu twórczego. Kraków 2005.

Literatura dodatkowa:

Bandura L., Uczniowie zdolni i kierowanie ich rozwojem. Warszawa 1974.

Borzym I., Uczniowie zdolni. Warszawa 1979.

Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego. Warszawa 1978.

Cybulska-Piskorek J., Twórczość plastyczna dziecka w wieku przedszkolnym Warszawa 1976.

Dudzińska I. (red.), Metodyka wychowania w przedszkolu. Warszawa 1976.

Gloton R., Clero C.: Twórcza aktywność dziecka. Warszawa 1985.

Goleman D., Inteligencja emocjonalna. Poznań 1997.

Kościelecki S., Współczesna koncepcja kształcenia plastycznego Warszawa 1975.

Lazarus A., Wyobraźnia w psychoterapii. Gdańsk 2000.

Limont W., Synektyka a zdolności twórcze. Toruń 1994.

Limont W., Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Toruń 1996.

Lowenfeld V., Brittain W. L.: Twórczość a rozwój umysłowy dzieci i młodzieży. Warszawa 1977.

Misiurska A., Kalendarz plastyczny w przedszkolu. Warszawa 1993.

Natorff A., Wasiluk K., Wychowanie plastyczne w przedszkolu. Warszawa 1990.

Oster G. D., Gould P., Rysunek w psychoterapii. Gdańsk 2000.

Pełzowski A. (red.): Plastyka w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1987, WSiP.

Read H.: Wychowanie przez sztukę. Wrocław 1975, Ossolineum.

Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa 1965.

Szuman S.: Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej. Warszawa 1990, WSiP.

Szuścik U., Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka. Cieszyn 1999.

Szuścik U., Autorski program nauczania plastyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Zatwierdzony do uzytku szkolnego przez MEN. Warszawa 2000.

Szuścik U., Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka. Katowice 2006.

Szuścik U., Bazgrota w twórczości plastycznej dziecka. Katowice 2019.

Trojanowska A., Dziecko i plastyka. Warszawa 1982.

Uszyńska _ Jarmoc J., Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok 2007.

Waloszek D., Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym. Zielona Góra 1996.

Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego. Warszawa 1984.

Wygotski L. S., Narzędzie i znak w rozwoju dziecka. Warszawa 1978.

Metody i kryteria oceniania:

- Stopień zaangażowania studenta

- Chęć wykonania zadania, pracy plastycznej

- Samodzielność w wykonaniu pracy

- Oryginalność rozwiązań

- Orientacja w zakresie wiedzy plastycznej, jej rozumienia i umiejętności interpretacji

- Wykonanie zadań, prac plastycznych w ramach zajęć

Zakres tematów:

Treści programowe wykładów

1. Metodyka – cele, założenia, główne nurty.

2. Twórczość plastyczna dzieci i młodzieży a ich rozwój. Stymulacja twórczości.

3. Percepcja wzrokowa a rozwój twórczości plastycznej dziecka.

Twórczość jako tworzenie znaku.

4. Cechy twórczości dziecka a twórczość artystyczna.

5. Projekty w edukacji plastycznej dzieci i młodzieży.

6. Edukacja plastyczna jako edukacja kulturowa, estetyczna młodego człowieka.

7. Rola warsztatu plastycznego w rozwoju twórczym dziecka.

8. Funkcja terapeutyczna zajęć plastycznych.

Treści programowe ćwiczeń

Program nauczania, jego konstrukcja, założenia i cele, treści edukacji plastycznej, scenariusze zajęć z dziećmi, ocena prac plastycznych dziecka, analiza dzieła sztuki, wykonanie prac plastycznych w różnorodnych technikach plastycznych, hospitacja i prowadzenie zajęć plastycznych z dziećmi.

Metody dydaktyczne:

- wykład

- wykład ilustrowany

- metoda poszukująca, problemowa, heurystyczna

- metoda waloryzacyjna

- metoda poglądowa

- metoda działania praktycznego

- praca z książką

- wycieczka

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 10:45 - 11:30, sala Zajęcia zdalne
Urszula Szuścik 34/34 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)