Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł do wyboru PPWTT- Techniki dramowe i teatralne w pracy z dziećmi W3-PE-MJS-PPIW3-MDW2
Ćwiczenia (C) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Bielańska A.: Teatr, który leczy. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002

2. Gliniecki M., Maksymowicz L. (red.): Teatr edukacyjny – komunikacja bez granic. Teatr STOP& SOK, Słupsk 2001

3. Gliniecki M., Maksymowicz L. (red.): Teatr. Terapia Edukacja – Asertywność – Twórczość – Rozwój. Teatr STOP & SOK, Słupsk 2004

4. Guzy-Steineke H., Wilk T., Uczeń i teatr. Realia a poszukiwania możliwości realizacji edukacji teatralnej w szkole, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2009

5. Kapiszewski J., K. Sygietowicz – Sierosławska: Wychowanie przez sztukę i arteterapia jako preludium na agresję i przemoc. Teatr

w działaniach profilaktycznych. Słupsk 2008

6. Krasoń K.: Metafora a teatr ruchu. Elementy wizualizacji kinestetycznej w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, [w:] W. A. Sacher, M. Knapik (red.), Sztuka jako wsparcie rozwoju, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2007

7. Maksymowicz L.: Możliwości terapeutycznego oddziaływania zabaw teatralnych na dziecko. [w:] M. Kielar – Turska,

B. Muchacka (red.): Stymulująca i terapeutyczna funkcja zabaw., Oficyna Wydawniczo – Poligraficzna „Agat-Print”, Kraków 1999

8. Rzewuska E., Słupczyńska G.: Teatr lalek, a dziecko. Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie – Skłodowskiej, Lublin 2011

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową z przedmiotu składać się będzie:

- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach związane z przygotowaniem merytorycznym

- autorskie opracowanie i realizacja na forum wybranych ćwiczeń dramowych lub teatralnych. Konspekt należy umieścić na platformie MOODLE w terminie poprzedzającym prezentację.

- nieobecności powinny być odrobione w postaci rozmowy o danej metodzie (podczas dyżuru nauczyciela akademickiego).

Zakres tematów:

1. Aksjologiczne i terapeutyczne walory teatru ( teatroterapia) i dramy (dramoterapia).

2. Improwizacja w teatrze i dramie- podobieństwa, różnice i realizacje.

3. Techniki dramowe: STOP-KLATKA, symulatory, tunel myśli, nauczyciel w roli, rola na ścianie, rzeźba, drama z obrazu.

4. Ekspresja głosu, mimiki i ruchu w przekazie scenicznym.

5. Aktywizacja ciała, emocji, tworzenie obrazów: czarny teatr, teatr cieni, teatr w rękawku, teatr dziur, teatr lalkowy, animacja maski

i przedmiotu.

6. Happening, performance, improwizacje inspirowane liryką i muzyką.

7. Analiza ruchu, budowanie postaci, kreacja zbiorowa

Metody dydaktyczne:

Praca warsztatowa, metody poglądowe: filmy dokumentalne, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi piątek (parzyste), 8:00 - 9:30, sala Zajęcia zdalne
Aleksandra Pyrzyk-Kuta 25/23 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)