Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia W6-PE-S2-1P
Wykład (W) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Czerepaniak-Walczak M.: Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. GW P, Gdańsk 2006;

Day Ch.: Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie. GWP, Gdańsk 2004;

Gaś Z.B.: Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nauczycieli. Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001;

Kojs W. (red.): Nauczyciel w nowej rzeczywistości edukacyjnej. Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, Cieszyn 2004;

Kotusiewicz A., Kwiatkowska H., Zaczyński W. (red.): Pedeutologia: Badania i koncepcje metodologiczne;

Kwiatkowska H.: Pedeutologia. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008;

Kwiatkowska H.: Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. GWP, Warszawa 2005;

Kuźma J.: Nauczyciele przyszłej szkoły, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2001;

Lewowicki T.: Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Warszawa - Radom 2007;

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K.: Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności. PWN, Warszawa 2007;

Muchacka B., Kraszewski K. (red.): Kształcenie nauczycieli przedszkolnych i klas początkowych w okresie przemian edukacyjnych. Kraków 2004;

Nowak-Dziemianowicz M.: Oblicza nauczyciela. Oblicza szkoły. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001;

Nowak-Dziemianowicz M.: Szkoła jako przestrzeń uznania. PWN, Warszawa 2020;

Nowosad I.: Nauczyciel - wychowawca czasu polskich przełomów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001;

Olbrycht K.: O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007;

B.Śliwerski (red.): Pedagogika. T. 2, rodz. 11 Pedeutologia, GWP, Gdańsk 2006.

Szempruch J.: Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Kraków 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (pisemna praca egzaminacyjna - zestaw pytań otwartych wcześniej dobranych i wyselekcjonowanych przez wykładowcę) weryfikujący wiedzę studenta z zakresu treści omówionych na wykładach - genezy i historii rozwoju pedeutologii jako subdyscypliny pedagogicznej oraz jej metodologicznych powiązań z innymi dyscyplinami nauki; obecnych orientacji badawczych, strategii oraz metod badań stosowanych w pedeutologii; teoretycznych ujęć osoby nauczyciela; wielości wyznaczanych mu ról i zadań; etycznego wymiaru pracy nauczyciela; współczesnych dylematów bycia nauczycielem w szkole oraz takich zjawisk, jak: wypalenie zawodowe, obecność negatywnych napięć emocjonalnych itd.

Kryterium oceny pracy egzaminacyjnej wiązać się będzie z oceną stopnia opanowania treści zajęć. Skala ocen będzie obliczana w sposób arytmetyczny (skala ocen: 2,0-5,0). Minimalny stopień opanowania treści zajęć wynosi 50%.

Czas trwania egzaminu pisemnego – 1 godzina.

W trakcie trwania egzaminu na jednej sali wykładowej studenci zostaną podzieleni na dwie grupy. Każda grupa otrzyma trzy pytania, na które odpowiadać będzie w sposób opisowy. Za każde pytanie student może otrzymać maksymalnie 4 punkty.

Czas trwania oceny i zwrotu pisemnej pracy egzaminacyjnej – 2 tygodnie. Po upłynięciu tego czasu ustalany będzie termin ewentualnej (w przypadku osób, które nie wykażą się minimalnym stopniem opanowania treści wykładów – 50%) poprawy pracy.

Zakres tematów:

Treści związane są z następującymi zagadnieniami: genezą i rodzeniem się pedeutologii jako subdyscypliny pedagogicznej, przedmiotem jej zainteresowań oraz istniejącymi orientacjami badawczymi; rysem historycznym zawodu nauczycielskiego, teoretycznymi ujęciami osoby nauczyciela; ewolucyjnym charakterem funkcji zawodowych, dylematami funkcjonowania w zawodzie oraz rolą oczekiwań społecznych w pełnieniu tej funkcji, wielkościom wyznaczanych mu ról; wyodrębniającymi się koncepcjami kształcenia nauczycieli, rolą przygotowania teoretycznego do zawodu oraz uczeniem się dzięki doświadczeniu; użytecznością teorii naukowych w działaniu pedagogicznym; wymiarem etycznym zawodu nauczyciela, rozwijaniem własnej podmiotowości i podmiotowości uczniów; rolą twórczości i innowacyjności w pracy zawodowej nauczyciela; samorozwojem zawodowym nauczyciela; zjawiskiem wypalenia zawodowego oraz występowaniem napięć emocjonalnych; rodzeniem się i kształtowaniem tożsamości zawodowej nauczyciela.

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjno-problemowy połączony w prezentacją multimedialną, dyskusja, burza mózgu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:45 - 14:30, sala Zajęcia zdalne
Małgorzata Zalewska-Bujak 43/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)