Literatura: |
Jarosz E., Diagnoza psychopedagogiczna : podstawowe problemy i rozwiązania (2006), Warszawa
Lepalczyk I. , Badura J. (red.), Elementy diagnostyki pedagogicznej (1987), Warszawa
Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna: podręcznik akademicki, (2009), Warszawa
Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna: wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, (2011), Kraków
Wysocka E., Diagnoza pedagogiczna, (2013), Kraków
Ziemski S. , Problemy dobrej diagnozy ( 1973), Warszawa
Brzeziński J. (red.), Wybrane zagadnienia z psychometrii i diagnostyki psychologicznej (1984), Poznań
Paluchowski J. (red.), Z zagadnień diagnostyki osobowości (1983), Warszawa
Skorek E. M. (red), Terapia pedagogiczna. T.1 : zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci, (2007), Kraków
Skorek E. M. (red), Terapia pedagogiczna. T.2 : zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. (2007), Kraków
Włodek – Chronowska J. , Diagnostyka psychopedagogiczna, W: J. Włodek – Chronowska (red.), Terapia pedagogiczna (1993), Kraków
|
Metody i kryteria oceniania: |
90% obecności na zajęciach, aktywny udział,egzamin ustny
Kryteria oceny:
bardzo dobry (bdb) -osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty ≥ 91 %
dobry plus (db plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami 81-90%
dobry (db) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów 71-80 %
dostateczny plus (dst plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami 61-70 %
dostateczny (dst)- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami 51-60 %
niedostateczny (ndst) brak osiągnięcia zakładanych efek-tów kształcenia ≤ 50 %
|
Zakres tematów: |
- Diagnostyka edukacyjna jako dziedzina pedagogiki
- Paradygmaty diagnostyki edukacyjnej
- Charakterystyka badań diagnostycznych (b. testowe, psychotechniczne, psychometryczne, socjometryczne, lekarskie)
- Podstawowe założenia metodologiczne diagnozy
- Pomiar pedagogiczny jako podstawa diagnostyki edukacyjnej (charakterystyka skal pomiarowych oraz narzędzi pomiaru)
- Etyczne normy i problemy diagnostyki
- Psycholog i pedagog jako diagności
- Postępy edukacyjnej diagnostyki rozwojowej w Polsce
|