Literatura: |
Podstawowa:
1. Cieszyńska J., Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, Kraków 2015.
2. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007.
3. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.
4.Kohut D. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków 2013.
5. Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowań, Sopot 2014.
6. Piotrowska-Madej K., Żychowicz A., Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci, Gdańsk 2017.
Uzupełniająca:
1. Baranowska – Jojko E., Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii, Gdańsk 2013.
2. Olechnowicz H., Opowieści terapeutów, Warszawa 1998
3. Olechnowicz H., Drugie opowieści terapeutów, Warszawa 2000.
4.Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2007.
5. Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, Katowice 2010.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach. Napisanie przez studenta scenariusza zajęć dla wybranego dziecka z deficytami rozwojowymi.
Ocenie podlegają następujące elementy pracy:
1.stopień dostosowania scenariusza do opisanych deficytów rozwojowych dziecka oraz jego poprawna konstrukcja (skala od 2-5)
2. proponowane metod pracy (skala od 2-5)
3. wykorzystanie wiedzy z zakresu terapii pedagogicznej (skala od 2-5)
Oceną końcową będzie średnia arytmetyczna z oceny wskazanych podanych elementów.
|
Zakres tematów: |
1. Organizacja procesu terapeutycznego.
2. Stosowana analiza zachowań (SAZ) – wprowadzenie do terapii.
3. Techniki wykorzystywane w SAZ: trening, modelowanie, skrypty, wideomodelowanie.
4. Konstruowanie planów aktywności.
5. Metoda symultaniczno-sekwencyjna – wprowadzenie do terapii.
6. Ćwiczenia symultaniczne i sekwencyjne.
7. Terapia ręki - diagnoza, planowanie pracy terapeutycznej.
8. Prezentacja programu terapii dla wybranego dziecka.
|