Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet- Wybrane metody terapii dziecka w młodszym wieku szkolnym W3-PE-REW-N2-FAK1
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Podstawowa:

1. Cieszyńska J., Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, Kraków 2015.

2. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007.

3. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.

4.Kohut D. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków 2013.

5. Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowań, Sopot 2014.

6. Piotrowska-Madej K., Żychowicz A., Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci, Gdańsk 2017.

Uzupełniająca:

1. Baranowska – Jojko E., Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii, Gdańsk 2013.

2. Olechnowicz H., Opowieści terapeutów, Warszawa 1998

3. Olechnowicz H., Drugie opowieści terapeutów, Warszawa 2000.

4.Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2007.

5. Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, Katowice 2010.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach. Napisanie przez studenta scenariusza zajęć dla wybranego dziecka z deficytami rozwojowymi.

Ocenie podlegają następujące elementy pracy:

1.stopień dostosowania scenariusza do opisanych deficytów rozwojowych dziecka oraz jego poprawna konstrukcja (skala od 2-5)

2. proponowane metod pracy (skala od 2-5)

3. wykorzystanie wiedzy z zakresu terapii pedagogicznej (skala od 2-5)

Oceną końcową będzie średnia arytmetyczna z oceny wskazanych podanych elementów.

Zakres tematów:

1. Organizacja procesu terapeutycznego.

2. Stosowana analiza zachowań (SAZ) – wprowadzenie do terapii.

3. Techniki wykorzystywane w SAZ: trening, modelowanie, skrypty, wideomodelowanie.

4. Konstruowanie planów aktywności.

5. Metoda symultaniczno-sekwencyjna – wprowadzenie do terapii.

6. Ćwiczenia symultaniczne i sekwencyjne.

7. Terapia ręki - diagnoza, planowanie pracy terapeutycznej.

8. Prezentacja programu terapii dla wybranego dziecka.

Metody dydaktyczne:

Metody słowne - mini wykład, dyskusja; metody oglądowe- prezentacja; metody aktywizujące. W razie potrzeby metody kształcenia na odległość.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga niedziela (nieparzyste), 8:00 - 10:15, sala 105
Bogumiła Bobik 27/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)