Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki i wiedza o sztuce współczesnej W6-EP-S1-HS4
Ćwiczenia (C) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, t. I-II, Warszawa 1969 i następne wydania, szczególnie: Warszawa 2001

2. Sztuka świata, red. P. Trzeciak, t. VII, VIII, red. W. Włodarczyk, Warszawa 1996.

3. W. Tomkiewicz, Barok. Piękno wielorakie,Warszawa 1971

4. M. Karpowicz, Sztuka polska XVII w.,Warszawa 1983

5. M. Karpowicz, Sztuka polska XVIII w., Warszawa 1986

6. Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1976

7. H. Honour, Neoklasycyzm, Warszawa 1972

8. M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1977

9. L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Dzieje sztuki polskiej,Dzieje sztuki powszechnej, Warszawa 1986

N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976

W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1998

K. Piwocki, M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie, Warszawa 1985

M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989

W. Tatarkiewicz, Historia estetyki,Warszawa 1960

M. Levey, Od Giotta do Cezanne`a. Zarys historii malarstwa europejskiego, Warszawa1987

J. Białostocki, Sztuka i myśl humanistyczna, 1976

J. Białostocki, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976

J. Białostocki, Symbole i obrazy ze świata sztuki, 1982

A. Chastel, Sztuka włoska,Warszawa 1987

K. Chłędowski, Rzym. Ludzie Baroku, Warszawa 1957

M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Warszawa 1979

T. Dobrowolski, Sztuka polska, Kraków 1974

Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1979

A. Morawińska, Malarstwo polskie od gotyku do współczesności, Warszawa 1984

Metody i kryteria oceniania:

1.aktywność na ćwiczeniach – analiza artefaktów;

2.prezentacja,

3. rozpoznawanie artefaktów w formie testu z ilustracjami

Zakres tematów:

Caravaggio i caravaggioniśći

bracia Carracci

Francesco Borromini,

Gian Lorenzo Bernini,

Diego Velasquez,

Esteban Murillo

Rembrandt van Rijn,

Vermeer van Delft,

Frans Hals

Peter Rubens,

Anton van Dyck,

Jacob Jordaens

Nicolas Poussin,

Claude Lorrain,

Georg de La Tour

Niemieckie kościoły odpustowe

Marcin Wilman

Francois Watteau,

kościoły niemieckiego baroku i rokoka

Jacques David,

architekci rewolucyjni (Nicolas Ledoux i Ettiene Boullee)

Dominik Ingres

Francisco Goya

Eugene Delacroix

Theodore Gericault

Camille Corot

William Turner

William Blake

Honore Daumiere

Gustave Courbet

szkoła z Barbizon

Jan Matejko i malarze historyczni

realiści warszawscy

Eduard Degas

Claude Monet

August Rodin

Analizy artefaktów - przygotowanie do egzaminu

Metody dydaktyczne:

prezentacje multimedialne studentów - monografie artystów; analiza

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 17:15 - 18:00, sala Zajęcia zdalne
Aleksandra Giełdoń-Paszek 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)