Podstawy pedagogiki osób niepełnosprawnością intelektualną W6-PE-SR-S1-PPNI
Wykład (W)
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Bobińska K. i In. (red.): Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław 2012. • Kopeć D.: Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Pozna 20013. • Kościelska M.: Oblicza upośledzenia. Warszawa 1995. • Krause A.: Paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków 2010. • Kulesza E., M., Rozwój poznawczy dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego – diagnoza i wspomaganie, Warszawa 2004. • Sękowska Z. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998. • Smith D. D.: Pedagogika specjalna. T. 1-2. Warszawa 2009. • Vašek Š., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice 2006. • Winczura B. (red.): Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza – edukacja – terapia. Kraków 2013. • Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005. • Żółkowska T.: Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwarunkowania i obszary. Szczecin 2004. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Znajomość treści wykładów, ćwiczeń oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć dotyczących przedmiotu, terminologii, zaburzeń rozwoju oraz terapii, w szczególności osób niepełnosprawnych intelektualnie Egzamin pisemny składające się z kilkunastu pytań otwartych oraz zamkniętych (zgodnie z harmonogramem zajęć) |
||
Zakres tematów: |
•Pedagogiką osób niepełnosprawnych intelektualnie- znaczenie terminu • Miejsce pedagogiki osób niepełnosprawnych intelektualnie w systemie nauk o człowieku • Zakres, przedmiot zainteresowań (badań) pedagogiki osób niepełnosprawnych intelektualnie • Współczesne cele i strategie w obrębie pedagogiki osób niepełnosprawnych intelektualnie • Znaczenie terminów rehabilitacja, autonomia, autorewalidacja etc. • Podmiot oddziaływań pedagogiki osób niepełnosprawnych intelektualnie • Dysfunkcje intelektualne globalne i parcjalne • Koncepcje i klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej różnych badaczy • Narzędzia do pomiaru zmiennych w obrębie niepełnosprawności intelektualnej |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład połączony z prezentacją multimedialną, dyskusja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 15:30 - 16:15,
sala 016 |
Sylwia Wrona | 13/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.