Podstawy pedagogiki osób niepełnosprawnością intelektualną W6-PE-SR-S1-PPNI
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
• Bobińska K. i In. (red.): Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław 2012. • Kopeć D.: Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Pozna 20013. • Kościelska M.: Oblicza upośledzenia. Warszawa 1995. • Krause A.: Paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków 2010. • Kulesza E., M., Rozwój poznawczy dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego – diagnoza i wspomaganie, Warszawa 2004. • Sękowska Z. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998. • Smith D. D.: Pedagogika specjalna. T. 1-2. Warszawa 2009. • Vašek Š., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice 2006. • Winczura B. (red.): Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza – edukacja – terapia. Kraków 2013. • Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005. • Żółkowska T.: Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwarunkowania i obszary. Szczecin 2004. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
• przygotowanie prezentacji grupowej opisującej wybrane zagadnienia związane z przedmiotem, z przykładami wstępnej diagnozy zaburzenia, wyznaczeniem celów terapii, uwagami dla rodziców (rodziny) i drogi współpracy instytucjonalnej • 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) • aktywny udział w zajęciach • przedstawienie prezentacji w grupie |
||
Zakres tematów: |
• Czynniki etiologiczne upośledzenia umysłowego wg. Międzynarodowej klasyfikacji chorób • Mechanizmy inkluzji – ekskluzji osób z niepełnosprawnością intelektualną • Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami • Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie • Funkcjonowanie (działalność) instytucji, organizacji wspierających wychowanie, terapię, kształcenie, rozwój oraz funkcjonowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie w sferze społeczno-zawodowej |
||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, metody problemowe |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 16:20 - 17:05,
sala 020 |
Sylwia Wrona | 13/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.