Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem. 3) W3-PE-MJN-PPIW2-MEP
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Bogdanowicz M. (2004) Metoda Dobrego Startu. Warszawa.

2.Brzezińska A. (1987). Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania. Poznań.

3. Brzezińska A. (1989). Czytanie i pisanie - nowy język dziecka.

4. Cieszyńska J. (2005). Nauka czytania krok po kroku. Kraków.

5. Handzel Z. (2014). Dyktanda graficzne. Gdańsk.

6. Kościowa M. (1991). Moje metody pracy w klasie pierwszej. Warszawa.

7. Majchrzak I. (1995). Wprowadzenie dziecka w świat pisma. Warszawa.

8. Paździo B. (2015). Zrozumieć świat głosek i liter. Gdańsk.

8. Rocławski B. (2005). Słownik ortograficzno-ortofoniczny. Gdańsk.

9. Zakrzewska B. (2010). Kombinatoryka wyrazowa. Gdańsk.

10. Zakrzewska B. (2011). Kombinatoryka zdaniowa. Gdańsk.

Literatura uzupełniająca:

1.Barańska M. (2012). Wchodzi Stach na dach – rysowane wierszyki. Gdańsk.

3.Filipiak-Kudasik I. (2009). Suwaki terapeutyczne. Pociągi. Gdańsk.

4.Filipiak-Kudasik I. (2009). Suwaki terapeutyczne. Tarcze. Gdańsk.

5.Filipiak-Kudasik I. (2009). Suwaki terapeutyczne. Windy. Gdańsk.

6.Furmański J. (2009). Wzory dyktand graficznych. Gdańsk.

7.Handzel Z. (2010). Loteryjki sylabowe. Gdańsk.

8.Szczepańska A. (2010) Zwierzaki figuraki. Gdańsk.

9.Zakrzewska B. (2011). Czytanie treningowe. Gdańsk.

10.Zelker R. (2010). Dyktanda symetryczne. Gdańsk.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana będzie umiejętność właściwego przygotowania prac projektowych zgodnie z elementami toku metodycznego a także pomysłowość i różnorodność w planowaniu sytuacji dydaktycznych. Istotna będzie również znajomość literatury przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Cele i treści edukacji polonistycznej w klasach początkowych.

2. Determinanty aktywności werbalnej dziecka rozpoczynającego edukację początkową w klasie I.

3. Gotowość do nauki czytania i pisania – analiza ćwiczeń rozwijających gotowość psychomotoryczną.

4. Kodowanie i dekodowanie znaczeń – ćwiczenia praktyczne.

5. Motywowanie uczniów do podejmowania prób samodzielnego czytania.

6. Modelowanie dźwiękowej struktury wyrazu – zabawy z alfabetem ruchomym

7. Metody początkowej nauki czytania: metoda analityczna, syntetyczna, analityczno-syntetyczna, globalna.

8. Metody eksperymentalne wspomagające naukę czytania i pisania: Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, metoda glottodydaktyczna B. Rocławskiego, metoda odimienna I. Majchrzak, metoda globalna G. Domana, metoda sylabowa J. Cieszyńskiej.

9. Formy początkowej nauki czytania, cechy dobrego czytania.

10. Diagnozowanie umiejętności czytania na poziomie technicznym – testy szybkiego czytania.

11. Diagnozowanie umiejętności czytania na poziomie semantycznym – testy badające rozumienie czytanego tekstu.

12. Próby samodzielnego tworzenia testów do czytania i rozumienia tekstu.

13. Gry i zabawy rozwijające umiejętność czytania.

14. Konstruowanie scenariuszy wprowadzenia litery.

15. Prezentacja scenariuszy na forum grupy.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych, metoda oglądowa, projekt edukacyjny.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga niedziela (nieparzyste), 11:30 - 14:00, sala 203
Eugeniusz Szymik 42/44 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)