Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.4) W3-PE-MJN2-PPIW-3
Ćwiczenia (C) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Dyduchowa A. (1980). Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Kraków.

2. Dymara B. (red.). (1998). Dziecko w świecie szkoły. Kraków.

3. Dymara B. (red.). (2004). Dziecko w świecie języka. Kraków.

4. Filipiak E.(1996). Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Bydgoszcz.

5. Frankiewicz W. (1983). Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego. Warszawa.

6. Gloton R., Clero C. (1985). Twórcza aktywność dziecka. Warszawa.

7. Gołębniak D., Teusz G. (1996). Edukacja poprzez język. Warszawa.

8. Kielar-Turska M. (1989). Mowa dziecka. Słowo i tekst. Kraków.

9. Kłakówna Z. A. (1994). Sztuka pisania. Ćwiczenia redakcyjne dla klas IV - VI. Zeszyt ucznia.. Warszawa -Kraków.

10 Kłosińska T. (2000). Droga do twórczości wdrażanie technik C. Freineta. Kraków.

11. Laskowska J. (2007). Rozwój aktywności twórczej dzieci w sferze języka. Kraków.

12. Puślecki W.(1998). Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów. Kraków.

13. Rostańska E.(2010). Dziecko i dorosły w rozmowie. Katowice.

14. Rostańska E.(1995). Rozmowa w szkole. Kraków.

15. Wypych A. (2008) Wspieranie werbalnego rozwoju dziecka. Gdańsk.

16. Żuchowska W. (1992). Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej. Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

Zamierzone efekty planuje się osiągnąć dzięki aktywnemu uczestnictwu studentów w zajęciach ćwiczeniowych, a także podejmowaniu dyskusji oraz umiejętności merytorycznego argumentowania i krytycznego analizowania wybranych projektów edukacyjnych z twórczej aktywności językowej oraz oswajania ze sztuką słowa.

Oceniana będzie umiejętność właściwego przygotowania prac projektowych zgodnie z elementami toku metodycznego a także pomysłowość i różnorodność w planowaniu sytuacji dydaktycznych. Istotna będzie również znajomość literatury przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Atrakcyjna ortografia.

2. Współczesne lektury w edukacji wczesnoszkolnej.

3. Metodyka pracy z tekstem literackim. Metody pozawerbalne (przekład intersemiotyczny) i aktywizujące (model hermeneutyczny).

4. Analiza wybranych elementarzy do kształcenia zintegrowanego.

5. Twórcza aktywność uczniów klas początkowych i sposoby jej rozwijania.

6. Prezentacja wybranych publikacji z literatury dla dzieci.

7. Ćwiczenia w zastosowaniu metod kształcenia sprawności językowej uczniów.

8. Ćwiczenia gramatyczno- ortograficzne i stylistyczne w klasach I- III szkoły podstawowej.

9. Gry i zabawy w polonistycznej edukacji dzieci.

10. Przykłady metod ewaluacyjnych.

11. Cechy strukturalne i językowe podstawowych form wypowiedzi (użytkowych i szkolnych).

12. Ilustracja w pracy z dzieckiem w młodszym wieku szkolnym.

13. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.

14. Quiz podsumowujący poznany materiał.

15. Ćwiczenia zaliczeniowe.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metody praktyczne i aktywizujące, metoda dramy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga sobota (nieparzyste), 11:30 - 15:00, sala 209
Eugeniusz Szymik 39/40 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)