Patologia społeczna W3-PE-OWiTP-N1-15
Wykład (W)
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 10 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Borzucka-Sitkiewicz K., Funkcjonowanie rodziny z problemem alkoholowym (analiza psychologiczno-pedagogiczna), [w:] Wybrane zjawiska powodujące zagrożenia społeczne (rozpoznawanie i przeciwdziałanie). Katowice: 2000. Lindenmeyer J., Ile możesz wypić? O nałogach i ich leczeniu. Gdańsk: GWP, 2010. Mellibruda J., Tajemnice ETOH. Warszawa: 1993, PARPA. Mikuła J., Gdy picie staje się problemem. Warszawa: 2008, PARPA. Hołyst B., Kryminologia. Warszawa 2001, Wyd. Praw. LexisNexis. Matyjas B.: Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa 2008. Marzec-Holka K. (red.) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz 2005, Wyd. UKW. McWhirter J.J., i in., Zagrożona młodzież. Warszawa 2008, Wyd. PARPA. Michalczyk Z., Zażywanie substancji psychoaktywnych w okresie dorastania. Zrozumieć i pomóc rodzinie z dzieckiem zażywającym substancje psychoaktywne. Opole 2018, Wyd. Sindruk. Noszczyk-Bernasiewicz M., Demoralizacja i czyny karalne wśród nieletnich – dynamika i rozmiary. „Resocjalizacja Polska” 2016, nr 11. Noszczyk-Bernasiewicz M., Kto jest moim tatą? Kto jest moją mamą? – multistrukturowość rodzin pochodzenia nieletnich z zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. [W:] Współczesne uwarunkowania i wzory procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji. Red. K. Marzec-Holka, K. Mirosław-Nawrocka, J. Moleda. Warszawa: APS, 2014. Noszczyk-Bernasiewicz M., Płynna struktura rodziny pochodzenia w biografiach nieletnich przestępców. [W:] Sociální pedagogika v kontextu životních etap člověka. Ed. M. Bargel, jr., E. Janigová, E. Jarosz, M. Jol. Brno: Institut Mezioborovẏch Studií, 2013. Noszczyk-Bernasiewicz M., Nieletni przestępcy w percepcji personelu i nadzoru resocjalizacyjnego oraz studentów resocjalizacji. Katowice 2010, Wyd. UŚ. Nowak A., Wysocka E., Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie. Elementy patologii społecznej i kryminologii. Katowice 2001, Wyd. Śląsk. Pospiszyl I., Patologie społeczne. Warszawa 2008, Wyd. PWN. Pospiszyl K.: Przestępstwa seksualne. Warszawa 2005. Stankowski A., Stankowska N., Wybrane problemy patologii społecznej i resocjalizacji. Żiar nad Hronom 2002, Wyd. APRINT. Świętochowska U., Patologie cywilizacji współczesnej. Toruń 1997, Wyd. Adam Marszałek. Sztander W., (oprac.): Pułapka współuzależnienia. Warszawa: 1995, PARPA. Sztumski J., Patologia społeczna. [W:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. Red. T. Pilch. Warszawa 2005, Wyd. Żak. Sztumski J., „Czy termin „patologia społeczna” jest uzasadniony?„Polityka Społeczna” 1998, nr 8(294) Szymański A: Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży – wybrane problemy. Warszawa: 2010. Woronowicz B.T., Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii, 2003. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie znajomość poszczególnych tematów (problemów społecznych) omawianych na wykładach oraz ewentualnie dodatkowych tematów podanych studentom 2 (dwa) tygodnie przed planowym zakończeniem zajęć z ww. przedmiotu. Wszyscy uczestnicy wykładów obligatoryjnie będą mieć końcowe zaliczenie pisemne na platformie Moodle albo w kontakcie (w sali zajęciowej) w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą. O tym jak zostanie przeprowadzone zaliczenie końcowe zdecyduje egzaminator, który zobowiązany jest poinformować o tym studentów 7 dni przed zaplanowanym (ustalonym) terminem zaliczenia. Końcowe zaliczenie pisemne będzie się składało z kilku pytań/zadań (minimalnie 3 maksymalnie 20). Wyniki z pisemnego zaliczenia ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Uzyskanie oceny 2,0 (ndst) z I terminu należy poprawić w II terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą w formie pisemnej za pomocą ww. platformy lub w kontakcie o czym zadecyduje egzaminator, który zobowiązany jest do poinformowania osoby zainteresowane 7 dni przed wyznaczonym jego terminem. |
||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do patologii społecznej (wyjaśnienie podstawowych pojęć). Patologia społeczna jako nauka. Uzależnienia jako problem patologii społecznej – przegląd podstawowych pojęć pokrewnych (związanych) z uzależnieniem. Historia rozwoju pojęcia "uzależnienie". Alkoholizm jako zjawisko społeczno-patologiczne – współuzależnienie, DDA, FAS (Alkoholowy Zespół Płodu). Patologia życia rodzinnego, czyli: Kto jest moją mamą? Kto jest moim tatą? - problemy i zagrożenia w rodzinie pochodzenia wychowanków z zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. Rodzina jako predykator zachowań przestępczych wśród nieletnich. Dzieciństwo na tle wybranych sytuacji kryzysowych w rodzinie - dzieciństwo w przemocy na przykładzie krzywdzenia dziecka. Diagnoza przypadków przemocy wobec dziecka w rodzinie na przykładzie wykorzystywania seksualnego dzieci. DODATKOWE TEMATY: Dzieci ulicy (luźne dzieci) jako przejaw zaburzenia funkcji rodzicielskich. Prostytucja jako patologia seksualna. Samobójstwa jako przykład dewiacji samotniczej a zarazem zachowania autodestrukcyjnego. Stereotypy i uprzedzenia społeczne. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca wiedzę, prezentacja multimedialna. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co druga sobota (nieparzyste), 11:30 - 14:00,
sala 105 |
Monika Noszczyk-Bernasiewicz | 17/17 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Grażyńskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.