Aktywność językowa dziecka W3-PE-EWP-N2-AJD
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 20 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Bober - Pełzowska M. (1983). Rozwijanie mowy uczniów klas niższych. Warszawa. Czelakowska D. (2009). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków. Czelakowska D. (1996). Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków. Filipiak E. (2002). Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Bydgoszcz. Frankiewicz W. (1983). Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego. Warszawa. Iwanowicz M. (2004-6). Sztuka pisania wypracowań. Łódź. Jedut A., Pleskot A. (1991). Nauczanie ortografii w klasach I-III. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa.Jóźwicki T. (1984). Opowiadanie jako forma wypowiedzi w klasach początkowych. Warszawa. Małkowska - Zegadło H. (1983). Rozwój języka mówionego i pisanego uczniów w wieku od 8-11 lat. Warszawa. Mnich M.(2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków. Nowak F. (1998). Edukacja językowa. T. 1 - 2. Bydgoszcz. Polański E. (1982). Słownictwo uczniów. Warszawa. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie umiejętność dokonania wnikliwej analizy tekstu dziecięcego zgodnie z ustalonymi kryteriami: ocena graficzna, gramatyczna, semantyczna i pragmatyczna a także umiejętność zaplanowania zadań programowych mających na celu stymulowanie i rozwijanie sprawności i aktywności językowej dziecka. |
||
Zakres tematów: |
1. Aktywność językowa w mówieniu, słuchaniu, czytaniu i pisaniu w edukacji polonistycznej w systemie zintegrowanym. 2. Językowa norma dynamiczna i statyczna w ocenie tekstów dzieci w młodszym wieku szkolnym. 3. Klasyfikacja błędów językowych uczniów w wieku wczesnoszkolnym - ćwiczenia praktyczne 4. Ocena tekstu pisanego na poziomie graficznym, gramatycznym, semantycznym i pragmatycznym – ćwiczenia w konstruowaniu oceny opisowej. 5. Trudności uczniów na etapie nabywania, doskonalenia i wykorzystania umiejętności pisania do tworzenia tekstu. 6. Rodzaje ćwiczeń doskonalących umiejętność tworzenia tekstu przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym – ćwiczenia słownikowe, słowotwórcze, fleksyjne, składniowe, w zakresie organizacji tekstu, ortograficzne i interpunkcyjne. 7. Neologizmy dziecięce- przejaw kreatywności czy błąd językowy. 8. Analiza pragmatyczna form wypowiedzi dziecięcych - ćwiczenia praktyczne 9. Metody aktywizujące w kształceniu aktywności językowej uczniów – propozycje wykorzystania na zajęciach z edukacji polonistycznej. 10. Diagnozowanie umiejętności oceny tekstu uczniowskiego przez nauczycieli edukacji początkowej – ocena prac zaliczeniowych. |
||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, metoda uczenia się we współpracy |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co druga sobota (parzyste), 11:30 - 15:00,
sala 107 |
Małgorzata Mnich | 36/36 |
szczegóły![]() |
2 |
co druga sobota (parzyste), 15:30 - 18:30,
sala 107 |
Małgorzata Mnich | 37/36 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Grażyńskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.