Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca socjalna w różnych obszarach problemów społecznych (D): Interwencja kryzysowa W3-SP-S1-IK
seminarium (S) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

James R K, Gilliland B E, Strategie interwencji kryzysowej, PARPA, Warszawa 2008

• Kubacka - Jasiecka D, Mudyń K (red) Kryzys - interwencja i pomoc psychologiczna Toruń 2004

• James R K, Gilliland B E, Strategie interwencji kryzysowej: pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię, PARPA, Warszawa 2006

• Badura – Madej W (red), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Biblioteka Pracownika Socjalnego, Interart, Warszawa 1996

• Kubacka-Jasiecka D, Passowicz P (red), 2016, Interwencja kryzysowa: konteksty indywidualne i społeczne, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków

• Badura - Madej W, Dobrzyńska – Mesterhazy A, Przemoc w rodzinie Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000

• Lis – Turlejska M, Traumatyczny stres Koncepcje i badania, Warszawa 1998

Metody i kryteria oceniania:

Podstawa zaliczenia modułu:

 aktywne uczestnictwo w zajęciach – merytoryczny udział w dyskusji, realizacja zadań warsztatowych indywidualnych i zespołowych

 pozytywna ocena projektu podnoszenia wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji kryzysowej

 obecność na zajęciach

 zaliczenie testu końcowego

I Praca na zaliczenie, przygotowywana w grupie, prezentowana na zajęciach jako wprowadzenie do części warsztatowej, ćwiczeniowej rozwijającej wiedzę i umiejętności profesjonalnego wsparcia psychospołecznego w obliczu kryzysu.

Praca składa się z 3 elementów:

a. Teoretyczne przybliżenie omawianego zagadnienia (prezentacja PP) z zakresu interwencji kryzysowej

b. Materiał audio/video - naukowy lub popularnonaukowy utrwalający/rozszerzający wiedzę i umiejętności w omawianym obszarze kryzysowym

c. Część warsztatowa obejmująca opis ok. czterech warsztatów/ćwiczeń dla grupy ukierunkowanych na rozwijanie kompetencji, wiedzy związanych z omawianym obszarem interwencji kryzysowej lub (opcjonalnie) zweryfikowana lista instytucji, organizacji, fundacji oraz rzetelnych źródeł internetowych specjalizujących się w pomocy osobom z doświadczeniem danego kryzysu

Praca umieszczana jest na platformie MS Teams do wglądu całej grupy na kilka dni przed zajęciami.

Każda część pracy oceniana jest oddzielnie wedle kryterium:

- Rzetelność i poprawność merytoryczna przedstawianej wiedzy

- Adekwatność omawianych zagadnień dla zrozumienia problematyki danego rodzaju kryzysu

- Przejrzystość wizualnej/graficznej strony pracy

Ocena pracy stanowi wypadkową ocen każdej części pracy

II Zaangażowanie merytoryczne w realizację indywidualnych i zespołowych zadań problemowych

III Pisemny test końcowy

Studenci otrzymują pomocniczą listę zagadnień egzaminacyjnych

Egzamin przeprowadzany w formie pisemnej

2,50 do 3,25 – dostateczny;

3,26 do 3,75 – dostateczny plus;

3,76 do 4,25 – dobry;

4,26 do 4,60 – dobry plus;

powyżej 4,61 – bardzo dobry

Zakres tematów:

1. Symptomy kryzysu i ich rozpoznawanie

2. Główne obszary zmian w funkcjonowaniu jednostki w sytuacji kryzysowej

3. Jednostka w kryzysie – subiektywne doświadczanie kryzysu

4. Strategie i mechanizmy radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych

5. Etapy interwencji kryzysowej w praktyce

6. Interwencja kryzysowa w sytuacjach przemocy stosowanej wobec kobiet – podstawowe zasady postępowania w przypadku przemocy wobec kobiet

7. Sytuacje przemocy wobec dzieci a cele interwencji kryzysowej

8. Podstawowe wskazania dotyczące postępowania z dzieckiem wykorzystywanym seksualnie

9. Gwałt i mity z nim związane

10. Interwencja kryzysowa wobec osoby która doznała napaści seksualnej

11. Interwencja wobec dorosłych ofiar gwałtu w przeszłości

12. Interwencja kryzysowa wobec dzieci, ofiar gwałtu

13. Podejmowanie interwencji kryzysowej w przypadkach prób samobójczych

14. Czynniki zwiększające ryzyko prób samobójczych

15. Zróżnicowanie interwencji w zależności od rodzaju zachowań suicydalnych: ostrzeżenie, podjęcie próby samobójczej

16. Wybrane procedury stosowane w interwencji kryzysowej w sytuacji ostrzeżenia o próbie samobójczej

17. Strata i żałoba w doświadczeniu jednostki – interwencja kryzysowa w sytuacjach utraty bliskiej osoby

18. Śmierć współmałżonka – cele interwencji

19. Śmierć dziecka – cele interwencji

20. Inne rodzaje strat: strata pracy, rozwód, strata kochanego zwierzęcia – cele interwencji

21. Poznanie narzędzi pomocniczych wykorzystywanych dla usprawnienia procesu diagnostycznego

22. Umiejętności oraz cechy oczekiwane u osoby zajmującej się interwencją kryzysową

Metody dydaktyczne:

- Wykład interaktywny,

- Zajęcia warsztatowe w małej grupie

- Indywidualne realizowanie zadań problemowych

- Praca indywidualna oraz praca w małych grupach w oparciu o własne doświadczenie

- Ćwiczenia warsztatowe w oparciu o analizę konkretnych przypadków osób, znajdujących się w wybranych sytuacjach kryzysowych

- Rozpoznawanie stanów psychicznych, treści emocji, myśli, intencji charakterystycznych dla doświadczeń osób przeżywających analizowane sytuacje kryzysowe

- Symulacje rozmowy diagnostycznej oraz wspierającej w kryzysie

- Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, aktywnego słuchania i udzielania wsparcia emocjonalnego w sytuacji kryzysu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Sabina Pawlas 19/19 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)