Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań pedagogicznych W3-PE-MJN4-PPIW-1
Wykład (W) semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Ablewicz K., Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice. Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1994.

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004.

Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, Warszawa 2010.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Galewicz W., O etyce badań naukowych, „Diametros” nr 19 (marzec 2009), s. 48-57.

Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych. Zysk i S-ka, Poznań 2000.

Juszczyk S., Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, ŚWSZ, Katowice 2005.

Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych szkice metodologiczne. Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013.

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP, Warszawa 2000.

Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Warszawa 2000.

Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Lublin 2011.

Kubinowski D., Nowak M., red., Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Impuls, Kraków 2006.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków 2000.

Maszke A., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004.

Miles M.B., Huberman M.A., Analiza danych jakościowych. Białystok 2000.

Nowak S., Metodologia badań społecznych. Warszawa 2011.

Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka Pedagogiczna. GWP, Gdańsk 2006

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Żak, Warszawa 2001.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Sawicki M., Hermeneutyka pedagogiczna. Semper, Warszawa 1966.

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych. PWN, Warszawa 2008.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. PWN, Warszawa 2008.

Śliwerski B., Kodeks etyczny prowadzenia badań pedagogicznych – http://sliwerski-pedagog/blogspot.com.

Urbaniak-Zając, Piekarski J., red., Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały. Uniwersytet Łódzki, Łódź 2001.

Włodarek J., Ziółkowski M., red., Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa-Poznań 1990.

Urbaniak-Zając D., Piekarski J., red., Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały. Uniwersytet Łódzki, Łódź 2001.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny o charakterze teoretycznym w formie testu jednokrotnego wyboru. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie minimum 50%poprawnych odpowiedzi.

Niezaliczony egzamin należy poprawić w formie ustnej, w kolejnym terminie ustanowionym przez Wykładowcę. Obejmuje on zagadnienia z zakresu teorii. Student losuje pytania egzaminacyjne.

Zakres tematów:

Przedmiot obejmuje filozoficzne, metodologiczne i kulturowe podstawy badań pedagogicznych, koncepcje wiedzy, pojęcie nauki i status wiedzy naukowej, społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych, nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań naukowych, a także znaczenie i sposoby budowania teorii w badaniach naukowych.

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 16:45 - 20:00, sala Zajęcia zdalne
Anna Brosch 27/26 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)