Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna W3-PE-MJN4-PPIW-20
Ćwiczenia (C) semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

A. Radziewicz-Winnicki (red.): Problemy i tendencje rozwojowe we współczesnej pedagogice społecznej w Polsce. Katowice 1995.

M. Porowski: Bezdomność – obraz zjawiska i populacji ludzi bezdomnych. /w:/ Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Warszawa 1995.

T. Kowalak: Marginalność i marginalizacja społeczna. Warszawa 1998.

T. Wilk, Rewitalizacja społeczna poprzez współczesną sztukę teatralną w ocenie reprezentantów (twórców i odbiorców) sztuki dramatycznej Legnicy, Nowej Huty i Wałbrzycha. Katowice 2010.

T. Wilk, Obecność sztuki teatralnej w codzienności życia społecznego. Nowe obszary zainteresowań pedagogiki społecznej. Katowice 2015. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

J. Modrzewski, Studia i szkice socjopedagogiczne. Aktualia, Poznań – Kalisz 2011.

P. Sztompka, Zaufanie fundament społeczeństwa. Znak, Kraków 2007.

Z. Melosik: Kultura popularna i tożsamość młodzieży. „Impuls”. Kraków 2013.

A. Rzymełka – Frąckiewicz (red.): Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno – kulturowych. „AKAPIT”, Toruń 2014.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach, pracy pisemnej (kolokwium), aktywności oraz oceny z zespołowego projektu społecznego,

Zakres tematów:

. Poznanie i badanie środowisk wychowawczych – typologia. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: wychowanie, środowisko lokalne, środowisko wychowawcze, diagnoza, profilaktyka, kompensacja, siły społeczne i

2. Procesy wychowawcze w w obrębie wybranych struktur społecznych. Rodzina jako środowisko wychowawcze. Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym. Film „Wrony”.

3. Grupa rówieśnicza i jej oddziaływania wychowawcze. Subkultury młodzieżowe.

Film „Władcy much”. Rola środowiska szkolnego w procesie wychowania.

4. Bezpieczeństwo jednostki w środowisku lokalnym – wybrane obszary.

5. Przemoc/agresja i demoralizacji nieletnich. Profilaktyka i kompensacja zjawiska. Odpowiedzialność społeczna. Media w wychowaniu.

6. Rola książki i telewizji w procesie wychowania.

7. Język jako czynnik warunkujący satysfakcjonujące życie jednostki. Realia a potrzeba edukacji językowej.

Metody dydaktyczne:

Metody aktywne , metody eksponujące , metody oparte na asymilacji wiedzy.

Do prezentacji omawianej problematyki studenci wykorzystują metody aktywne (tj. min, prezentacja, mini wykład, gry integracyjne, prowadzenie dyskusji, studium przypadku, gra symulacyjna, mapy myślowe,)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15, sala 105
Teresa Wilk 27/26 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)