Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny W3-OWITP1-S2-18
Wykład (W) semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura: prof. dr hab. Svitlana O. Sysoieva

1. Calosciowe ujecia edukacji - ku spotkaniu z oswiatologia/ redakcja: Т. Lewowicki, W. O. Ogniewjuk, S. O. Sysojewa. - Warszawa : Wyzsza Szkola Pedagogiczna ZNP, 2011. - 241 s.

2. Kwiecinski Z. Problematyka relacji miedzy edukacja a sfera publiczna. "Gorące" problemy edukacji w Polsce / Ekspertyzy i opinie pod red. Tadeusza Lewowickiego. Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP; Komitet Nauk Pedagogicznych PAN, 2007. S. 35–41.

3. Lewowicki T. Edukacja w Polsce – doświadczenia dwudziestu lat (1989–2009) trasformacji ustrojowej. Problemy osvity u Polʹshchi ta v Ukrayini v konteksti protsesiv hlobalizatsiyi ta yevrointehratsiyi : zb. materialiv Mizhnar.nauk.‐prakt. konf., 22–24 kvit. 2009 r., Kyyiv, Zhytomyr / za red. V. Kremenya, T. Levovytsʹkoho, S. Sysoyevoyi. Kyyiv: KIM; Zhytomyr, 2009. S. 49–62.

4. Mospan, N. V., Ognevyuk, V. O., & Sysoieva, S. O. Emergency higher education digital transformation: Ukraine’s response to the COVID-19 pandemic. Information Technologies and Learning Tools, 89(3), 2022. S. 90–104. https://doi.org/10.33407/itlt.v89i3.4827 (Web of Science Core Collection)

5. Mospan, N. V., & Sysoieva, S. O. Trends in digital adaptation of schools during the COVID-19 pandemic. Information Technologies and Learning Tools, 91(5), 2022, S. 21–35. https://doi.org/10.33407/itlt.v91i5.5063 (Web of Science Core Collection)

6. National Report on the State and Prospects of Education Development in Ukraine : a monograph / National Academy of Educational Sciences of Ukraine; [Editorial Board: V.H. Kremen (Head), V.I. Lugovyi (Deputy Head), O.M. Topuzov (Deputy Head), etc.]; edited by V.H. Kremen. Kyiv : KONVI PRINT, 2021. 384 p. (To the 30th Anniversary of Ukraine’s Independence).

https://doi.org/10.37472/ NAES-2021-en

7. Ogrodzka-Mazur E. Intercultural education in Poland: current problems and research//Kultura i Edukacja, 2018.– S. 65 – 82.

8. Ogrodzka-Mazur E., Saukh P., Saukh I., Topuzov O.

A humane paradigm as the conceptual core of educationin the age of information society// The New Educational Review, 2022. – S. 60 – 69.

9. Syrek E. Pedagogika zdrowia – „nowa” subdyscyplina pedagogiki – konteksty tradycji i wspolczenych powinnosci. O tożsamości kondycji i powinnościach pedagogiki – tradycja i współczesność : księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu z okazji 80. urodzin / redakcja naukowa Ewa Ogrodzka-Mazur, Alina Szczurek-Boruta, Barbara Grabowska, Anna Szafrańska. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszatek, 2022. S. 287–296.

10. Sysojewa S. Pedagogical Aspects of Digitalization of Education. Drogi i bezdroża edukacji w okresie pandemii = Pathways and Roadsless of Education during the Covid19 Pandemic / Redakcja naukowa: Ryszard Bera, Stanisława Byra, Nella Nyczkało. Lublin :Wydawnictwo Uniwercytetu Marii Curie-Sktodowskiej, 2022. S. 97–110.

11. Sysoieva S., Batechko N., & Mospan N. Module Piloting for PhD Training: Experience of Ukraine. Journal of Modern Education Review, 8(9), 2018, S. 661–666. http://www.academicstar.us/issueshow.asp?daid=2268

12. Sysoieva S., & Mospan N. New Law of Higher Education in Ukraine: innovations and risks. Didactica Slovenica, 30(3-4), 2015, S. 166–174.

http://www.pedagoska-obzorja.si/revija/Vsebine/PDF/DSPO_2015_30_03.pdf (Scopus)

13. Sysoieva S., & Mospan N. Concept of Competence in the International and National Educational Contexts. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 1-2 (54-55), 2018, S. 7–15. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018(1-2)715

14. Sysoieva, S., & Mospan N. The EU Experience of Providing Graduates with Employment: Conclusions for Ukraine. Education: Modern Discourses, 2, 2019, S. 78–83. https://doi.org/10.32405/2617-3107-2019-1-9

Literatura do części prowadzonej przez dr hab Irenę Przybylską

I. Przybylska: Dyskursy o emocjaxh - pedagogika i codzienność szkolna.Katowice, Wydawnictwo naukowe UŚ, 2018.

I.Przybylska (red.); Czasoprzestrzenie doświadczania emocji. Katowice, Wydawnictwo naukowe UŚ, 2019.

J. P. Sartre: Szkic o teorii emocji. Tłum. R. Abramciów. Kraków, Wydawnictwo UJ, 2006.

K. Darwin: O wyrazie uczuć u człowieka i zwierząt. Tłum. Z. Majlert, K. Zaćwilichowska. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1988. Źródło: http://cybra.lodz.pl/dlibra/doccontent?id=13049 [dostęp: 17.01.2017].

R. C. Solomon. Filozofia emocji. W: Psychologia emocji. Red. M. Lewis, J. M. Haviland-Jones. Tłum. M. Kacmajor i inni. Gdańsk, GWP, 2005.

M. Rosaldo: Towards an anthropology of self and feeling. W: Culture Theory. Essays on Mind, Self, and Emotions. Red. R. A. Shweder, R. A. LeVine. Cambridge, Cambridge University Press, 1984.

C. Geertz: Interpretacja kultur. Tłum. M. Piechaczek. Kraków, Wydawnictwo UJ, 2005.

E. Goffman: Człowiek w teatrze życia codziennego. Tłum. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak. Warszawa, Aletheia, 2000.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena projektu na temat: Czasoprzestrzenie kultury emocjonalnej - analiza wybranego kontekstu. Zadanie polega na przeprowadzeniu badań, m.in analiza tekstów kultury (filmy, seriale, bajki), zawartości blogów, bądź rozmów z uczestnikami rożnych przestrzeni socjo-kulturowych. Praca będzie oceniana pod względem poprawności założeń teoretycznych, wybranej strategii badawczej oraz kompletności i rzetelności opisu zebranych danych.

Zakres tematów:

prof. dr hab. Svitlana O. Sysoieva

I topic 1

– Higher education quality and expert support: Ukraine's movement to the European Union

– Teacher education for developing creative students

II topic 2

Methodology of interdisciplinary research in education

III topic

– Theory and history of education: modern pedagogical discussions

– Educology/ Edukologia

dr hab Irena Przybylska

Dyskursy o emocjach – filozofia, antropologia i socjologia. ​

Metodologia badań emocji i kultury emocjonalnej w codzienności.​

Jaka jest kultura emocjonalna polskiej szkoły - perspektywa badań empirycznych. ​

Klimat emocjonalny a praca emocjonalna pedagoga​

Klimat i osiągnięcia szkolne ​

Implikacje dla teorii i praktyki pedagogicznej 

Metody dydaktyczne:

wykład

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (parzyste), 13:45 - 17:00, (sala nieznana)
Irena Przybylska, Svitlana Sysoieva 34/43 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)