Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Postępowanie karne W5-PR-NM-KPK.2
Ćwiczenia (C) semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.informator.us.edu.pl
Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. R. Koper, K. Marszał, J. Zagrodnik, K. Zgryzek (w:) J. Zagrodnik (red.), Proces karny, Warszawa 2021

2. J. Skorupka (red.), Proces karny, Warszawa 2022

3. K. Dudka, H. Paluszkiewicz, Postępowanie karne, Warszawa 2021

4. S. Waltoś, P. Hofmański, Proces karny. Zarys systemu, Warszawa 2020

5. T. Grzegorczyk, J. Tylman, R. Olszewski, D. Świecki, Polskie postępowanie karne, Warszawa 2022.

Literatura uzupełniająca:

1. P. Hofmański (red. nacz.), System prawa karnego procesowego. t. I-VI, t. VIII, t. X, t. XIII, t. XVIII, Warszawa 2013-2018.

2. J. Skorupka (red.), Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2021

4. K. Dudka (red.), Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2020

5. D. Świecki (red.), Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2022

6. L. Garlicki (red.), Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Komentarz, Warszawa 2010

7. A. Sakowicz (red.), Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2020

8. P. Hofmański, K. Zgryzek (red.), Proces karny. Kazusy i ćwiczenia, Warszawa 2012

Metody i kryteria oceniania:

ZALICZENIE PISEMNE, WYPOWIEDŹ USTNA

PRACA W GRUPACH – WYPOWIEDŹ USTNA.

Praca w grupach obejmuje zagadnienia aktualnie omawiane w ramach ćwiczeń z przedmiotu. O zakresie analizowanych na zajęciach zagadnień studenci są odpowiednio wcześniej uprzedzani, tak by mieli czas i sposobność ich przyswojenia przed rozpoczęciem zajęć. Grupy utworzone na zajęciach zajmują się analizą poszczególnych instytucji prawa karnego procesowego, z wykorzystaniem kazusów przygotowanych przez prowadzących zajęcia.

Kryteria oceny:

Ocena dostateczna

– student powinien dysponować elementarną umiejętnością współpracy z pozostałymi członkami grupy, polegającą na czynnym uczestnictwie w rozwiązywaniu kazusów, dyskusji nad kazusami oraz prezentacji rozwiązań na forum całej grupy. W tak wskazanych ramach studenci – członkowie grupy powinni prawidłowo rozwiązać zagadnienie, którego dotyczy kazus oraz publicznie zaprezentować przyjęte rozwiązanie. Egzemplifikacyjnie – rozwiązując kazus dotyczący daty uprawomocnienia się orzeczenia w określonej konfiguracji procesowej, studenci – członkowie grupy powinni wskazać prawidłową datę dzienną.

Ocena dobra

– student powinien dysponować dobrą umiejętnością współpracy z pozostałymi członkami grupy, polegającą na czynnym uczestnictwie w rozwiązywaniu kazusów, wewnętrznej dyskusji nad kazusami, prezentacji rozwiązań na forum całej grupy oraz umiejętnością argumentowania na rzecz przyjętych rozwiązań. W tak wskazanych ramach studenci – członkowie grupy powinni prawidłowo rozwiązać zagadnienie, którego dotyczy kazus, publicznie zaprezentować przyjęte rozwiązanie oraz wskazać argumenty przemawiające za wypracowanym grupowo rozwiązaniem. Egzemplifikacyjnie – rozwiązując kazus dotyczący daty uprawomocnienia się orzeczenia w określonej konfiguracji procesowej, studenci – członkowie grupy powinni wskazać nie tylko prawidłową datę dzienną, ale również wskazać przyczynę generującą uprawomocnienie się orzeczenia w danym momencie.

Ocena bardzo dobra

– student powinien dysponować bardzo dobrą umiejętnością współpracy z pozostałymi członkami grupy, polegającą na czynnym uczestnictwie w rozwiązywaniu kazusów, wewnętrznej dyskusji nad kazusami, wskazywaniu w ramach grupy alternatywnych rozwiązań określonego przypadku, prezentacji rozwiązań na forum całej grupy oraz umiejętnością argumentowania na rzecz przyjętych rozwiązań. Student – członek grupy rozwiązującej kazus powinien również posiadać zdolność do wskazania innych, wchodzących w grę alternatyw oraz do krytycznej ich oceny w procesie rozwiązywania określonego przypadku. W tak wskazanych ramach studenci – członkowie grupy powinni prawidłowo rozwiązać zagadnienie, którego dotyczy kazus, publicznie zaprezentować przyjęte rozwiązanie oraz wskazać argumenty przemawiające za wypracowanym grupowo rozwiązaniem. Ponadto studenci powinni również znać inne możliwości rozwiązania określonego kazusu oraz wskazywać ich nieprzystawalność dla rozwiązania in casu.

Przebieg procesu weryfikacji:

W trakcie zajęć ćwiczeniowych studenci dzieleni są na mniejsze, z reguły 2 – 3 osobowe grupy. Każda z tak wyselekcjonowanych grup otrzymuje do rozwiązania jeden kazus, przygotowany uprzednio w wersji pisemnej przez prowadzącego zajęcia. Studenci otrzymują następnie czas, by w ramach wspólnej pracy grupowej wypracować prawidłowe rozwiązanie. W trakcie rozwiązywania kazusów studenci mogą korzystać z tekstów przepisów, notatek, informacji zawartych w podręczniku oraz z informacji znalezionych w Internecie. Wydelegowany przez członków grupy jej reprezentant prezentuje następnie na forum całej grupy ćwiczeniowej kazus i proponuje jego rozwiązanie wraz z argumentami.

Przygotowywane projekty decyzji dotyczą zagadnień aktualnie omawianych w ramach zajęć ćwiczeniowych.

ZALICZENIE PISEMNE

Zaliczenie pisemne obejmuje zagadnienia omawiane na ćwiczeniach oraz zlecone studentom do opracowania w ramach pracy własnej. Zakresem zaliczenia pisemnego objętych jest kilka zagadnień uprzednio wskazanych przez prowadzącego zajęcia spośród ogólnej puli zagadnień omawianych na ćwiczeniach i wykładzie z przedmiotu Postępowanie karne.

Przykładowe pytania:

1. Omów zasadę domniemania niewinności oskarżonego.

2. Posiedzenie przed rozprawą.

3. Przewód sądowy.

4. Wyrok nakazowy.

5. Przyczyny odwoławcze.

6. Kierunek środka odwoławczego.

7. Przedmiot zaskarżenia zażaleniowego.

8. Podstawy kasacji.

9. Przesłanki postępowania przyspieszonego.

Kryteria oceny:

Podczas zaliczenia student musi wykazać się wiedzą oraz umiejętnościami.

Ocena niedostateczna - student nie odpowiedział na zadane pytania lub odpowiedział niepoprawnie.

Ocena dostateczna – student musi wykazać się elementarną wiedzą w zakresie przebiegu procesu. Powinien wskazać podstawowe zasady procesu karnego, rozumieć sens ich funkcjonowania oraz orientować się w przebiegu postępowania.

Ocena dobra - student powinien wskazać podstawowe zasady procesu karnego, przedstawić ich istotę, orientować się w złożonej tematyce stadiów procesowych. Student powinien również dokonać charakterystyki poszczególnych rodzajów stadiów procesowych.

Ocena bardzo dobra – student musi wyliczyć oraz bardzo szczegółowo scharakteryzować zasady procesu karnego oraz jego stadia. Student powinien swobodnie posługiwać się terminologią prawniczą. Student powinien również prezentować ewentualne wątpliwości, kontrowersje związane z funkcjonowaniem procesu karnego.

Przebieg procesu weryfikacji:

Wszyscy studenci w tym samym terminie są zobowiązani do napisania kolokwium obejmującego identyczny w poszczególnych grupach zakres materiału, mogąc poprawić ewentualną ocenę niedostateczną tylko dwukrotnie. Zaliczenie pisemne polega na udzielaniu odpowiedzi na trzy bądź pięć pytań wybranych przez prowadzącego zajęcia spośród uprzednio wskazanego obszaru wiedzy dotyczącej zasad procesowych i kinetyki procesu karnego. Kolokwium trwa tyle, ile wynosi czas zajęć, tj. 90 minut. W trakcie zaliczenia pisemnego studenci nie mogą korzystać z tekstów przepisów, notatek, informacji zawartych w podręczniku, studenci nie mogą też korzystać z urządzeń elektronicznych umożliwiających w czasie trwania zaliczenia dostęp do Internetu.

Dopuszczalna nieobecność na jednych ćwiczeniach. Sposób odpracowania nieobecności - ustne zaliczenie w ramach konsultacji.

Zakres tematów:

1. Zasady postępowania karnego: zasada ścigania z urzędu, zasada legalizmu., zasada skargowości, zasada prawdy, zasada koncentracji materiału dowodowego, zasada bezpośredniości, zasada swobodnej oceny dowodów, zasada jawności, zasada ustności, zasada kontradyktoryjności, zasada rzetelnego procesu, zasada prawa do obrony, zasada domniemania niewinności.

2. Kinetyka procesu karnego - postępowanie przygotowawcze: modelowy przebieg, formy, czynności poprzedzające wszczęcie procesu, instytucja przedstawienia zarzutów, sposoby i przebieg zamknięcia śledztwa i dochodzenia, prokuratorski nadzór nad postępowaniem przygotowawczym.

3. Kinetyka procesu karnego - postępowanie jurysdykcyjne : kontrola warunków formalnych skargi zasadniczej, wstępne badanie sprawy przebiegające w ramach obligatoryjnego lub fakultatywnego posiedzenia przed rozprawą, konsensualny tryb zakończenia postępowania, przygotowanie do rozprawy głównej, przebieg i charakterystyka poszczególnych faz i podfaz rozprawy głównej (część wstępna, przewód sądowy, przemówienia stron oraz wyrokowanie).

4. Kinetyka procesu karnego - postępowanie odwoławcze: system środków zaskarżenia oraz cechy poszczególnych środków zaskarżenia, dopuszczalność zwyczajnych środków odwoławczych, zakres kontroli odwoławczej połączony z opisem poszczególnych elementów wyznaczających obszar kontroli (zakres zaskarżenia, zakres zarzutów i kierunek środka oraz tzw. bezwzględne przyczyny odwoławcze), przebieg i charakterystyka poszczególnych faz postępowania odwoławczego (postępowanie odwoławcze przed sądem ad quo i ad quem oraz postępowanie ponowne).

5. Kinetyka procesu karnego - postępowania szczególne: rodzaje postępowań szczególnych, przesłanki warunkujące zmodyfikowany przebieg, forum i skład rozpoznający sprawę w ramach poszczególnych postępowań szczególnych, strony i ich udział w rozpoznaniu sprawy oraz rodzaj orzeczenia finalizującego przebieg nietypowy i sposób jego zaskarżenia.

6. Kinetyka procesu karnego - postępowania nadzwyczajno – odwoławcze: pojęcie prawomocności formalnej, materialnej oraz prawomocności części wyroku, podstawy kasacyjne i tryb rozpoznania kasacji, wyłącznie korzystne, wyłącznie niekorzystne oraz korzystne i niekorzystne dla oskarżonego podstawy wznowienia postępowania zakończonego prawomocnym orzeczeniem sądu, podstawy wniesienia oraz tryb rozpoznania skargi na prawomocny wyrok kasatoryjny sądu odwoławczego z następczym przekazaniem sprawy do ponownego rozpoznania.

7. Kinetyka procesu karnego - postępowania po uprawomocnieniu się orzeczenia: przesłanki i przebieg postępowania w przedmiocie odpowiedzialności cywilnej Skarbu Państwa za szkody i krzywdy generowane wadliwym funkcjonowaniem organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości; przesłanki i przebieg procedowania w przedmiocie zastosowania prawa łaski przez Prezydenta RP oraz postępowanie w przedmiocie orzeczenia kary łącznej.

Metody dydaktyczne:

1. Metody podające.

2. Metody aktywizujące.

3. Rozwiązywanie kazusów.

4. Praca własna studenta ze wskazaną literaturą przedmiotu i aktami prawnymi oraz orzecznictwem polskich sądów powszechnych, Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego oraz Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Prowadzący w trakcie ćwiczeń sygnalizuje wątpliwości dotyczące zasad rządzących postępowaniem karnym, oczekując na propozycje wyjaśnienia tych wątpliwości.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 14:55 - 16:25, sala 3.45
Nadia Majda 26/ szczegóły
2 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:00, sala 3.46
Katarzyna Sychta 28/ szczegóły
3 każda niedziela, 14:55 - 16:25, sala 3.47
Marcin Burdzik 36/ szczegóły
4 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 14:55 - 16:25, sala 3.47
Nadia Majda 14/ szczegóły
5 wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 14:55 - 16:25, sala 2.24
Aneta Langner 27/ szczegóły
6 wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 16:30 - 18:00, sala 3.45
Aneta Langner 33/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Prawa i Administracji (Katowice, ul. Bankowa 11b)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)