Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej W3-PS-SM-WdPiHMP
Wykład (W) semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Szczegółowa literatura podawana jest każdorazowo po zakończeniu wykładu lub tematu. Do propozycji podstawowych kwalifikowane są fragmenty (obejmujące tematykę poruszaną na wykładach) poniższych pozycji książkowych:

Baumeister, R. (2011). Zwierzę kulturowe. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gazzaniga, M. (2011). Istota człowieczeństwa. Wydawnictwo Smak Słowa.

Gergen,K., J. (2009). Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym.

Lakoff, G. (2011). Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle. Wydawnictwo Uniwersitas.

Lieberman, J., A. (2020). Czarna owca medycyny. Nieopowiedziana historia psychiatrii. Wydawnictwo Poznańskie.

Łukaszewski W. (2003). Wielkie pytania psychologii. Sopot: GWP

Nisbett, R. (2009). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej. Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot.

Nisbett, R. (2016). Mindware. Narzędzia skutecznego myślenia. Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot.

Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia (t.1)

Metody i kryteria oceniania:

Wskaźnikiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu. Egzamin jest sprawdzeniem poziomu znajomości zagadnień poruszonych/przekazanych na wykładach będąc, jednocześnie, weryfikacją efektów uczenia się zapisanych w Karcie przedmiotu.

Egzamin składa się z 3 następujących bezpośrednio po sobie testów zawierających pytania o różnym stopniu trudności (odpowiednio: I - najmniejsza trudność, II - średnia, III - największa) i weryfikuje zakres efektów uczenia się każdego egzaminowanego.

I poziom: ok. 20 pytań jedno i wielokrotnego wyboru: wiedza odtwórcza: student potrafi prawidłowo zidentyfikować, przywołać z pamięci przedstawione na wykładach zagadnienia pod postacią pojęć, nazwisk, nazw mechanizmów psychologicznych, nazw i cech koncepcji, kanonicznych eksperymentów i ich przedmiotu. PS_K08, PS_W05.

II poziom: ok. 10 pytań jedno i wielokrotnego wyboru: integrowanie: student rozumie i wskazuje relacje pomiędzy wyróżnionymi w trakcie wykładów zjawiskami, cechami, koncepcjami. PS_K08, PS_W05, PS_U02, PS_U05.

III poziom: ok.10 pytań jedno i wielokrotnego wyboru: przekształcanie: student potrafi operować wiedzą także w innej (analogia, metafora) niż podstawowa formie i identyfikować podobieństwa i różnice na poziomie kategorii pojęciowych. PS_K08, PS_W05, PS_U01, PS_U02, PS_U05.

WAŻNE: Przystąpienie do testu na wyższym poziomie wymaga uzyskania minimum 90% punktów w teście niższego poziomu.

Uzyskanie w teście I poziomu poniżej 90% punktów=NDST

Uzyskanie 90-100% możliwych do uzyskania punktów w teście I poziomu=DST.

Uzyskanie 50% punktów w teście II poziomu=DSTPLUS , 51-100%=DB Uzyskanie 50% punktów w teście III poziomu=DBPLUS, 51-100%=BDB.

Testy zamieszczone są na platformie Moodle.

Termin egzaminu ustalany jest w trakcie grudniowych wykładów z obecnymi na nich studentami.

Warunkiem koniecznym przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń wpisana do usos.

Postępowanie w przypadku nieobecności na egzaminie regulowane jest zapisem Regulaminu Studiowania w UŚ, który orzeka w p. IV: "Dla egzaminów wyznacza się dwa terminy: pierwszy i drugi (poprawkowy). W przypadku

uzyskania w pierwszym terminie oceny niedostatecznej lub nieprzystąpienia do pierwszego terminu bez usprawiedliwienia, studentowi przysługuje prawo do składania egzaminu poprawkowego."

Oceny z egzaminu przekazywane są za pośrednictwem systemu usos zgodnie z zapisem w RS p.IV: "[...] wpisu należy dokonać najpóźniej

w ostatnim dniu sesji poprawkowej; [...]".

Zakres tematów:

Kolejne obszary tematyczne realizowane są zgodnie z priorytetem domknięcia treści, tzn. jeśli omówienie danego tematu zajmie więcej niż jedną jednostkę, może to skutkować niezrealizowaniem wszystkich wymienionych poniżej tematów szczegółowych. Natomiast w przypadku większej dynamiki niż założona lub w odpowiedzi na zapotrzebowanie, możliwa jest niewielka zmiana prezentowanej tematyki:

1. Psychologia potoczna i praktyczna. Newralgiczne punkty psychologii naukowej.

2. Charakterystyka pojęciowa i behawioralna konstruktów podmiotowości, tożsamości i osobowości; zakresy, formy, wymiary, treści.

3. Wolna wola i wiara w wolną wolę w ujęciu psychologii współczesnej.

4. Teorie motywacji i koncepcje wartości - źródła, geneza, kierunek zmian.

5. Spectrum naukowej analizy emocjonalności: źródła, korelaty, funkcje, ekspresja, zaburzenia.

6. Język w pryzmacie pełnionych funkcji i stylów językowych

7."Instrumenty" poznawcze: spostrzeganie, pamięć, myślenie - wyznaczniki ich efektywności.

8. Podstawowe współczesne paradygmaty psychoterapeutyczne i charakterystyka ich stosowania w praktyce.

Metody dydaktyczne:

Podająca: prezentacja ustna w czasie rzeczywistym lub wykład audio zamieszczany na platformie Teams lub Moodle.

Materiały pod postacią pliku z syntetycznym, skrótowym zapisem prezentacji medialnej, akcentującym najistotniejsze zagadnienia kolejnych wykładów umieszczany na platformie.

Eksponująca: udostępniane (na platformach lub mailowo) linki do ważnych, dla poruszanych tematów, filmów, wydarzeń, artykułów itp.

Odnoszenie omawianych treści do aktualnej ramy życia, ilustracje opisami eksperymentów, wykorzystywanie metafor, analogii dla stworzenia możliwości wielopasmowego kodowania informacji.

Problemowa: okazjonalne angażowanie studentów za pośrednictwem zadawanych pytań odnośnie do przedstawianej tematyki.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala Zajęcia zdalne
Teresa Sikora 175/180 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)