Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. S. Hessen, Podstawy pedagogiki, Warszawa 1997.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.
2. S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1997.
3. Z. Mysłakowski, Pedagogika, jej metody i miejsce w systemie nauk. W: Encyklopedia wychowania. T. 1: Wychowanie. Red. S. Łempicki i in. Warszawa 1933.
4. Pedagogika, Red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. I-II. (II wyd. Warszawa 2019)
5. Pedagogika, Red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006, t. I-III, Gdańsk 2010, t. IV.
6. L. Witkowski, Między pedagogiką, filozofią i kulturą, Warszawa 2007.
|
Metody i kryteria oceniania: |
EGZAMIN:
praca pisemna: komentarz do książki S. Hessen, Podstawy pedagogiki, Warszawa 1997.
max. 5 stron maszynopisu
plagiat – dyskwalifikuje (weryfikacja osobistego wysiłku)
1. streszczenie (główna myśl, poruszane zagadnienia) syntetyczna rekonstrukcja: 2;
użycie cytatów: 1 3
2. krytyka (ustosunkowanie się do wybranych wątków) argumentacja: 2
użycie cytatów: 1 3
3. lustro literaturowe (omówienie wybranego wątku w kontekście innego tekstu) poszukiwanie literatury i analiza porównawcza: 2
prawidłowe przypisy: 1 3
4. lustro wykładowe (3 wątki z wykładów – każdy odniesiony do jakiegoś wątku książki) aktywne słuchanie, efektywne notatki i łączenie wątków: 6
użycie cytatów/przypisów: 1 7
14 – 16 bdb
13 db+
11-12 db
8-10 dst
|
Zakres tematów: |
1. Idea uniwersytetu i tradycja liberal education.
2. Pedagogika jako refleksja (status naukowy pedagogiki, specyfika pedagogicznego punktu widzenia).
3. Pedagogika jako praktyka: struktura wychowania (opieka – socjalizacja – kształcenie).
4. Wolność jako logika edukacji (rozwój tożsamości, dialektyka swobody i przymusu, autonomia osobowości).
5. Cele edukacji (instrumentalne i nieinstrumentalne ujęcie celu).
6. Specyfika pracy pedagoga (relacja mistrz – uczeń, wirtuozeria, kształcenie nauczycieli).
7. Klasyka pedagogiczna (Wielkie Pokolenie polskich pedagogów międzywojennych).
|