Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki W3-AR-S1-WdP
Wykład (W) semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. S. Hessen, Podstawy pedagogiki, Warszawa 1997.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

2. S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1997.

3. Z. Mysłakowski, Pedagogika, jej metody i miejsce w systemie nauk. W: Encyklopedia wychowania. T. 1: Wychowanie. Red. S. Łempicki i in. Warszawa 1933.

4. Pedagogika, Red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. I-II. (II wyd. Warszawa 2019)

5. Pedagogika, Red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006, t. I-III, Gdańsk 2010, t. IV.

6. L. Witkowski, Między pedagogiką, filozofią i kulturą, Warszawa 2007.

Metody i kryteria oceniania:

EGZAMIN:

praca pisemna: komentarz do książki S. Hessen, Podstawy pedagogiki, Warszawa 1997.

max. 5 stron maszynopisu

plagiat – dyskwalifikuje (weryfikacja osobistego wysiłku)

1. streszczenie (główna myśl, poruszane zagadnienia) syntetyczna rekonstrukcja: 2;

użycie cytatów: 1 3

2. krytyka (ustosunkowanie się do wybranych wątków) argumentacja: 2

użycie cytatów: 1 3

3. lustro literaturowe (omówienie wybranego wątku w kontekście innego tekstu) poszukiwanie literatury i analiza porównawcza: 2

prawidłowe przypisy: 1 3

4. lustro wykładowe (3 wątki z wykładów – każdy odniesiony do jakiegoś wątku książki) aktywne słuchanie, efektywne notatki i łączenie wątków: 6

użycie cytatów/przypisów: 1 7

14 – 16 bdb

13 db+

11-12 db

8-10 dst

Zakres tematów:

1. Idea uniwersytetu i tradycja liberal education.

2. Pedagogika jako refleksja (status naukowy pedagogiki, specyfika pedagogicznego punktu widzenia).

3. Pedagogika jako praktyka: struktura wychowania (opieka – socjalizacja – kształcenie).

4. Wolność jako logika edukacji (rozwój tożsamości, dialektyka swobody i przymusu, autonomia osobowości).

5. Cele edukacji (instrumentalne i nieinstrumentalne ujęcie celu).

6. Specyfika pracy pedagoga (relacja mistrz – uczeń, wirtuozeria, kształcenie nauczycieli).

7. Klasyka pedagogiczna (Wielkie Pokolenie polskich pedagogów międzywojennych).

Metody dydaktyczne:

wykład

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 15:30 - 17:00, sala Zajęcia zdalne
Krzysztof Maliszewski 19/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)