Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspieranie potencjałów wychowanków W3-PE-RP3-S1-9
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

• BRUDNIK E., MOSZYŃSKA A., OWCZARSKA B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Oficyna Wydawnicza Nauczycieli. Kielce 2003.

• BRZEŚKIEWICZ Z. W.: Superpamięć. Jak uczyć się trzy razy szybciej. COMES, Warszawa, 1996.

• BUTLER E., PIRIE M.: Jak podwyższyć swój iloraz inteligencji?. Wydawnictwo Wolny Wybór, Gdańsk 1995.

• BUZAN T., KEENE R.: Księga geniuszu. Program TERM. Warszawa, 1997.

• CAPIGA M., GUILLET M., MIKOŁAJCZYK M., WOJTCZAK J.: Kurs innowacyjności – skrypt dla studentów. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie Projekt „Nowoczesny Wykładowca – tutor i coach”. Warszawa 2010.

• DROZDOWSKI R I IN.: Wspieranie postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki. PARP, Warszawa 2010.

• EKIERT – GRABOWSKA D., OLDROYD D.: Kierowanie zmianą. TERM FRSE. Warszawa.

• KARWOWSKI M.: Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości. Wyd. APS, Warszawa 2009.

• KIRBY A.: Gry szkoleniowe. Materiały dla trenerów. Zestaw 1, 2, 3. Wolters Kluwer Polska Sp. z. o. o. Warszawa 2011.

• MIKOŁAJCZYK T., MISIEWICZ M.: Kurs kreatywności – skrypt dla studentów. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie Projekt „Nowoczesny Wykładowca – tutor i coach”. Warszawa 2009.

• NĘCKA E.: Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków 1998.

• NĘCKA E.: Trop…Twórcze rozwiązywanie problemów. Impuls, Kraków 1994.

• PORTMANN R.: Zabawy rozwijające inteligencję. Wydawnictwo „Jedność”. Kielce 2003.

• PRZYBYLSKA I.: Inteligencja emocjonalna a uzdolnienia twórcze i funkcjonowanie szkolne młodzieży. UŚ, Katowice, 2007.

• Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie. „Wolność i Solidarność” nr 42. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Gdańsk 2011.

• SZMIDT K. J.: ABC kreatywności. Difin, Warszawa 2010.

• SZMIDT K. J.: Pedagogika twórczości. GWP, Sopot 2013.

• SZMIDT K. J.: Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. HELION. Gliwice 2008.

• TARASZKIEWICZ M., ROSE C.: Atlas efektywnego uczenia (się) nie tylko dla nauczycieli. Cz.1. Warszawa 2006.

• TREFFINGER D. J., ISAKSEN S. G., DORVAL K. B.: Kreatywne rozwiązywanie problemów. Program TERM.

• Trening twórczości w szkole wyższej. K. J. SZMIDT (red.). Wyższa Szkoła Humanistyczno – Ekonomiczna w Łodzi. Łódź 2005.

• „Chowanna”, tom2(43). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014.

Metody i kryteria oceniania:

Opracowanie i prezentacja projektu diagnostyczno-treningowego dla wybranej grupy wiekowej pod kątem rozpoznawania i potęgowania potencjalności. Obecność w czasie rzeczywistym na zajęciach (jedna nieobecność dozwolona). Wykonywanie zadań cząstkowych.

Zakres tematów:

Metody i techniki diagnozowania potencjałów zdolnościowych i twórczych człowieka oraz opinii na temat twórczości: Test Inteligencji Rodzajowej (inteligencja werbalna, numeryczna/logiczna, inżynierska/przestrzenna, Autosprawdzian kreatywności. Metody wykorzystywane w kształtowaniu twórczego myślenia i innowacyjności. Poznanie podstawowych metod aktywizujących (burza mózgów, akwarium, drzewo decyzyjne, metaplan itp. ).

Twórcze rozwiązywanie problemów. Fazy i etapy procesu. Omówienie i zastosowanie technik twórczego rozwiązywania problemów (technika sześciu kapeluszy, synektyka, mapa myśli). Sylwetka innowatora

• charakterystyka innowatorów i adaptatorów według koncepcji M. Kirtona – autodiagnoza

• motywacja do działania, otwartość na zmiany

• metody wykorzystywane w dochodzeniu do innowacyjności

• kształtowanie i doskonalenie umiejętności komunikacyjnych, umiejętności w podejmowaniu decyzji, w rozwiązywaniu sytuacji problemowych;

• umiejętność wyzwalania twórczego potencjału jednostki.

Rola potencjału grupy w kształtowaniu innowacyjności. Skuteczny zespół innowacyjny – jak go stworzyć? Role grupowe w zespole, komunikacja i umiejętności współdziałania innowacyjnego. Diagnoza indywidualnego stylu funkcjonowania w grupie. Innowacyjne myślenie w edukacji. Potencjał akademicki a kreowanie innowacyjności.

Metody dydaktyczne:

prezentacje multimedialne, projekt, testy i zadania

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala 1
Katarzyna Kowalczewska-Grabowska 20/31 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)