Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPZ_M10_Metody poprawy jakości życia w cyklu życia 06-PS-NM-285
Laboratorium (L) semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aGvlBIVMQhBkKbCIXOEMnJ6GFwgXZd9ykh_bKzlZ0MM01%40thread.tacv2/conversations?groupId=5b4a1df8-ce38-4a5e-a05f-f76834035200&tenantId=50c76291-0c80-4444-a2fb-4f8ab168c311
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Beck, J. (2000). Terapia poznawcza. Kraków, WUJ

Gaś, Z. (2000). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Bydgoszcz, UMCS

Heszen I., Życińska J. (2008)(red.). Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa, Wydawnictwo

ACADEMICA.

Kaczmarek, Ł. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Poznań, Zysk i S-ka.

Leahy, R. i in. (2014). Regulacja emocji w psychoterapii. Kraków, WUJ

Łuszczyńska A. (2007). Nadwaga i otyłość. Interwencje psychologiczne. Warszawa, PWN.

Łuszczyńska A(2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Gdańsk, GWP.

Łuszczyńska A. (2011). Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne. Warszawa, PWN

Padesky Ch.A., Greenberger D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Smółka P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków, Oficyna a Wolters

Kluwer business

Woynarowska B. (2008). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa, PWN

Czapiński J. (2005)(red.). Psychologia pozytywna. Warszawa, PWN.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa, PWN

Puchalski K. (2011). Promocja zdrowia w Polsce w obliczu procesu medykalizacji. Przedmiot oraz kontekst dla badań z pogranicza

psychologii i socjologii zdrowia (s. 41-69). W: M. Górnik-Durose, J. Mateusiak (red.). Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza.

Katowice, Wyd. UŚ

Rosińska A. (2011). Promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Strategiczne planowanie prozdrowotnej zmiany. W: M. Górnik-Durose, J.

Mateusiak (red.). Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza (s. 69-89).Katowice, Wyd. UŚ

i inne pozycje uzupełniające

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się:

1. Referat - prezentacja metody poprawy jakości życia bądź programu profilaktycznego (30%)

2. Projekt programu profilaktycznego/wspierającego jakość życia (70%)

Dopuszczony do klasyfikacji zostaje student posiadający nie więcej niż dwie nieobecności. W przypadku większej niż 2 liczby nieobecności, student zostaje dopuszczony do klasyfikacji po zaliczeniu kolokwium (uzyskanie minimum75% możliwych do uzyskania punktów) obejmującego zakresem materiał przedmiotu)

Zakres tematów:

1. Zdrowie i jakość życia. Definiowanie, konceptualizacja i ich praktyczne implikacje.

2. Zachowania zdrowotne. Modele zmiany i ich praktyczne zastosowanie w pracy indywidualnej.

3. Metody poprawy jakości życia. Badanie potrzeb i projektowanie rozwiązań

4. Szanse i zagrożenia wynikające z rozwoju człowieka dla przebiegu pracy psychologicznej.

5-6. Metody poprawy jakości życia i rozwój (emocjonalny, poznawczy, społeczny, seksualny) w okresie dzieciństwa.

7-8. Metody poprawy jakości życia i rozwój (emocjonalny, poznawczy, społeczny, seksualny) w okresie adolescencji.

9-11. Metody poprawy jakości życia i rozwój (emocjonalny, poznawczy, społeczny, seksualny) w okresie dorosłości.

12-14. Prezentacja projektów zaliczeniowych.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metody warsztatowe, prezentacje multimedialne, praca w zespołach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 15:30 - 17:00, sala 7
co drugi wtorek (parzyste), 19:00 - 20:30, sala 7
Dominik Adamek 20/21 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)