Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka i bioetyka W7-R1-025
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 1996.

Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia, Katowice 2017.

A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 1995.

R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000.

A. Anzerbacher, Wprowadzenie do etyki, Kraków 2008.

T.L. Beauchamp, J.F. Childress, Zasady etyki medycznej, Warszawa 1996.

Fragmenty opracowań wskazane lub udostępnione przez prowadzącego ćwiczenia.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne.

Weryfikację przeprowadza się na podstawie lektur: T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 1996. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia, Katowice 2017.

Trzy kolokwia (listopad, grudzień, styczeń), zawierające pytania otwarte lub testowe (w dwu pierwszych od 8 do 14 pytań, za które otrzymuje się 1 lub 2 punkty; w trzecim 26 pytań testowych, za które student otrzymuje 0,5 punktu).

Zaliczenie student otrzymuje, gdy uzyska z każdego kolokwium przynajmniej 40% pozytywnych odpowiedzi. Na podstawie łącznego wyniku procentowego z 3 kolokwiów student otrzymuje następujące oceny:

Poniżej 40%: ocena 2 (ndst)

40% do 55%: ocena 3 (dst)

55% do 65%: ocena 3,5 (dst+)

65% do 75%: ocena 4 (db)

75% do 85%: ocena 4,5 (db+)

Więcej niż 85%: ocena 5 (bdb)

Kolokwia są przeprowadzane w ramach ćwiczeń (czas trwania: ok. 15 min).

W przypadku uzyskania z danego kolokwium wyniku niższego niż 40% istnieje możliwość jeszcze dwukrotnego przystąpienia do każdego z kolokwiów. Nieuzyskanie za trzecim razem minimum 40% w którymkolwiek z kolokwiów powoduje ocenę niedostateczną

z zaliczenia w pierwszym terminie.

Wzór obliczania wyniku procentowego:

(a+b+c) : (a’+b’+c')

a - punkty uzyskane w pierwszym kolokwium

b - punkty uzyskane w drugim kolokwium

c - punkty uzyskane w trzecim kolokwium

a’- maksymalna ilość punktów w pierwszym kolokwium

b’- maksymalna ilość punktów w drugim kolokwium

c’- maksymalna ilość punktów w trzecim kolokwium (teście)

W szczególnych przypadkach kolokwium może przybrać formę ustną.

Ocena aktywności na ćwiczeniach.

Przygotowanie pytań do tekstu wyznaczonego przez prowadzącego (K. Wojtyła, "Miłość i odpowiedzialność" - fragmenty).

Poprawne postawienie pytań oznacza zaliczenie tej formy weryfikacji.

W czasie ćwiczeń następuje wspólne odczytanie pytań i analiza tekstu. Prowadzący ocenia indywidulanie trafność pytań.

Dobra analiza tekstu przy pomocy pytań może podwyższyć ocenę z egzaminu końcowego (modułu) o pół stopnia.

W uzasadnionych przypdkach kolokwium może mieć formę ustną.

W przypadku przejścia na tryb zdalny (MSTeams) kolokwia zostają zastąpione przez streszczenia tekstów.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena streszczeń tekstów filozoficznych wyznaczonych przez prowadzącego.

Teksty do streszczenie:

R. McInerny, Zagadnienie etyki chrześcijańskiej, Kęty 2004, s. 37-53; R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000. (rozdział VI i VII).

T. Ślipki: Spacerem po etyce, Kraków 2010, s. 161-174.

Kryterium oceny: merytoryczne i formalne (ilość słów, poprawność kompozycji).

Każde streszczenie ocenianie jest w skali procentowej.

Próg zaliczenia, to 40%

Ocena z ćwiczeń to średnia z obu streszczeń tekstów filozoficznych.

Skala ocen:

Poniżej 40%: ocena 2 (ndst)

40% do 55%: ocena 3 (dst)

55% do 65%: ocena 3,5 (dst+)

65% do 75%: ocena 4 (db)

75% do 85%: ocena 4,5 (db+)

85% i więcej: ocena 5 (bdb)

Zakres tematów:

Wątki etyczne w "Dialogach" Platona; Realizm etyczny na podstawie "Etyka Nikomachejska" Arystotelesa; Dobro i zło moralne wg "Sumy Teologicznej" Tomasza z Akwinu, Wybrane wątki etyki nowożytnej i współczesnej w oparciu o źródła. Studium wybranych kwestii spornych współczesnej bioetyki. Studium kazusów klinicznych m. in. w oparciu o "Zarys etyki medycznej" Beauchampa i Childressa.

Metody dydaktyczne:

Czytanie i wspólne krytyczne omawianie wybranych klasycznych tekstów źródłowych etyki i bioetyki oraz ich opracowań. Praca własna polega na wcześniejszym zapoznaniu się z tekstami stanowiącymi przedmiot ćwiczeń oraz na przyswojeniu sobie, pomocy wskazanych lektur, głównych idei filozoficznymi ich autorów. W przypadku debaty praca w grupach: merytoryczne przygotowanie stanowisk oraz przeprowadzenie dyskusji.

Przygotowanie streszczeń tekstów etyczno-bioetycznych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (parzyste), 13:45 - 15:15, sala 305/5
Witold Kania 5/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Teologiczny (Katowice, ul. Jordana 18)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)