Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika - zagadnienia szczegółowe W7-TZ-034
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Błasiak A., Oddziaływania wychowawcze w rodzinie, Kraków 2012. Marek Z. (red.), (Bez) radność wychowania…? Kraków 2007, s. 37-48; 223-288.

Kacprzyk, A. Dziecko w świecie gier komputerowych – możliwości i zagrożenia, „Parezja” 2/2019 (12). Kotyśko, M. Młodzież i gry komputerowe – motywy, emocje i problemy związane z graniem, „Roczniki Pedagogiczne”, Tom 12 (48), nr 3 (2020). Nikitorowicz, J. Edukacja międzykulturowa w kreowaniu kultury pokoju, w: Edukacja międzykulturowa w kreowaniu kultury pokoju w warunkach wielokulturowości, J. Nikitorowicz, Białystok, 2021. Lewowicki T. i inn. Religia i edukacja międzykulturowa. Cieszyn-Warszawa-Toruń 2012, s. 37-46 (rozdz. K. Olbrycht); s.79-96; (rozdz. M. Nowaka). Adamczyk, B. Dzieci ulicy w Polsce i na świecie, Kraków 2015, ss. 13-38. Sokołowska J., Zadania pedagogiki ulicy w świetle badań biograficznych nad tożsamością dzieci ulicy. „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość”, t. VIII, s. 303–325. Wsparcie społeczne a zachowanie agresywne dzieci i młodzieży …, „Rozprawy Społeczne” 2019, Tom 13, Nr 3. D. Pauluk, Pandemia COVID-19 i (nie) wykorzystany potencjał edukacyjny, „Horyzonty Wychowania”, 20(53), (2021), s. 39‑48. Sz. Grzelak, D. Zyro, Jak wspierać uczniów po roku pandemii. Raport MSiN, PDF

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja dwóch tematów przygotowanych w zespole problemowym oraz jednego indywidualnie, na podstawie wskazanej literatury przedmiotu.

Kryteria oceniania:

(1) Jakość prezentowanych tematów:

- przedstawienie schematu wypowiedzi przed wystąpieniem

- samodzielność wypowiedzi (notatki powinny stanowić jedynie podporę wypowiedzi)

- zastosowanie środków audiowizualnych

- aktywizacja wszystkich studentów do dyskusji, w celu weryfikacji zrozumienia przez nich zaprezentowanej problematyki

- streszczenie pisemne dwóch tematów (każdy maks. 4 strony): elektroniczne (Word). Ocenie podlega: treść, styl, forma.

(2) Aktywność studenta podczas ćwiczeń: inicjowanie i podejmowanie dyskusji.

Ocena końcowa z ćwiczeń to średnia arytmetyczna trzech ocen z wyżej wymienionych prezentacji, wzmocniona za aktywność studenta w dyskusjach tematycznych.

Zakres tematów:

1. Wybrane zagadnienia aksjologii wychowania: wychowanie do wartości i przez wartości.

2. Inspiracja chrześcijańska w wychowaniu w świetle pedagogiki religii i pedagogiki chrześcijańskiej.

3. Wybrane zagadnienia z zakresu pedagogiki społecznej i specjalnej:

- Wychowanie wobec współczesnych zagrożeń: relacje wirtualne, manipulacja reklamą, sekty, terroryzm.

- Wpływ gier komputerowych na rozwój młodzieży.

- Pedagogika ulicy i dzieci ulicy.

- Zachowania agresywne dzieci i młodzieży i sposoby zapobiegania im.

- Problemy i wyzwania wychowawcze związane z pandemią.

- Edukacja międzykulturowa a wychowanie w/do pokoju

Metody dydaktyczne:

Metody angażujące studentów, oparte na ich aktywności, która ma prowadzić do: konstruowania wiedzy, kształtowania pożądanych

umiejętności i postaw oraz zdobywania kluczowych kompetencji:

- tworzenie wiedzy poprzez studiowanie literatury przedmiotu

- praca w zespołach problemowych: przygotowanie dwóch tematów

- dyskusja na określone tematy

- stosowanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (akademicki styl pozyskiwania wiedzy w zasobach internetowych; przekaz wiedzy poprzez tworzenie prezentacji power-point).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 16:00 - 20:00, sala 205/3
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 15:00, sala 205/3
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 17:00 - 20:00, sala 205/3
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 18:30 - 20:00, sala 205/3
Mariola Kozubek 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Teologiczny (Katowice, ul. Jordana 18)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)