Literatura: |
Błasiak A., Oddziaływania wychowawcze w rodzinie, Kraków 2012. Marek Z. (red.), (Bez) radność wychowania…? Kraków 2007, s. 37-48; 223-288.
Kacprzyk, A. Dziecko w świecie gier komputerowych – możliwości i zagrożenia, „Parezja” 2/2019 (12). Kotyśko, M. Młodzież i gry komputerowe – motywy, emocje i problemy związane z graniem, „Roczniki Pedagogiczne”, Tom 12 (48), nr 3 (2020). Nikitorowicz, J. Edukacja międzykulturowa w kreowaniu kultury pokoju, w: Edukacja międzykulturowa w kreowaniu kultury pokoju w warunkach wielokulturowości, J. Nikitorowicz, Białystok, 2021. Lewowicki T. i inn. Religia i edukacja międzykulturowa. Cieszyn-Warszawa-Toruń 2012, s. 37-46 (rozdz. K. Olbrycht); s.79-96; (rozdz. M. Nowaka). Adamczyk, B. Dzieci ulicy w Polsce i na świecie, Kraków 2015, ss. 13-38. Sokołowska J., Zadania pedagogiki ulicy w świetle badań biograficznych nad tożsamością dzieci ulicy. „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość”, t. VIII, s. 303–325. Wsparcie społeczne a zachowanie agresywne dzieci i młodzieży …, „Rozprawy Społeczne” 2019, Tom 13, Nr 3. D. Pauluk, Pandemia COVID-19 i (nie) wykorzystany potencjał edukacyjny, „Horyzonty Wychowania”, 20(53), (2021), s. 39‑48. Sz. Grzelak, D. Zyro, Jak wspierać uczniów po roku pandemii. Raport MSiN, PDF
|
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja dwóch tematów przygotowanych w zespole problemowym oraz jednego indywidualnie, na podstawie wskazanej literatury przedmiotu.
Kryteria oceniania:
(1) Jakość prezentowanych tematów:
- przedstawienie schematu wypowiedzi przed wystąpieniem
- samodzielność wypowiedzi (notatki powinny stanowić jedynie podporę wypowiedzi)
- zastosowanie środków audiowizualnych
- aktywizacja wszystkich studentów do dyskusji, w celu weryfikacji zrozumienia przez nich zaprezentowanej problematyki
- streszczenie pisemne dwóch tematów (każdy maks. 4 strony): elektroniczne (Word). Ocenie podlega: treść, styl, forma.
(2) Aktywność studenta podczas ćwiczeń: inicjowanie i podejmowanie dyskusji.
Ocena końcowa z ćwiczeń to średnia arytmetyczna trzech ocen z wyżej wymienionych prezentacji, wzmocniona za aktywność studenta w dyskusjach tematycznych.
|
Zakres tematów: |
1. Wybrane zagadnienia aksjologii wychowania: wychowanie do wartości i przez wartości.
2. Inspiracja chrześcijańska w wychowaniu w świetle pedagogiki religii i pedagogiki chrześcijańskiej.
3. Wybrane zagadnienia z zakresu pedagogiki społecznej i specjalnej:
- Wychowanie wobec współczesnych zagrożeń: relacje wirtualne, manipulacja reklamą, sekty, terroryzm.
- Wpływ gier komputerowych na rozwój młodzieży.
- Pedagogika ulicy i dzieci ulicy.
- Zachowania agresywne dzieci i młodzieży i sposoby zapobiegania im.
- Problemy i wyzwania wychowawcze związane z pandemią.
- Edukacja międzykulturowa a wychowanie w/do pokoju
|
Metody dydaktyczne: |
Metody angażujące studentów, oparte na ich aktywności, która ma prowadzić do: konstruowania wiedzy, kształtowania pożądanych
umiejętności i postaw oraz zdobywania kluczowych kompetencji:
- tworzenie wiedzy poprzez studiowanie literatury przedmiotu
- praca w zespołach problemowych: przygotowanie dwóch tematów
- dyskusja na określone tematy
- stosowanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (akademicki styl pozyskiwania wiedzy w zasobach internetowych; przekaz wiedzy poprzez tworzenie prezentacji power-point).
|