Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet F- Terapia z udziałem zwierząt W3-PE-MJS-PPIW3-FA10
Ćwiczenia (C) semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura

Bernatchez A.: L’utilisation therapeutique de l’animal aupres de l’enfant, Animots, Quebec

2000.

Coren S.: Dlaczego kochamy psy. Warszawa 2003.

Delacato C.H.: Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko. Fundacja Synapsis, Warszawa 1995.

Flynn C.: Battered women and their animal companions: Symbolic interaction between human and nonhum animals, Society and Animals, t.8, nr2 w: Konecki K.T., Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno-symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych. Warszawa 2005.

Redefer L.A., Goldman J.F.: Brie report: Pet facilitated therapy with autistic children,

Jurnal of autism and developmental disorders 1989 [w:] Bernatchez A.: L’utilisation

therapeutique de l’animal aupres de l’enfant, Animots, Quebec 2000.

Serpell J.: W towarzystwie zwierząt, Warszawa 1999.

Strumińska A. (red.), Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży

niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa 2003.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie prezentacji z zakresu jednego z obszarów tematycznych zajęć ćwiczeniowych, obejmujące także działania warsztatowe. Praca pisemna dotycząca jednej wybranej formy zooterapii z osobami niepełnosprawnymi.

Zakres tematów:

1. Historia rozwoju zooterapii.

2. Domestykacja zwierząt jako proces tworzących się i więzi.

3. Rola zwierząt w wychowaniu i socjalizacji. Badania dotyczące korzyści z posiadania zwierząt domowych.

4. Antropomorfizacja i personifikacja zwierząt.

5. Terapia z udziałem zwierząt.

6. Formy terapii z udziałem zwierząt.

7. Dogoterapia i hipoterapia w odniesieniu do dzieci z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej.

8. Interwencja realizowana przy udziale zwierzęcia oraz jej wpływ na zachowanie się dzieci wycofanych społecznie.

Stymulacja sensoryczna wobec dzieci autystycznych.

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, reportaż, praca w małych grupach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (parzyste), 9:45 - 11:15, sala 209
Anna Kurzeja 23/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)