Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka demograficzna i migracyjna z elementami statystyki W3-PO-S1-PDM20
Konwersatorium (K) semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. OKÓLSKI M. FIHEL A.: Demografia. Współczesne zjawiska i teorie. Warszawa 2012.

2. 25 wykładów o migracjach. Red. M. OKÓLSKI, M. LESIŃSKA. Warszawa 2018.

3. Wyzwania starzejącego się społeczeństwa Polska dziś i jutro. RED. M. OKÓLSKI. Warszawa 2018.

4. K. GOŁĘBIOWSKA: Polityka integracji imigrantów w Polsce. Długofalowa strategia czy działania ad hoc?. Poznań 20022 (przede wszystkim r. 4).

5. Polityka społeczna. Rozważania o teorii i praktyce. P. GRZYWNA et al. Katowice 2017. (rozdział dot. polityki rodzinnej i ludnościowej).

Materiały źródłowe:

1. Strategia demograficzna 20140. Projekt. Warszawa 2021 (wraz z raportami badawczymi). https://www.gov.pl/web/demografia

2. Polityka migracyjna Polski. Projekt z 2019 r. Zespół ds. Migracji.

3. Polityka migracyjna Polski – diagnoza stanu wyjściowego. Warszawa 2020.

4. Polityka migracyjna Polski – kierunki działań 2021-2022 (projekt lub wersja obowiązująca). Warszawa 2021.

Ponadto: Publikatory GUS: Rocznik Statystyczny RP; Rocznik Demograficzny; Mały Rocznik Statystyczny, inne publikacje tematyczne. Strona: https://stat.gov.pl/; Publikacje Rządowej rady Ludnościowej (m.in. Sytuacja demograficzna Polski. Raport 2020-2021). https://bip.stat.gov.pl/organizacja-statystyki-publicznej/rzadowa-rada-ludnosciowa/publikacje-rzadowej-rady-ludnosciowej/; Bazy danych: BDL, sprawozdania z wyników NSP 2021. Strona: https://stat.gov.pl/.

Literatura uzupełniająca:

1. OKÓLSKI M.: Demografia. Podstawowe pojęcia procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie. Warszawa 2004, 2005.

2. Starzenie się społeczeństwa a polityka fiskalna i migracyjna. Red. A. FIHEL. Warszawa 2017.

3. M. DUSZCZYK, M. LESIŃSKA, K. MATUSZCZYK: Upolitycznienie problemu starzenia się społeczeństwa w Polsce. Teoria i praktyka. Warszawa 2019.

4. RUSEK A. : Nowe podejście do starzenia się w UE. Warszawa 2021.

5. BALICKI J., FRĄTCZAK E., NAM CH.B.: Przemiany ludnościowe. Fakty-interpretacje-opinie. Warszawa 2007.

6. ADAMCZYK A.: (Nie)intencjonalna polityka migracyjna Polski. Poznań 2021.

7. HOLZER J.Z.: Demografia. Warszawa 2003.

8. Migracje a sytuacja demograficzna Polski. Red. J. Hrynkiewicz et al. Warszawa 2019.

9. MITRĘGA M.: Demografia społeczna. Katowice 1995.

Materiały do prac zespołowych zostaną przesłane do każdej grupy tematycznej adekwatnie do prezentowanej tematyki. W ramach każdych zajęć źródła dodatkowe (przesyłane wraz z dyspozycjami przez MS Teams).

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria ustalania oceny końcowej - średnia ważona:

-ocena z kolokwium końcowego - waga 5. Zagadnienia do testu końcowego studenci otrzymują co najmniej 2 tygodnie przed planowaną datą weryfikacji. Forma: test pisany w sali (pytania otwarte, półotwarte i zamknięte weryfikujące wiedze i umiejętności analizy). W razie przejścia na tryb zdalny MS Forms. Poprawa testu - w sesji poprawkowej. Zakres zagadnień taki sam, jak do pierwszego terminu. Forma pisemna lub ustna.

-projekt w formie prezentacji multimedialnej grupowej - waga 3: czas na prezentację pracy zespołowej podczas zajęć to max. 60 minut. Pozostały czas na dyskusję w grupie. Praca jest przedstawiana w formie prezentacji multimedialnej (format Power Point lub inny pozwalający na archiwizację). Ocena materiału obejmuje poziom merytoryczny, kompletność i poprawność analizy, sposób prezentacji tematyki oraz walory techniczne i wizualne prezentacji. Praca powinna zawierać informację o wykorzystanych źródłach.

lub praca indywidualna (studium przypadku) - waga 3. Temat: analiza sytuacji demograficznej wybranego kraju na świecie. Zakres analizy obejmuje wszystkie istotne elementy wchodzące w skład analizy stanu, struktury i dynamiki populacji (zostanie szczegółowo podany osobom, które zadeklarują realizację projektu indywidualnego). Forma elektroniczna: prezentacja multimedialna, plik tekstowy lub dźwiękowy. Termin realizacji projektu indywidualnego: do 31 stycznia 2023 r. (wysłanie przez funkcję dołącz plik w ramach utworzonego zdania w MS Teams). Ocena materiału obejmuje poziom merytoryczny, kompletność i poprawność analizy, sposób prezentacji tematyki. Praca powinna zawierać wykaz wykorzystanych źródeł.

-udział w dyskusji podczas zajęć - ocena 5,0 wagi od 1 do 3 w zależności od liczby zajęć, na których student był aktywny w całym cyklu.

Zakres tematów:

1-2. Wprowadzenie do demografii (demografia jako nauka, pojęcie populacji i jej jednostek elementarnych, podstawowe kategorie demograficzne - cechy populacji, zjawiska i procesy demograficzne.

3. Źródła i zakres informacji, sposoby pozyskiwania danych ludnościowych.

4. Transformacje demograficzne (Przejście demograficzne, 2PD).

5. Proces rozrodczości i małżeńskości - analiza statystyczna sytuacji w Polsce (praca projektowa zespołu).

6. Struktury ludności - analiza statystyczna sytuacji w Polsce.

7. Proces starzenia się populacji - przyczyny i konsekwencje.

8. Polityka rodzinna i ludnościowa. Polityka demograficzna Polski do 2040 r.

9. Umieralność, śmiertelność, proces reprodukcji ludności - analiza statystyczna sytuacji w Polsce (praca projektowa zespołu).

10. Polityka migracyjna - zagadnienia teoretyczne. Migracje - analiza statystyczna sytuacji w Polsce.

11. Polityka migracyjna - analiza dokumentów operacyjnych. Integracja cudzoziemców.

12. Podsumowanie i wnioski.

13. Kolokwium końcowe.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

-metoda problemowa, dyskusja moderowana, metoda projektowa (projekty grupowe multimedialne i indywidualne- studium przypadku), praca z tekstem przewodnim, tutoriale instruktażowe do korzystania z baz danych GUS (Camtasia), metoda odwróconej klasy, mapy myśli/mapy wiedzy.

W przypadku osób ze specjalnymi potrzebami w zakresie edukacji stosowanie mechanizmu racjonalnego dostosowania procesu kształcenia oraz metod dydaktycznych zgodne ze wskazanymi w materiale szkoleniowym (szkolenie pn. Szkolenie z zakresu efektywnego procesu dydaktycznego z osobami przejawiającymi zaburzenia w kontaktach społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem zespołu Aspergera).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala 241
Bożena Zasępa 34/34 szczegóły
2 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala 241
Bożena Zasępa 32/34 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)