Ćw. 1. O potrzebie kształcenia nauczycieli w zakresie biologii rozwoju człowieka
Zdrowie-rozwój-edukacja – podstawowe informacje
Ćw. 2 . Zaspokajanie potrzeb biologicznych człowieka w ontogenezie
1. Znaczenie żywienia w rozwoju.
1a . Potrzeby żywieniowe człowieka. Stan odżywiania.
1b Zapotrzebowanie pokarmowe. Rola i znaczenie składników pokarmowych.
1c. Żywienie optymalne (Gertig, Gawęcki).
1d. Zasady racjonalnego żywienia (zalecenia żywieniowe Bergera).
1e. Błędy w żywieniu i wady żywieniowe: przyczyny, wady ilościowe i jakościowe
2. Aktywność fizyczna
2a. Aktywność fizyczna, a zachowania sedenteryjne.
2b. Funkcje aktywności fizycznej
w ontogenezie.
2c. Zapotrzebowanie na ruch w ontogenezie.
2d. Przyczyny i skutki niedoboru ruchu.
Jopkiewicz A., Suliga E. (2005); Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania ;
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K. (2010); Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania;
Doleżych B., Łaszczyc P . (2003); Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej;
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K. (2010), Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania;
Ćw. 3. Postawa ciała-proces posturogenezy
2. Postawa ciała, posturogeneza- definicja:
3. Cechy prawidłowej postawy ciała
4. Elementy składowe postawy ciała
5. Płaszczyzny ciała.
6. Kręgosłup-budowa i funkcja. Fizjologiczne krzywizny kręgosłupa.
7. Etapy kształtowania się postawy ciała.
8. Wady postawy i budowy ciała-podział (wrodzone, nabyte).
9. Okresy krytyczne dla posturogenezy.
10. Wady postawy w płaszczyźnie czołowej.
11. Boczne skrzywienie kręgosłupa.
12. Wady kończyn dolnych.
13. Choroba Scheuermanna, choroba Perthesa.
14. Skutki wad postawy.
15. Profilaktyka wad postawy.
Doleżych B., Łaszczyc P. (red.). (2003); Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami higieny szkolnej;
Jopkiewicz A., Suliga E. (2005); Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania;
Jopkiewicz A., Suliga E. (1998); Biologiczne podstawy rozwoju człowieka;
Woynarowska B. (2000); Zdrowie i szkoła;
Wójtowicz S. (1995); Zarys anatomii i fizjologii człowieka;
Ćw. 4. Układ wzrokowy i słuchowy
1. Podstawowe informacje o budowie układu wzrokowego:
a. Budowa anatomiczna narządu wzroku
b. Fotoreceptory (receptory wzrokowe)
c. Refrakcja, akomodacja.
d. Powstawanie obrazu
e. Zaburzenia narządu wzroku: wady refrakcji, zaburzenia widzenia barw, zez, zaćma.
2. Podstawowe informacje o budowie i funkcji układu słuchowego:
a. Budowa anatomiczna narządu słuchu
b. Przebieg fali dźwiękowej
c. Rodzaje i przyczyny uszkodzeń słuchu (przewodzeniowe i odbiorcze)
3. Higiena narządów zmysłów.
Doleżych B., Łaszczyc P. (red.) (2003), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami higieny szkolnej;
Jopkiewicz A., Suliga E. (2005); Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania;
Woynarowska B.(2000); Zdrowie i szkoła;
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K. (2010); Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania;
Wojtowicz S. (1995); Zarys anatomii i fizjologii człowieka;
Ćw. 5. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży
1. Pojęcie choroby:
a. zakażenie, zarażenie, nosicielstwo
b. klasyfikacja chorób
c. czynniki chorobotwórcze
d. przebieg chorób, okresy (fazy) choroby
e. sposoby leczenia
2. Wybrane choroby zakaźne: wirusowe, bakteryjne, pasożytnicze
3. 3. Profilaktyka chorób zakaźnych.
4. Rola i znaczenie szczepień ochronnych.
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K. (2010); Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania;
Doleżych B., Łaszczyc P. (red.) (2003), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami higieny szkolnej ;
Kwerenda źródłowa
Ćw. 6. Środowiskowe zagrożenia dla rozwoju i zdrowia
1. Ochrona przed szkodliwymi dla zdrowia czynnikami środowiskowymi:
2. Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego
3. Narażenia na środowiskowy dym tytoniowy
4. Ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K. (2010); Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania;
Kwerenda źródłowa
Ćw. 7. Podsumowani i ewaluacja zajęć. Kolokwium sprawdzające
|