Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bioetyczne aspekty polityki społecznej W3-PO-PS-S1-BAPS20
Laboratorium (L) semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://informator.us.edu.pl/modules/96572/
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Szudejko P.: Rozwój biologii i medycyny w świetle zasady demokratycznego państwa prawnego. Warszawa 2018.

2. Ślipko T.: Bioetyka. Najważniejsze problemy. Kraków 2021.

3. Tokarczyk R.: Prawa narodzin, życia i śmierci: podstawy biojurysprudencji. Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca ogólna:

1 Zarosta U.: Status moralny zwierząt. Warszawa 2016.

2. Mepham B.: Bioetyka. Warszawa 2008.

3. Wokół śmierci i umierania. Red. W. Galewicz. Kraków 2009.

4. Początki ludzkiego życia. Red. W. Galewicz. Kraków 2010.

5.Bioetyka. red. J. Różyńska, W. Chańska. Warszawa 2013.

Źródła do poszczególnych tematów: praca własna grup projektowych.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

-przygotowanie projektu indywidualnego - waga 5,

-udział w dyskusji w ramach zajęć - waga 3

-udział w debacie - waga 4

Projekt grupowy powinien obejmować:

Kontekst teoretyczny – wyjaśnienie pojęć. Zbudowanie i przedstawienie siatki pojęciowej zagadnienia by było jasne, jaki sposób rozumienia przyjął zespół. To nie oznacza arbitralności, raczej wskazanie, że być może istnieją różne stanowiska w kwestii rozumienia pojęć, ale zespół/osoba przyjmuje takie, a nie inne.

Kontekst historyczny – w zarysie, chyba że przeszłość jest na tyle istotna, że powinna być nieco bardziej wyeksponowana.

Kontekst aksjologiczny – osadzenie rozważań w tym kontekście powinno dać odpowiedź na pytanie, na ile obszar aksjologiczny/religijny ma wpływ na prezentowane w dyskursie stanowiska i kształtuje postawy i opinie społeczne/jednostkowe. Na ile wpływ ten jest istotny i widoczny (przełożenie na stanowienie prawa).

Kontekst prawny – obejmuje analizę rozwiązań prawnych w poszczególnych obszarach. Na pewno krajowych, czasami lokalnych/regionalnych, w razie potrzeby również obejmujących rozwiązania w innych krajach. Na ile regulacje prawne pozwalają na stwierdzenie, że mammy do czynienia z pewnymi modelami regulacji prawnych zagadnień bioetycznych (sposób regulacji jest zbliżony).

Kontekst statystyczny – jeżeli jest możliwe pozyskanie danych, obrazujących ilościowy lub/i jakościowy charakter problemu, to należy przedstawić je w projekcie. To kluczowa kwestia w rozważaniach na temat tego, z jaką skalą zjawiska mamy do czynienia. Proszę uwzględniać różne, ale wiarygodne źródła informacji o skali zjawisk.

Stanowiska, spory, kontrowersje – ważny element odzwierciedlający osie innego postrzegania problematyki. Z czego wynikają, na czym się opierają (bazują), co w tym temacie wykazują badania opinii publicznej, na ile odmienne stanowiska są osadzone programowo (oś sporu ideologiczno-politycznego).

Inne wątki mile widziane o ile stanowią istotne uzupełnienie przedstawianej tematyki.

Prezentacja może być uzupełniona materiałem rozszerzający lub prezentującym jedynie sygnalizowane wątki. Całość wgrywana do zadań (MS teams). Czas na prezentację zagadnienia: 60 minut

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające: przedstawienie zasad pracy, propozycje tematów, przedstawienie zasad zaliczenia. Podział tematów.

2. Bioetyka - kontekst rozważani.

3. Prokreacja medycznie wspomagana i regulacja poczęć (kontrola urodzeń, sterylizacja, kastracja, inseminacja, zapłodnienie pozaustrojowe, surogacja).

4. Eutanazja, samobójstwo wspomagane, analgezja, terminalna sedacja, uporczywa terapia.

5. Eugenika (pozytywna i negatywna).

6. Świat roślin i zwierząt w świetle bioetyki.

7. Klonowanie/inżynieria genetyczna (debata). ⁠

Metody dydaktyczne:

Metoda problemowa/metoda aktywizująca: dyskusja.

Metoda praktyczna: konceptualizacji stanowiska merytorycznego do projektu indywidualnego, przygotowanie projektu.

Metoda aktywizująca: debata/dyskusja

Metoda eksponująca: prezentacja z wykorzystaniem narzędzia ICT.

Metody samodzielnego uczenia się: autoedukacja, praca samodzielna nad argumentacją, praca koncepcyjna.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala 211
Bożena Zasępa 4/28 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)