Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Hormonalna regulacja wzrostu i rozwoju roślin

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 01-263D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Hormonalna regulacja wzrostu i rozwoju roślin
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny

Wymagania wstępne:

Wiedza z botaniki i fizjologii roślin na poziomie liceum.

Skrócony opis:

Moduł Hormonalna Regulacja Wzrostu i Rozwoju Roślin umożliwia studentowi: pogłębienie wiedzy dotyczącej budowy i mechanizmu działania roślinnych regulatorów wzrostu, polarnego transportu IAA, roli fitohormonów w odpowiedzi rośliny na stres abiotyczny, teorii kwasowego wzrostu, wpływu regulatorów roślinnych na funkcjonowanie szparek.

Pełny opis:

Wykłady obejmują następujące treści:

terminologia dotycząca wzrostu i rozwoju roślin;

budowa, sposób i mechanizm działania roślinnych regulatorów wzrostu: auksyn, cytokinin, giberelin, brasinosteroidów, poliamin, ABA, etylenu, jasmonianów, fuzikokcyny, związków fenolowych;

rola IAA we wzroście elongacyjnym roślin;

udział hormonów roślinnych w reakcji roślin na stres abiotyczny;

rola auksyny w różnicowaniu waskularnym;

wpływ wybranych czynników fizycznych na różnicowanie tkanki waskularnej.

Tematyka laboratoriów obejmuje:

- wpływ naturalnych (IAA, IBA, 4-Cl-IAA) i syntetycznych (NAA, 2,4-D) auksyn oraz FC i ABA na wzrost i zakwaszanie środowiska inkubacyjnego segmentów koleoptyli kukurydzy;

- fototropizm na przykładzie koleoptyli pszenicy – test Darwina, zależność efektu działania kwasu 2,4-dichlorofenoksyoctowego (2,4-D) od jego stężenia na wzrost korzeni Linum usitatissimum;

- wpływ IAA, FC oraz ABA na rozwartość szparek,

- polarny przepływ auksyny a różnicowanie tkanki waskularnej.

Literatura:

1. Jankiewicz L.S. (red.), 1997: Regulatory wzrostu i rozwoju roślin. Właściwości i działanie. Tom 1, PWN, Warszawa

2. Hejnowicz Z., 2002. Anatomia rozwojowa roślin naczyniowych. PWN, Warszawa

3. Kopcewicz J., Lewak S. (red.), 2002: Fizjologia roślin. PWN, Warszawa,

4. Hager A. 2003. Role of the plasma membrane H+-ATPase in auxin-induced elongation growth: historical and new aspects. J Plant Res 116:483–505.

5. Karcz W, Stolarek J., Lekacz H., Kurtyka R., Burdach Z. 1995. Comparative investigation of auxin and fusicoccin-induced growth and H+-extrusion in coleoptile segments of Zea mays L. Acta Physiologiae Plantarum. 17: 3-8.

6. Karcz W, Burdach Z. 2002. A comparison of the effects of IAA and 4-Cl-IAA on growth, proton secretion and membrane potential in maize coleoptile segments. J Exp Bot 53:1089–1098.

7. Karcz W, Burdach Z. 2007. Effects of temperature on growth, proton extrusion and membrane potential in maize (Zea mays L) coleoptile segments. Plant Growth Regul 52:141–150.

8. Karcz W, Kurtyka R. 200. Effect of cadmium on growth, proton extrusion and membrane potential in maize coleoptile segments. Biol Plantarum 51:713–719.

9. Kurtyka R., Kita A., Karcz W. 2011. Fusicoccin counteracts the toxic effect of cadmium on the growth of maize coleoptile segments. Archives of Environmental Contamination and Toxicology. 61: 568–577.

Efekty uczenia się:

Student po ukończeniu modułu:

definiuje, klasyfikuje i opisuje podstawowe pojęcia i terminy dotyczące wzrostu i rozwoju roślin;

opisuje budowę roślinnych regulatorów zrostu;

tłumaczy i mechanizm działania fitohormonów;

opisuje i wyjaśnia zjawiska zachodzące w czasie wzrostu i rozwoju roślin;

przeprowadza proste doświadczenia, opisuje efekty eksperymentu, analizuje wyniki, stawia wnioski i przedstawia je w formie raportu.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową modułu składa się średnia z laboratorium (0,5) oraz testu zaliczeniowego (0,5).

Ocenę z laboratorium wystawia się na podstawie aktywności na zajęciach, która weryfikowana jest w oparciu o wykonane przez studentów sprawozdania z przeprowadzonych ćwiczeń.

Ocena pozytywna z laboratorium wymaga zaliczenia każdej z aktywności weryfikowanej w ramach laboratorium.

Ocena z wykładów ustalana jest na podstawie ocen z dwóch kolokwiów zaliczeniowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)