Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bioelektrogeneza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 01-BT-RO-S2-BG01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bioelektrogeneza
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny

Wymagania wstępne:

Wiedza z botaniki i fizjologii roślin na poziomie licencjatu.

Skrócony opis:

Moduł Bioelektrogeneza przekazuje studentowi specjalistyczną wiedzę z zakresu metody patch-clamp i elektrofizjologii klasycznej. Zapoznaje studenta z fizycznymi podstawami transportu przez błony biologiczne, rodzajami błonowych systemów transportujących jony (pompy, kanały jonowe, nośniki), technikami elektrofizjologicznymi, służącymi do rejestracji prądów płynących przez błony biologiczne, analizą prądów płynących przez pojedynczy kanał jonowy oraz systemem transdukcji sygnałów w komórkach roślin z udziałem kanałów jonowych. Ponadto student nabywa umiejętności przeprowadzania pomiarów metodą elektrofizjologii klasycznej.

Pełny opis:

Wykłady obejmują treści: struktura i funkcja błon biologicznych, fizyczne podstawy transportu przez błony biologiczne, siły decydujące o przemieszczaniu się jonów, jony odpowiedzialne za przepływ prądu przez błony: równanie Nernsta, równanie Goldmana-Hodgkina-Katza, mechanizmy transportu jonów przez błony: pompy, nośniki, kanały jonowe, techniki elektrofizjologiczne służące do rejestracji prądów płynących przez błony biologiczne – techniki elektrofizjologii klasycznej i metoda patch-clamp, analiza prądów płynących przez pojedynczy kanał; kanały jonowe i systemy transdukcji sygnałów w komórkach roślin.

Laboratoria obejmują:

- poznanie techniki pomiaru potencjału membranowego komórek roślinnych przy zastosowaniu klasycznej techniki mikroelektrodowej.

-wykonanie pomiarów potencjału membranowego na różnych obiektach badawczych (segmenty koleoptyli Zea mays, komórki Nitellopsis obtusa).

-badanie zmian wartości potencjału membranowego komórek roślinnych zależnych od stężenia jonów K+ w środowisku zewnętrznym.

-modyfikowanie potencjału membranowego komórek roślinnych hormonami roślinnymi (IAA, BR, ABA) oraz substancjami wzrostowymi (FC). Kolokwium pisemne obejmujące tematykę przeprowadzonych wykładów i ćwiczeń praktycznych).

-indukowanie potencjału czynnościowego oraz obserwowanie reakcji fotoelektrycznej komórek Nitellopsis obtusa. Statystyczne opracowanie uzyskanych wyników i ich interpretację.

Literatura:

Blatt M.R. (red.). 2004. Mebrane transport in plants. CRC Press.

Ashly R.H. 1995. Ion channels – A practical approach. Oxford University Press, New York.

Sakmann B., Neher E. 1983. Single channel recording. Plenum Press, New York.

KarczW., Kurtyka R. 2007. Biol. Plant. 51, 713-719.

Kurtyka R., Burdach Z., Karcz W. 2011a. Gen. Physiol. Biophys. 30, 52-58.

Kurtyka R., Kita A., Karcz W. 2011b. Arch. Environ. Contam. Toxicol. 61, 568-577.

Karcz W., Burdach Z. 2002. J. Exp. Bot. 53,1089-1098.

Efekty uczenia się:

Student:

-definiuje i opisuje podstawowe procesy odpowiedzialne za transport jonów w roztworach i przez błony biologiczne;

-opisuje rodzaje błonowych systemów transportujących jony (pompy, kanały jonowe, nośniki);

-identyfikuje podstawowe konfiguracje pomiarowe techniki patch-clamp oraz analizuje odczyty uzyskane w trakcie pomiarów;

-przeprowadza samodzielnie pomiary metodą elektrofizjologii klasycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową modułu składa się średnia z laboratorium (0,5) oraz testu zaliczeniowego (0,5).

Na ocenę z laboratorium składa się średnia z dwóch aktywności studenta na zajęciach:

- ocena ciągła umiejętności praktycznych (50%);

- raporty z realizowanych tematów (50%).

Ocena pozytywna z laboratorium wymaga zaliczenia każdej z aktywności weryfikowanej w ramach laboratorium.

Ocena z wykładów ustalana jest na podstawie oceny z kolokwium zaliczeniowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)