Bezpieczeństwo pracy i ergonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 01-BT-S1-BPE01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo pracy i ergonomia |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 sem. biotechnologii /stacjonarne I stopnia/ |
Strona przedmiotu: | http://www.wbios.us.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Opanowanie podstaw fizjologii, biochemii, biofizyki, cytologii i anatomii w zakresie szkoły średniej, umożliwiającym zrozumienie wykładów i wykonanie zaplanowanych ćwiczeń. |
Skrócony opis: |
Zajęcia w module „Bezpieczeństwo pracy i ergonomia” zawierają definicje, charakterystykę i analizę procesów pracy fizycznej, operatorskiej i umysłowej człowieka; charakterystykę typowych czynników środowiska pracy człowieka, zagrożeń w środowisku pracy i metod zapobiegania tym zagrożeniom, a także charakterystykę głównych problemów ergonomii we współczesnej pracy. |
Pełny opis: |
Student zdobywa wiedzę na temat bezpieczeństwa, higieny i ergonomii pracy oraz środowiska pracy. Zapoznaje się z charakterystyką i analizą procesów pracy fizycznej, operatorskiej i umysłowej człowieka; charakterystyką typowych czynników środowiska pracy człowieka, zagrożeń w środowisku pracy i metod zapobiegania tym zagrożeniom, a także charakterystyką głównych problemów ergonomii we współczesnej pracy. Student zdobywa wiedzę na temat podstawowych metod oceny wydolności i obciążenia fizjologicznego człowieka podczas pracy oraz sposobów oceny i kształtowania prawidłowego środowiska pracy. Student zapoznaje się z metodami opracowania wyników pomiarów, szacowania i odniesienia do norm na podstawie tabel, nomogramów i podstawowych zależności empiryczno-matematycznych. Główne treści zajęć: •Historia ergonomii; Przedmiot i zakres ergonomii. Sposoby oceny antropometrycznej stanowiska pracy. •Koszt biologiczny pracy i jego składowe: wysiłek fizyczny, psychiczny i otoczenie pracy. Praca statyczna, praca dynamiczna, metody oceny wydatku energetycznego (zapotrzebowania na energię), metody oceny obciążenia statycznego, monotypia ruchów. •Percepcja i przetwarzanie informacji. Proces decyzyjny, obieg informacji. Układ człowiek – maszyna – otoczenie pracy. Wysiłek psychiczny: etapy pracy umysłowej, habituacja, monotonia pracy i jej ocena •Socjologiczne i psychologiczne środowisko pracy: stres w pracy. Fizjologiczne podstawy koncepcji stresu. Skutki stresu ostrego i stresu chronicznego. Sposoby reakcji na stres i przeciwdziałania stresowi. |
Literatura: |
Obowiązkowa: •Górska E. 2007. Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Wyd. 2. (ISBN: 978-83-7207-710-X) •Wróblewska M. Ergonomia. Książka elektroniczna Rozmiar pliku: 911KB; Rodzaj pliku: PDF http://www.eduskrypt.pl/ebook-ergonomia-734.html Uzupełniajaca: •Koradecka D. (red.). 1997. Bezpieczeństwo pracy i ergonomia. T1 i 2. CIOP. •Kozłowski S., Nazar K. 1999. Wprowadzenie do fizjologii klinicznej. PZWL, Warszawa. •Górski J.(red). 2006. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego WL PZWL sp. z o.o. (ISBN /ISSN: 83-200-3250-4). •Indulski J. (red.). 1999. Higiena pracy. T. 1, 2. Instytut Medycyny Pracy, Łódź. •Lewandowski J. (red.) 1995. Ergonomia. Materiały do ćwiczeń i projektowania. Marcus, Łódź. •Idczak D. 1999. Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy .Wyd. BHP i PPOŻ (ISBN: 83-71872-52-6) •Miesięczniki: Wiedza i Życie, Świat Nauki, Komputerowe bazy danych. |
Efekty uczenia się: |
Student wyjaśnia ergonomiczny aspekt pracy (fizycznej, umysłowej i operatorskiej) i opisuje mechanizmy kształtujące zdolność do pracy, uzasadnia teoretyczne i praktyczne zastosowanie ilościowych metod służących do oceny środowiska. Student potrafi opracowywać wyniki pomiarów, szacować normy na podstawie tabel, nomogramów i podstawowych zależności empiryczno-matematycznych, posługuje się podstawowymi metodami ilościowymi i jakościowymi powszechnie stosowanymi do ocen. Student ma pogłębioną świadomość dotyczącą zagrożeń występujących w środowisku pracy, opisuje sposoby i możliwości usprawniania pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: wideo prezentacja Zajęcia laboratoryjne: prezentacja bieżącego materiału, dyskusja wybranych problemów, wykonanie doświadczeń oraz realizacja protokołu ergonomicznego Pozytywne zaliczenie minimum 80% jednostek zajęciowych. Merytoryczna i formalna poprawność sporządzenia protokołów. W przypadku testów zamkniętych zadań z czterema wariantami odpowiedzi - 67% wykonania jako minimum zaliczenia. Zadania ukierunkowane są na odtworzenie i interpretację wiedzy, a także rozwiązanie prostych problemów z wykorzystaniem poznanych praw. W przypadku zadań otwartych minimum 33% wykonania. Łączna ocena: Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia, będących warunkami zaliczenia laboratoriów i wykładów. Waga średniej ocen za protokoły ćwiczeń: 0,50, waga średniej ocen z kolokwium obejmujących treści ćwiczeń i wykładów: 0,50. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.