Fizjologia żywienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 01-BZ-S2-FZ | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia żywienia | ||
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Kafel | |
Prowadzący grup: | Alina Kafel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | zgodnie z modułem "Fizjologia żywienia" Średnia ocena w skali procentowej klasyfikacji aktywności studenta na zajęciach- egzaminu końcowego: poniżej 51% - ndst. ; 52 -60% - dst; 61-65% - +dst; 66-75% - dobry; 76-85% - +dobry, powyżej 85 %– bardzo dobry . |
|
Pełny opis: |
W ramach modułu "Fizjologia żywienia" student zaznajomi sie z mechanizmami procesów fizjologicznych związanych z żywieniem. Zakres tematów obejmuje: mechanizmy regulacji pobierania pokarmu przez organizmy, czynności: motoryczną i wydzielniczą przewodu pokarmowego, współdziałania układu pokarmowego z innymi układami w organizmie związanych z transportem , usuwaniem produktów przemiany materii, zapotrzebowaniem na składniki pokarmowe i wykorzystaniem tych składników. Dotyczy także przedstawienia związków między odżywianiem a funkcjonowaniem organizmu, uwzględniając aspekty oddziaływania składników pokarmu jak:detergenty, atraktanty, substancje użyteczne i nieużyteczne biologiczne. Tematyka zajęć zaznajomi studenta z wybranymi aspektami odżywiania się organizmów zwierzęcych, wskaże problematykę strawności i biodostępności składników pokarmowych, indywidualna wrażliwość ludzi na wybrane składniki pokarmowe. Zapozna z ogólnymi ocenami odżywiania organizmów. Szczegółowa tematyka ćwiczeń: 1. Pobieranie pokarmu. Indywidualna wrażliwość na wybrane smaki. Wyznaczanie progu wrażliwości na smaki słodki i słony metodą różnicowego szeregowania 2. Motoryka przewodu pokarmowego. Analiza budowy przewodu pokarmowego organizmu z użyciem dydaktycznych programów internetowych, analiza filmów przedstawiających ruchy poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego. 3. Funkcje wydzielnicze układu pokarmowego. Analiza programów internetowych i materiałów dydaktycznych. Tworzenie schematów formalnych dotyczących wybranych mechanizmów regulacji aktywności wydzielniczej przewodu pokarmowego 4.Przemiany cukrów w organizmie. Trawienie cukrów z udziałem amylazy ślinowej. Źródła cukrowców w pokarmie - przykłady analiz zawartości cukrów w materiale biologicznym. 5. Przemiany białek w organizmie i ich dostępność w pokarmie. Oznaczanie aktywności pepsyny komercyjnej w warunkach różnego pH wobec wybranych białek: hemoglobiny i kazeiny. Oznaczanie zawartości białka w materiale biologicznym. 6. Przemiany tłuszczów w organizmie, ich funkcje i biodostępność. Zawartość tłuszczów w materiale biologicznym. 7. Gospodarka wodna i mineralna w organizmie. Zawartość wybranych pierwiastków i wody w materiale biologicznym. 8. Substancje nieużyteczne i szkodliwe w diecie. Zawartość szczawianów. Rola aminotransferaz. 9. Metabolizm witamin. Obecność witamin w produktach spożywczych, na przykładzie witaminy C. 10. Stan odżywienia. Antropometryczne pomiary otyłości. | |
Uwagi: |
• Na zajęcia student powinien przyjść przygotowany teoretycznie praktycznej ćwiczeń, jak i konwersatorium w oparciu o literaturę podstawową,i uzupełniającą, wskazaną przez prowadzącego. • OBOWIĄZUJĄ przepisy BHP dotyczące pracy z urządzeniami elektrycznymi, mechanicznymi oraz odczynnikami chemicznymi. Bezwzględnie biały fartuch. • Na ćwiczeniach obowiązuje zeszyt (notatnik), w którym protokołowane są każde przeprowadzone ćwiczenia i demonstracje. • Przekroczenie limitu nieobecności (więcej niż 3) powoduje niezaliczenie całości zajęć! W uzasadnionych przypadkach (za zgodą prowadzącego) istnieje możliwość odrobienia zajęć z inną grupą. • Zajęcia oceniane są systemem punktowym. Promowana jest aktywność oraz opanowanie materiału. Na każdych zajęciach można uzyskać punkty, która ostatecznie pozwolą na ocenę końcową wg procentowej skali klasyfikacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.